Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4915 ggr
Sevgi
0

Kopparspiral

Har precis satt i en kopparspiral, för en vecka sedan. Min mens blev mindre men gjorde MYCKET ondare (man misstänker endometrios hos mig) och verkarna började i måndags, nu har det precis blivit fredag. Är det vanligt att det håller på såhär mycket eller är det för att den är nysatt så min livmoder fortfarande försöker tränga bort den lite? (Då det är ett främmande föremål som inte ska vara där).

Undrar om det finns någon där ute med spiral och som vill berätta om hur smärtorna blev?

Trollhund
1

Jag har alltid fått lära mig att kopparspiral gör stt man blöder mer och får mer ont. Det är väll desutom hormonspiral man sätter in vid endometrios?

Sevgi
0

#1 Japp, det stämmer till viss del. Man KAN blöda mer och få mer ont, men det drabbar inte alla. Vissa får mindre mens och mindre ont. Jag fick mindre mens och mer ont.

Jag kan inte ha hormoner då jag har hög risk för blodpropp och har det i släkten.

Trollhund
0

#2 Ja, självklart är det individuellt, som alltid. Lite dåligt formulerat kanske eftersom ingen är den andre lik. Ah, okej. Då har jag lärt mig något nytt om hur endometrios behandlas, hur är det tänkt att kopparspiralen påverkar det?

Sevgi
0

#3 Det är inte tänkt att kopparspiralen ska behandla det riktigt, utan det använder jag bara som preventivmedel. Jag nämnde det bara för att någon kanske visste om det är känsligare att ha spiral med endo.

Kan tyvärr inte äta hormoner då jag lever i en religiös familj och behöver regelbunden mens och inte vågar äta p-piller ifall jag inte skulle kunna gömma dem tillräckligt bra, så jag kan inte behanlda den :/

Trollhund
0

#4 Åh, då förstår jag. Men :O Det låter ju bara absurt! Om det vore för att behandla en sjukdom måste det väll ändå vara okej? Och har de koll på när du har mens annars? Kan man inte få uppehåll i mensen med kopparspiral eller är det bara med hormonspiral? Har bara erfarenhet av hormonspiral så lite okunnig på kopparfronten.

bohan85
1

Kan du inte ha P-stav ts? Den syns ju inte, fast kanske uteblir ju mensen…

Jag tror säkert det kan vara som du säger, att livmodern kanske försöker stöta bort den såhär i början.

Sevgi
0

#5 Nej de har inte koll på min mens men om den uteblir helt så märker de ju det och blir misstänksamma. Jo mot sjukdom kan man tycka så men mamma tycker inte om tanken med p-piller och då måste hon få veta att jag varit hos gyn, vilket hon inte gillar. Måste vara oskuld och orörd (suck).

Kopparspiralen påverkar inte mensan, hormonspiralen vet jag inte riktigt. Ska kolla upp det faktiskt för jag vet att det minskar smärtorna! :)

#6 P-stav tror jag gör så att mensen uteblir helt :/ Jo, så kan det vara också tror jag.

emeliiiiieee
0

#7 det är inte säkert att mensen försvinner med pstav :) Jag har haft min mens som vanligt men utan mensvärk och den varade typ i 3 dagar :) Det är olika från person till person.

Karmatarerskanise
0

7 kopparspiral gör att en del förlorar mensrn? Andra blöder konstant. Precis samma sak med p stav. Känner många som fått ta ut sina efter sex månaders böödning.

litenjag
2

www.kopparspiral.blogspot.se Biverkningarna ingen upplyser en om….

Denna kommentar har tagits bort.
[silkesnosen]
1

Vet du vad du kan inte riskera ditt liv. Din mamma..är det så illa så att hon föredrar dig allvarligt sjuk, framför frisk? Kan du ha p-piller i skolan el dylikt kanske? Jag skulle diskutera lösningar med gyn.

Djurälskaren87
0

jag har kopparpsprial och märkte inget första året men nu andra året har jag sån smärta en vecka innan mens både i rygg och magen,samt illamående och enorm trötthet, mensen kan även vara jätte mycket sen uppehåll någon dag sen fortsätta tre dagar till.

skall ta bort min spiral den 10 januari står inte ut med detta mer, har även anra biverkningar som ev beror på spiralen-.

[JeanetteK]
0

Jag hade kopparspiral. Eftersom jag födde min son med kejsarsnitt och inte vaginalt så hade de problem att sätta in den (minns inte varför, kanske det var något med livmodertappen?). Jag fick mycket mens och mycket ont så efter ett par år skulle jag ta ut den. Då visade det sig att den inte suttit rätt och i stort sett vuxit fast i den ärrvävnad som blivit när de tvingat den på plats. Detta ledde till att jag idag har jättesvårt att ta cellprover för det är i stort sett ihopväxt där de ska ta med topsen. Så mina erfarenheter är inte så kul…

Sevgi
0

#12 Jag berättade för min mamma om cystan och att jag kollade upp den hos en vanlig läkare (fast det egentligen var en gyn) och hon hade en likadan förut. Jag har börjat med en huskur mamma själv gjorde, som tar bort cystor. Den hjälpte henne och det var en gammal läkare till henne som tipsade om den.

P-piller i smyg hade jag förut, som du säger så var dem i skåpet i skolan. Men det var jobbigt att ta med dem hem och gömma dem på helgerna..

Sevgi
0

#13 Jag har haft min i snart en månad och överväger om jag borde ta ut den igen. Den gör verkligen inte ont och känns inte ens förutom vid mensen.. mensvärken blir HEMSK. Vet inte om det är värt att ligga och gråta av smärta i över 1 timme och stanna hemma från skolan nästan hela veckan när det innan bara var som värst 1 dag :/
Har dock bara haft mens med spiralen en gång, men om det ska vara likadant varje gång så vill jag inte ha den. Får hoppas på att det blir bättre. Det är synd, för den är bekväm annars..