Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 3767 ggr
youandyou
0

orolig.. narkos

På tisdag blir jag nersövd för jag ska fixa alla tänder oh eventuellt dra ut någon.. jag e jätte orolig alltså.. Jag har blivit sövd en gång innan.. Nån anna som gått igenom detta? Hur kändes de efteråt osv?

Disturbed-Angel
0

Har inte blivit sövd av den anledningen. Men sövd har jag blivit och det är verkligen inget farligt. Jag var dock bara sövd i 10-20 minuter.

Att bli sövd känns ungefär som att svimma. Man blir lite yr, sen svartnar det för ögonen och sen vaknar man och allt är klart. 

Man kan bli lite trött efteråt men det var inget jag upplevde.

Trollhund
0

För mig var det som att somna, jag märkte inte av alls att jag somnade förens jag vaknade upp. Vr aldrig yr och kände faktiskt ingenting efteråt.

youandyou
0

#1 jo de vet jag. Oh tack för dit svar. Kommer inte ihåg hur länge jag var nedsövd sist.

Trollhund
0

Kan tillägga att jag syftar på narkosen. Gjorde inte en sådan operation som du utan sövdes av andra anledningar.

[postmortum91]
0

Hej!
Jag var också livrädd när jag skulle bli sövd första gången. Jag har bara blivit det en gång, och det hände 2011(eller vad det 2012?) när jag skulle göra abort.  Jag var så rädd för att inte ha kontrollen, att bara somna och inte veta vad som skulle hända.

Det var inte alls så illa som jag befarade.
Det går så fort när du somnar, så du hinner inte reflektera över det direkt. Sedan vaknar du nästa sekund (känns det som) och allt är redan över. Prata med någon där att du vill ha med dig någon in när du sövs. Jag vågade inte be om det, så jag var själv. Du kan be om det, men du behöver nog göra det innan du är där tror jag.

Efteråt var jag trött som fasiken, så jag vaknade, kollade mig om och såg att de hade sån där apparat som mätte min puls och så såg jag att operationen var klar, sköterskan kom och pratade lite med mig om att allting gått bra, sedan tänkte jag bara ligga och titta men somnade like fort igen och vaknade typ efter 2-3 timmar igen. Då gick jag upp men blev superillamående. Vet inte om det berodde på narkosen eller nått, men fick botemedel i armen mot det i SISTA sekunden. Allt gick bra, och jag är glad att jag valde abort där jag blev sövd istället för att få "föda" ut fostret.

Disturbed-Angel
0

Jag har dragit ut fyra tänder, men då var jag ej sövd. Fick lokalbedövning så det gjorde inte ont alls. mer än att det var lite ömt i ett par dagar efteråt , men inte så att de påverkade min förmåga att äta.

Karmatarerskanise
0

Varför blir du sövd för att fixa tätänderna? Jag har blivit sövd så många gånger i mitt liv att det inte går att räkna. Fick lugnande innan så man inte var rädd sedan vaknade man plötsligt och allt var över.

decembercelsius
0

Jag har blivit sövd två gånger, en gång för att dra ut tänder och en gång för att göra titthålsoperation. Inför båda gångerna har jag varit sjukt orolig och rädd för att dö av narkosen. Jag berättade för sjuksköterskorna att jag hade dödsångest och då fick jag en massa lugnande och då kändes det direkt bättre 😂

Det är faktiskt väldigt skönt att somna av narkos! Så jag tycker du inte ska vara orolig, även om jag förstår att man kan bli rädd innan

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Mitralis
1

Jag har blivit sövd två gånger. En gång när jag opererade bort halsmandlarna och en gång när jag gjorde en konisering på livmoderhalstappen.
Jag var aldrig orolig. Att somna var bara skönt, så det var lugnt. När jag vaknade mådde jag illa, men det berodde nog på att jag inte hade ätit på ett dygn. Och antagligen även för att jag fått xylokain som jag senare kommit på att jag inte tål.
Jag kommer att sövas igen om några/något år när jag ska laga en hjärtklaff. Då kommer jag att vara sövd länge. Men jag vet att det kommer att gå bra, så det behöver jag inte fundera över 🙂

OlgaMaria
1

Jag har blivit sövd en gång men bara under 5 minuter. Det kändes som att somna hårt och när jag vaknade grät jag av lycka för det hade varit en sån skön sömn tyckte jag. =D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

citytjejen
0

Jag har blivit sövd en gång bara, det var inför en operation som tog ca 6 timmar. Det är en märklig känsla att vakna upp efter att ha blivit sövd, för mig kändes det som att jag somnade in, sen gick det en sekund och sen blev jag väckt, fast det egentligen gått 6 timmar. Minns att jag mådde väldigt illa efteråt. Men om man bara sövs kort så tror jag att man i regel inte mår så värst dåligt efteråt🙂

/Christina

OlgaMaria
0

#11 Coolt. För mig kändes det som att jag hade sovit 2-3 timmar fast det bara var 5 minuter. Kände mig så utvilad. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

citytjejen
0

#12 Tänk att det är så olika 🙂Skönt att känna sig utvilad efteråt, det gjorde inte jag precis🤪

/Christina

youandyou
0

#7 för att jag e livrädd för tandläkare. Och just nu får jag lustgas varje gång. Och de hjälper lite. Tack för lång tid varje gång med lustgas. Oh sen har jag massa problem med tänderna. Så dom söver mig istället och fixar allt på wn gång.

