Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 3242 ggr
Anonym
Anonym
0

Festa!

Tycker ni det är OK för en 15åring, snart 16år, att dricka på nyårsafton och festa?

Fridaaaa
5

Festa ja, men inte att dricka. Finns 18 årsgräns i affärerna av en anledning, samma med 20årsgräns på systemet.

Har själv festat många gånger utan att dricka, fungerar prima. Har minst lika roligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
1

Njae.. Jag gjorde ju visserligen det själv i den åldern. Men det är helt onödigt att dricka alkohol och 18-års gränsen är väldigt vettig. Festa ja såklart, men finns det alkohol på festen är det stor risk att det slinker ner.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Hanna
7

Nej, varför ska man dricka i den åldern? Jag har aldrig druckit och jag blir 20 nästa år. 😛

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

viktoria91
0

Fest visst men dricka får man vänta med tills man blir 18 år och kan gå på krogen.

TatsuOni
2

Festa går bra men varför dricka i den åldern? 18:års gränsen finns där av en anledning. Jag är 22 och har aldrig druckit. Anser att jag har ett bra och roligt liv utan alkohol😛 Nu menar jag inte att folk ska leva som jag, men att folk ofta har på tok för bråttom med att dricka.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[JeanetteK]
0

Jag festade och drack alldeles för mycket alldeles för tidigt. Tyckte inte att det var något konstigt då. Idag har jag en son på snart 15 år och jag blir mörkrädd när jag tänker på vad jag själv gjorde i hans ålder. Håller med Frida om att festa utan att dricka funkar minst lika bra. Önskar jag vetat det då.

Karmatarerskanise
5

Festa är bara bra. Men absolut inte alkohol i den åldern. Det förstör verkligen en växande kropp och riskerna för alkoholism ökar markant om man börjar dricka så tidigt.

Anonym
Anonym
0

Okej… 😃

Men om man har lite äldre vänner och följer med ut på krogen? Är det ok, om man inte dricker alkohol?

Fridaaaa
4

#8 Man brukar inte få komma in om man är under 18, även om man inte ska dricka.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
0

#9 Men om det är sån där krog man bara går in i, utan dörrvakt eller nåt sånt. Typ som en restaurang/bar. Jag ser inte ut att vara 15 heller, så man kan ju bara säga att man glömt lägget… 😊

[rosetten]
0

Festa ja, dricka nej.

molam
3

#10 varför ska man gå till ett sånt ställe när man inte har åldern inne, kan ju dessutom hända så skumma saker på krogen, själv är jag 19 och absolutist kan ju även tillägga att jag inte går på fest då jag verkligen avskyr när folk dricker håller mig gärna undan sånt ^^

Inget personligt folk får dricka bara jag slipper vara där och helst ska man ju då vara 18+

Men gå inte på en bar/krog när man är under 18 är verkligen inget jag rekommenderar, dels ljuger man ju om sin ålder och lögner slår bara tillbaka dubbelt så hårt senare i livet sen tycker inte jag ett sånt ställer är ett bra ställer för en yngre person ^^

Som folket har sagt åldersgränsen finns ju av en anledning ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

viktoria91
3

#10 Har du inget legg kan dem neka dig alkohol! Min vän gick ut och åt, han är 26 år och ser ut att vara det, han villa ha en öl till maten men han hade inte legg så han fick läsk.

Karmatarerskanise
1

10 ber dom om legitimation och du saknar ett så räknas du som minderårig. För övrigt är nyår inte precis en utedag

Scorpio97
5

Jag har nyligen fyllt sexton, och jag blev allvarligt rädd när jag upptäckte hur många i min klass som dricker varje-varannan helg… 

Jag tycker inte det är okej. Visst kan man ha fest, eller filmkväll eller så, men jag tycker det är fel att dricka när man fortfarande är ett barn (vilket jag anser att jag är). Jag skulle aldrig våga dricka på en fest med jämnåriga heller, för jag litar inte på att dom andra är tillräckligt ansvarsfulla att se till att inget händer. Sen är jag rätt osocial och har inget intresse av att gå på fest över huvud taget. En lugn hemmakväll med syrran låter mycket bättre (:

//Jessie

Aleya
3

#10 Du hinner vara vuxen och dricka när du är vuxen. Passa på och var barn

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
2

varför ha så bråttom? Du kan väl gå på fest och ha kul utan alkohol? När jag var i din ålder gick jag på fest med kompisarna men jag drack inte. Jag anser att man kan ha lika kul utan alkohol som med. Och krogen/bar är INGENTING för en mindreårig. Jag tycker inte ens att krogen är nått för mig och då är jag ändå 18. Finns mycket skumt folk när de är fulla. Och att inte ha leg samt vara mindreårig kan slå tillbaka hårt. Vet en kompis som blev anmäld och portad från den krogen.

whysoserious
1

Jag är inte precis en sån som dricker (16 år) men finns det alkohol och någon bjuder så smakar jag ju, det tycker jag nästan är en självklarhet (en självklarhet för mig alltså). Har aldrig varit full (brukar inte gå på fest heller men det händer) men jag brukar som sagt ta en klunk om någon sträcker fram sin cider typ ;)

Har fett kul utan alkoholen så jag känner att jag inte behöver det! Men det är inte så att jag tänker "Jag skall inte dricka innan jag är 18" för vafan, spela roll…. Det är inte så att det är bättre att dricka när man är 18… (Eller jo på sätt och vis ifs, inte lika stor risk att bli beroende om man är äldre har jag hört på en föreläsning i skolan, men tycker ändå inte att 16 och 18 är speciellt stor skillnad).

Men men, man gör som man vill! Tycker det är onödigt att supa sig full, det räcker ju med att smaka eller inte dricka någonting alls och sedan bara dansa, snacka och vara allmänt social med kompisarna! :) Är man full och inte vet vad man gör kan allt bara bli kaos istället, bättre att vara 'medvetande' och komma ihåg hur kul man hade dagen efter! :D

Tina-A
1

#10: De lär inte falla för det. Alla vet att man måste ha leg för att köpa alkohol och ingen 18åring som lagligt får köpa ute på krogen glömmer leget, det är bara den mest klassiska undanflykten man tar till när man inte har åldern inne. Du lär inte få köpa något utan leg.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Karmatarerskanise
3

18 du visar stor ignorans när du skriver som du gör. Att dricka när man fortfarande växer skadar kroppen. Speciellt lever och njurar.

[Lillmatten]
0

Jag förstår inte varför man ska behöva dricka innan man är 18, det är ju som att öppna julklapparna före julafton! :P 

Man kan ha minst lika kul utan alkohol med i bilden, iaf enligt mig.

ChristineL
0

Festa ja, dricka alkohol absolut inte!

Jag var på restaurang med min mamma nån gång när jag var 22 kanske, fick visa leg när jag bad om vin till maten.

[rosetten]
2

#18 Det händer ofta mycket mellan 16 och 18, så jag tycker det är stor skillnad. Dessutom är det inte bra att dricka när kroppen och hjärnan inte är färdigutvecklade och hjärnan är egentligen inte färdigutvecklad förrän man är 25 år, så jag tycker man ska vara måttlig med alkohol även efter 18 år.