Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 12446 ggr
emeliiiiieee
0

spiralfråga...

jag satte i min spiral igår… idag när jag var på toa märker jah att trådarna hänger alldeles för långt ner och sticker mig i mynningen.. Det gör skiiiitont. Håller den på att åka ur eller är der vanligt att trådarna är för långa?

Vyer
0

Klippte barnmorskan/gynekologen trådarna?

I vilket fall bör du kontakta stället där du satte in den, trådarna ska inte kännas/märkas.

OlgaMaria
0

Är du säker på att det är trådarna som gör ont eller är du bara öm (det kan man ju vara några dygn efter insättningen)? Trådarna ska ju ligga en liten bit ner i slidan för att man ska kunna dra ut spiralen senare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

bohan85
1

om det är trådar och du känner dem i slidmynningen så står inte allt rätt till…

OlgaMaria
0

Ja, jag var osäker på vilken mynning som menades. Tänkte att det var vid livmoderhalsen.

emeliiiiieee
4

Ja,hon klippte trådarna igår men tydligen inte tillräckligt. Var tillbaka idag och fick dom klippt ännu mer och nu ska dom dra ihop sig ännu mer.. Nu känns den inte förutom grov mensvärk fortfarande :)

emeliiiiieee
0

En till fråga,,, Hur f*n kan man ha sex med denna i? Och hur ska man kunna ha tampong? Trådarna kommer ju vara ivägen elller? hahaha blir inte klok på denna grej och alla trådar som hänger m.m

Vyer
1

#6 - Mina trådar ligger som en i cirkel runt livmodertappen och jag har aldrig upplevt problem med att använda tampong eller ha sex.

emeliiiiieee
0

Mina ligger liksom slätt mot slidväggen och jag blir gaaaalen på dom.. Får gå tillbaka till BM och höra efter igen :/ Men det kanske ska vara så. Är helt ny på spiral

Ladydragon
0

#8 det låter ju inte helt rätt att ha det så 🤔 och då kan det ju bli krångligt och även obehagligt med både sex och tampong 

när jag hade hormonspiral så vek barnmorskan upp trådarna så dom låg på utsidan av livmodertappen så att säga…så dom inte hängde ner och störde

emeliiiiieee
0

#9 Nej det känns inte riktigt rätt att ha de så som jag har det nu. Så som du hade lät bättre men BM sa även att trådarna kommer korva ihop sig och bli mindre och så. Får ringa och höra på måndag. Även om det nog inte blir sex på ett tag så vill jag ju ha tampong ist för binda som jag har nu :/ och det känns som om det inte går.

emeliiiiieee
0

Märker även att jag måste springa och kissa HELA tiden nu sen jag satte in den.. Är detta vanligt?

obstitant
0

Som barnmorskan sa så brukar trådar krypa upp och lägga sig runt livmodertappen efter ett tag, och samtidigt bli mjukare, så de känns mycket mindre sen.

Kissnödigheten kan också bero på att det skaver och känns lite irriterat efter ingreppet och innan man vänjer sig. Har för mig att det kan ha varit så för mig också. MEN det kan förstås också vara en UVI, så om det inte går över eller om du får feber så kolla det direkt. 

Jag skulle kanske använda binda så länge det känns obekvämt med tampong, minns inte om de sa något om att man skulle undvika tampong första dagarna eller så med tanke på infektionsrisken (som är väldigt liten men i alla fall)? Hur som helst borde det inte vara något problem till nästa mens.

emeliiiiieee
0

Åh så bra :) Har nästan blivit galen på denna..

BM sa att inge sex, tampong eller bad på en vecka. Men det är inge problem jst nu eftersom jag inte blöder för tillfället.. 

Och jag tror inte det är en UVI. Men jag får helt enkelt hålla koll så det inge fortsätter.

emeliiiiieee
0

Är det också vanligt att man har sån grov mensvärk av spiralen att man svimmar och spyr typ? Har inte ätit sen i onsdags pga att jag har sån grooooooov smärta sedan isättningen. Allt jag får i mig är vatten som jag sedan spyr upp :/ Känns skumt det med.

Trollhund
1

Grov smärta ja, att spy nej. Kan du inte dricka måste du söka vård.

OlgaMaria
1

#14 Nej det är verkligen inte vanligt. Ring 1177 och rådgör med dem, med tanke på att det är helg nu. Vissa kan inte ha spiral. När jag satte in spiral hade jag ont i ett dygn typ.

emeliiiiieee
0

Ringde 1177, hon gav rådet att dricka saltvatten, det har jag fått behålla. Har inte den grova menssmärtan gått över till veckan ska jag ringa ungdomsmottagningen och gå dit och kolla/ev ta ur den. Fast det är inte alls lika illa nu som det var i onsdags/torsdags :)

Trollhund
0

Bra! Jag hade grov mensvärk typ två veckor som långsamt klingade av.