Preventivmedel
Hejhej! Orkar inte gå igenom alla trådar så jag gör ett eget inlägg istället.
Jag ska ner till ungdomsmottagningen nästa vecka då jag vill använda mig av något annat preventivmedel istället för kondom. Så jag undrar nu vad ni tycker är bäst? Hur ni har upplevt osv. har funderat mellan p-piller, p-stav, spiral. Men det finns ju fler också.
Är 17 år och har pojkvän så vi har sex ganska ofta. Har dock funderat på något innan jag började ha sex pågrund av min mens där jag får väldigt mycket mensvärk första dagarna.
Tacksam för svar så jag är lite mer föreberedd när jag går till ungdomsmottagningen :)
Tyvärr är det så att det som funkar på vissa kanske inte funkar på dig! Gå till Ungdomsmottagningen, beskriv detta så kommer BM hjälpa dig galant. Jag gick till um första gången utan att veta ett skit enkelt sagt. Efter besöket kunde jag det mesta ang preventivmedel :)
Jag tycker att en P-stav är bra.
#1 tänkte bara om någon tyckte något var bättre osv. För på t.ex. p-piller så måste man ju komma ihåg att ta de osv :)
Jag kan bara rekommendera pstav då det är det enda jag testat. Dock mycket jobbiga biverkningar som jag tyvärr drabbades av.. Som tex 1 års mellanblödningar, 30kg viktuppgång samt förskräckligt mycket mer aptit och svår acne. Men detta är jag. Det är inte säkert att du får detta. Men trots allt gillar jag min stav då jag har regelbunden mens samt 100000 gånger mindre mensvärk än tidigare.
cerazette är samma hormon som i p-stav så de kan vara värda att prova innan man väljer att sätta in en stav.
För mig fungerar p-piller bra, men jag har testat några olika sorter. Du får prova dig fram, läsa på om olika alternativ och prata med barnmorskan.
Lätt att komma ihåg p piller om du tar det med en rutinmässig måltid varje dag. Men dom vet bäst på ungdomsmottagningen :)
May the Gerbils be with you :3
Har provat flera olika p-piller själv och ingenting var bra. Gick upp i vikt av ett, mådde extremt psykiskt dåligt av ett och fick extrem mens i två månader av det tredje. Så jag gav upp. Men jag har ju inte direkt sex ofta heller, så höhö, det gör inte så mycket.
Men prata med ungdomsmottagningen angående allt du tänker så kommer de hjälpa dig.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Slår ett slag för p-ring.
Jag har haft p-ring i flera år nu och är mycket nöjd.
Som förstagångs användare av hormoner tror jag att ett p- piller skulle vara bra att prova med. Såvida det inte finns hinder så som ärftlighet till bröstcancer, hjärt och kärlsjukdomar. Då är det främst mamma och pappa men tänker på. Är du rökare, överviktig osv. Om inget utav delarna finns så kan du starta med ett p piller. Det finns piller som är bättre i samband med att man har mycket ont vid mens. Tänk på att alla hormoner ger i regel en biverkan de första tre månaderna. I de flesta fall går de över. I en del fall fortsätter de och få behöver an kanske hitta ett alternativ. Lycka till!
Både män och kvinnor kan ju ha olika storlek och form på sina kön. Och därtill olika preferenser… Klart att det finns de som är mer eller mindre lyckade kombinationer.
Om en liten snopp är ett problem eller inte beror såklart på vem den ska umgås med och vad hen gillar sexuellt…