svettlukt
Jag behöver hjälp med vad man gör med svettlukt under armarna.
Det är ett problem som uppstått under senaste månaderna-halvåret och jag förstår inte vad som hänt.
Jag har aldrig haft problem förut. Jag duschar varje morgon och använder deodorant givetvis. det brukar hålla sig hela dagen även dagar då jag varit väldigt aktiv.
Men senaste månaderna-halvåret har jag märkt av en stark svettlukt under armarna som blir ca 2 timmar efter jag duschat och använt deodorant. Även dagar då jag bara är hemma, läser en bok och inte alls är aktiv. Varannan timme får jag springa och tvätta mig under armarna och ta på deodorant. Det är jättestressande då jag är bland folk och inte har möjlighet att gå undan varannan timme jämt.
Det här är inte inbillning från min sida utan högst allvarligt, min sambo märker det också tydligt. Han skojade med mig i början och frågade om jag glömt att duscha när han kom hem och jag luktade svett trots att jag duschat och sprungit och tvättat mig flera gånger under armarna under dagen. Nu har han tack och lov förstått att det inte är jag som missköter min hygien utan att det är något annat fel.
Vad kan det bero på?
Jag använder en deodorant från hälsokosten som jag använt samma sort i två år och varit så nöjd med. den kostar 220 kr så det är inget fel på den.
Jag äter inga mediciner och har inte gjort några andra förändringar i kosten eller så.
Hur gammal är du? Jag tänkte direkt på klimakteriet.
Annars kanske det är nåt med sköldkörteln.
30 år
och jag kan tillägga att jag inte svettas MER. Jag blir alltså inte BLÖTARE utan det är svettlukt bara
Är det Rosenseriens deo? Den är bra på så sätt att den inte innehåller aluminium, men den är inte så effektiv som en vanlig antiperspirant. Men helt klart hälsosammare. Blir situationen ihållbar så kan du överväga att under en period använda en mer effektiv antiperspirant tills du kommit till rätta med problemet.
Svett luktar inte illa av sig själv utan det som luktar är antingen om man är smutsig i huden, vilket det inte kan handla om i ditt fall, eller om kroppen bär på mycket slaggprodukter och gifter som den rensar ut genom huden. Du kan prova att göra noga olika detox-kurer (avgiftning) för att se om det påverkar lukten. Ibland kan det ta många månader eller till och med år at detoxa så mycket att svetten slutar lukta, men du bör kunna känna skillnad tidigare än så. Till en början kan det lukta mer eftersom du rensar ut mer på en gång. En bra detox rensar också ut överväst av svampen candida som också kan ge upphov till lukt.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Låter mycket märkligt att du inte svettas mer men börjar lukta på så kort tid. Har du ändrat kosten? Ny medicin eller avslutat någon medicin?
Ja det är rosenserien
Oj detox kan jag ingenting om. Vet du någon bra sida man kan läsa om det? Gärna på svenska.
Jag har också hört att svett i sig inte luktar utan att det luktar först när den är smutsig men jag tvättar mig ju så ofta
Nej, jag vet ingen sida men googla så hittar du säkert massor. Annars kan du gå in på närmsta hälsokost och fråga. Man kan göra det på massor med olika sätt men det finns också färdiga detox-produkter att köpa.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Svett luktar också beroende på vad man äter.
Jag har alltid gillat kryddsstark mat osv men inte haft problem med det och det är inget jag börjat med på senare tid. Nej inga mediciner alls

Jag luktar apa om jag äter något friterat och om jag svettas för att jag är nervös. Du har inte bytt jobb och hamnat där du inte trivs eller något sådant?
Har du tagit reda på, om de ändrat något i deon, som gör att du svettas mer? Jag menar nu om något är ändrat, så kanske inte svetten absorberas på samma sätt.
Prova att hoppa över deon ett tag och låt håret växa lite. Jag använder sen några år inte deo alls och rakar mig under armarna max en gång i veckan. Ingen svettlukt här inte om jag inte blivit tokvarm :)
/Christine
Jag skulle byta deo om jag var du.
När jag slutade med p-piller började jag stinka som f*n under armarna, det höll i sig i 2-3 veckor. Så strul med hormoner kan vara en orsak.
Vet att det finns vissa som inte kan använda samma deo en längre tid, för att det helt enkelt slutar verka för att kroppen vänjer sig. Har hört samma sak om schampoo, att vissa behöver byta sort då och då. Men det gäller kanske inte dig om du använt samma sort så länge…