Unibrow
0

Jag har blivit sövd 4 gånger, allt mellan 13-5 timmar och allt som har med obehagligt kan man fixa,

innan operationen

* be om att få ta med någon i operationssalen.

* be om att få något mot illamående för att vara på den säkra sidan.

* be om lugnande innan.

* be om embla så slipper du att känna när de sätter i kanylen i armen/handen.

* fråga ifall du kan få  ta kanske 3 matskedar juice på morgonen, så slipper du vara torr i halsen och det hjälper blodsockret lite.

efter operationen

* se till att du har någon hos dig när du vaknar upp.

* desto mer du sover efter operationen desto snabbare går narkosen ur.

* se till att du får gå och kissa på sjukhuset. Då blir du både piggare från narkosen + att ibland känner man inte att man är kissnödig.

Rutan_
0

De flesta är trötta och är torr och har ont i halsen efter narkos. Många mår även illa. När man ska resa sig och gå för första gången efteråt är det rätt vanligt att man blir yr, får svimningskänsla och kallsvettas.

[Iyen]
0

Ingen som har upplevt panik på uppvaket?

Karmatarerskanise
0

17 som barn fick jag lugnande i form av stolpiller. Jag snetände på det när jag vaknade och var hysterisk och aggressiv ett par timmar. Det hände inte efter att de bytade lugnande.

sisela
0

Jag var bara nio år men kom ihåg att uppvaknandet var lugnt. Jag hade sovit så skönt att jag inte hade lust att vakna. Ville sova mer.

youandyou
0

Jag har emblaplåster, jag får dricka 3dl juice 2h innan operaion. Jag kommer ha någon där när jag sövs och när jag vaknar upp. Har blivit sövd en gång innan. Skulle göra abort. Hade ingen där på uppvaket/nedsövningen.

emeliiiiieee
0

Har varit sövd maaaassor av gånger. Alla har gått bra utom sista gången nu. 

Fick ha folk med mig och allt. Nackdelen var att min tandläkare inte hade sagt att det skulle vara fullt av blod i munnen samt att jag inte skulle kunna prata m.m så då fick jag groooov panik pga det. Men själva narkosen och allt har inte varit något problem.

Agda
0

Jag har blivit sövd en gång när jag fick gallblåsan bortopererad (titthål), fick lugnande innan. Det kändes som rummet snurrade lite alldeles innan jag somnade. När jag vaknade så var jag supertrött (tror att jag somnade om då och då också, kände mig ganska borta ett tag), men så hade operationen tagit längre tid än räknat + att jag hade förlorat en del blod. Jag mår aldrig illa när jag ligger ner, men så fort jag var uppe på rummet och hade suttit upp i ca 10 min så kräktes jag. Men då hade jag även haft en slang i halsen, en del gallstenar fick de plocka bort via den slangen.

[Thiah]
0

Blivit sövd tre gånger tror jag och alltid varit ensam i operationssalen. Har somnat direkt, varit snäll och trevlig på uppvaket men mått illa, alltså super illa och varit trött i ett par dagar efteråt.

[tk1971]
0

Jag är också livrädd för narkos. Jag är övertygad om att jag aldrig ska vakna upp igen. Har blivit sövd två gånger, senast för ca 7-8 år sedan vid en ögonoperation. Det var ingen behaglig upplevelse.

Jag hade blivit inrullad i nåt slags förrum och fick en kanyl i handen. "Nu när jag sprutar in det här kommer det att bli alldeles varmt i hela kroppen", fick jag höra. Och det blev det. En kraftig värmevåg spred sig genom hela kroppen från huvudet till tårna, det blev så varmt att det kändes som att jag inte fick nån luft. Och då fick jag panik. "Vi får nog sätta igång nu", var det sista jag hörde. De såg väl på sina apparater att jag höll på att bli alldeles hispig.

Sen kändes det som att jag vaknade efter nån minut bara. Inget illamående, för jag hade fått nåt mot det innan. Det tog inte lång tid förrän jag var alldeles klar i huvudet.

annia1
0

youandyou jag är osäker på vad du vill ha svar på. I rubriken skriver du narkos, men sen skriver du att du varit sövd. Så då borde du veta hur det är att vara sövd och också veta hur just du mår efteråt.

Så jag försöker ge ett svar på hur du kan känna dig i munnen efter behandlingen. Nu har jag själv inte gjort detta utan blir vad jag kan tänka mig.

Eftersom du kommer vara sövd så kommer dom sätta en sak i din mun så den hålls öppen så du kan vara öm i munnen och kindmusklerna nån dag, men jag tror det lägger sig rätt snabbt. När det gäller tänder som dom lagar borde du inte känna nåt av. Däremot om dom drar ut nån tand så kan du var öm och ha lite ont, men även det lägger sig på nån dag.
Så öm och eventuellt ha lite ont nån dag, men det ska ge sig rätt snart. Och jag skulle tro att du ev får värktabletter med dig hem efteråt annars hjälper nog vanlig alvedon om du har ont.

Jag har själv dragit ut tänder och även opererat ut tänder, men då bara fått lokalbedövning och det var lite ömt och hade lite ont nån dag.

.