Minipiller
Jag har tagit Cerazette minipiller i ett år nu, har inte fått så farliga biverkningar som jag oroade mig för men jag är ändå lite sugen på att byta. Jag får nämligen extremt oregelbunden mens av dom. Ena gången är cykeln (första dagen på mensen till första dagen på nästa mens) 28 dagar lång, nästa gång 47 dagar lång, nästa gång 14 dagar osv… Dessutom är varje mens så lång, över en vecka är inget ovanligt (har ca 4-5 dagar utan piller) och eftersom jag inte vill ha sex under mens blir det inte så kul. Finns det andra minipiller ni kan rekommendera? Jag vet att alla får olika biverkningar men vill ändå höra vad nu haft för erfarenheter. Jag har högt blodtryck så får inte använda vanliga p-piller, p-ring etc. Tacksam för svar!
Det finns Mini-Pe som också är ett minipiller. De har dock mycket kortare glömskemarginal och bör tas samma tid dagligen +/- endast någon timme.
Kopparspiral?
Tack, ska läsa på lite om dem! Jag har funderat över kopparspiral men blev lite avskräckt när min bästa vän fick otrolig smärta av den…
Jag har suuuuperhögt blodtryck med fick ändå ha spiral samt pstav. Inget som har skadat mig alls. Pstaven är superbra och jag fick regelbundna blödningar som var lika långa. Spiralen vet jag inte än men de sägs att man får mindre ont/mindre mens med just spiralen.