Min kompis...
…hej jag måste bara skriva av mig+få lite råd… Jag tycker bara så synd om min kompis, hon har flera handikapp och bl.a. Diagnosen dyslexi, ADD. Alla hennes "vänner" snackar skit bakom hennes rygg… Hur jag vet det? Jo för dom gör det med mig eller snarare till mig, dom påpekar hennes brister, hennes fel osv. När hon kommer hem mår hon inte heller så speciellt bra, hennes pappa är elakt skämtsam och snuskig. Han blir ofta full när vi är på besök hos dom. Hon får inte sitta i soffan för sin pappa för att hon gör "snigelslem" över hans fiiiina soffa! Hennes mamma är så sträng och arg hela tiden. Min kompis får inget privat liv ifrån henne, hon får inte låsa till toaletten eller låsa om sig när hon vill vara ifred. Hennes lillebror slår henne varje dag. Han visar ingen respekt för henne och hennes föräldrar bryr sig inte när han slåss. Jag borde inte lägga mig i men när jag såg hennes pappa sitta på hennes mage och hålla fast hennes armar emot golvet när jag var hemma hos dom när vi var 3. Det glömmer jag aldrig. En gång när hon kom till skolan så hade hon ett blåmärke på axeln? Det var som en ring typ. Jag frågade vad det var och hon sa att hon inte fick säga det. Så efter skolan gick vi hem till mig och hon berättade där att hon och hennes mamma hade bråkat och helt plötsligt hade hennes mamma bitit (?!) tag i hennes axel. Min kompis fick panik och bet tillbaka tills hon släppte. Hur sjukt är inte det!? En annan sak är att hon ljuger om det hon vill ska hända. Om hon vill att vi ska åka och shoppa så säger hon att jag lovat det? Fast att jag inte har det… Sen en annan sak att dom har djur (ex gerbiler) dom har den minsta duna varianten som finns och dom mår allmänt dåligt. Hennes föräldrar begär att hon ska ta hand om dom, vilket hon inte kan pga handikapp ex. Hon låter helt hemsk men hon och jag är så gott som systrar, jag älskar henne trots att hon gör så där! Texten blev ganska stökig förlåt hoppas att den går att läsa! /mee
Du borde verkligen prata med en lärare du tycker om. Det är inte att svika din vän utan det är det bästa du kan göra för henne. För om inte din vän får hjälp med att slippa allt hon är utsatt för så kommer det ge henne skador som hon får lida av resten av sitt liv.. Tro mig, jag vet…
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
#1 tack så jätte mycket! Det betyder mycket att du tog dig tid att svara! /mee
Håller verkligen med #1! Du sviker inte din kompis alls utan det är helt tvärtom. Du kan istället hjälpa henne slippa allt det du beskriver.
Lycka till och hoppas att du hittar någon som lyssnar på dig och som verkligen hjälper till.
Hon ska verkligen inte behöva ha det så där. Det är ett bra råd att prata med någon annan vuxen om vad du har sett i hennes familj, en vettig lärare eller skolsköterskan är bra personer att ta upp det med.
Istället för att kalla det ett handikapp kalla det för funktionsnedsättning vilket det är.
Jag själv har en form av både dyslexi och dyskalkyli och jag kallar det aldrig för handikapp.
Men prata med någon vuxen du känner att du kan lita på, du sviker absolut inte din kompis. Du hjälper henne, visa att du finns där. Hon kanske blir arg på dig till en början, men det kommer släppa. Du visar bara att du bryr dig om henne!
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Det låter verkligen inte bra så som hon har det.
Kan du inte pröva att prata med henne först om det. Fråga vad hon vill, om hon vill fortsätta bo hemma…
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#6 Även om hon säger att hon hellre vill bo hemma (vilket de flesta ungdomar skulle säga) så är det stor chans att hon skulle må mycket bättre att få komma där ifrån.
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
#7 Ja, det tror jag också. Min tanke var egentligen att de två kunde be om hjälp tillsammans, och då behöver de prata ihop sig först.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Dyslexi är ingen handikapp det är en funktionsnedsättning och är man bra på fotboll och mindre bra på ridning vi dyslektiker är mindre bra på läs och skriv medan vi utvecklar andra färdigheter bättre som tex talets förmåga eller annat Sen så har jag hört att diskallkely inte Finnåker är något Sverige hittat på och egentligen också en form va dyslexi . Diskalkely fins inte i några andra länder en i Sverige i precis
#9 jag menade inte att det är en handikapp, jag skrev fort och det blev fel i farten! Om ni ska svara i tråden så häng inte upp er på det, helt onödigt ju… /mee
Jag förstår . Men hur går det med din kompis ? Jag håller med ovanstående hon kanske inte borde bo hemma ? Och vet några fler om hennes situation jag skulle öststat med en vuxen jag litar på för konsultation
Jag blir orolig för hennes pappas beteende…jag undrar direkt om det är så att han utnyttjar henne sexuellt och isåfall så måste hon få komma därifrån snabbt. Eller ja, det behöver hon göra ändå för det är inga vettiga omständigheter hon lever under. Men det är tufft att ta sånt här när man är ung och jag blir verkligen jätteledsen när barn tvingas fatta vuxna beslut och ska stå och avgöra vad som är rätt och fel och kunna vara starka.
Men var stark och prata med en vuxen. Det är rent krasst något som kan rädda livet på henne. Även om hon blir arg och inte vill prata så lovar jag dig att hennes välmående och säkerhet är värt så mycket mer och en dag kommer hon att förlåta dig.
Jag gick till socialen när min kompis kom till skolan med blåtiror och haltandes och smsade om att hans pappa slog honom och han var hemma hos mig jättemycket på grund av detta för man ville att han skulle slippa eländet. Men till sist gick jag till en lärare, fastän han sa att jag inte fick berätta för någon och jag gick ner till kommunhuset med en annan kompis. Vill inte lämna ut allting helt, men saker och ting tog en oväntad riktning och saker och ting redde ut sig. Vi tog avstånd från varandra efter det, men har vi träffats på ica eller på bussen så kan vi alltid sitta och prata och skratta.
Livet har en fantastisk förmåga att hitta lösningar, så var inte rädd utan gör din vän den stora tjänsten.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter