Torr fläck?
Kan vara Svamp, men du bör kolla upp det eftersom det växer.
#1 Tack för ditt svar! Ska ringa vårdcentralen imorgon och boka tid, så får vi se sen vad de säger 🤔
Ja du bör absolut ta kontakt med din vårdcentral för rådgivning. Lycka till imorgon, hoppas det går bra! Hör gärna av dig här och berätta sedan hur det gick och vad dom trodde det var
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vad använder du för schampo? Eller använder du någon tvål som kommer i kontakt med detta?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har varit upptagen hela dagen idag så har inte ringt vårdcentralen… Tror inte att det är öppet nu? Jag får ringa imorgon i så fall! 🤐
#4 Jag använder inte schampo, tvättar håret med balsam. Dock så började jag med bikarbonattvätt för ca 1 månad sen, men jag hade redan fläcken där då 😐
Använder inte heller tvål i ansiktet, tvättar bara med vatten sen ca 2 år tillbaka..
Sen jag fick fläcken så har jag testat kortisonsalva, kokosolja blandat med E-vitaminolja och en Eucerin hudkräm. De två sistnämnda är mest för att återfukta så att det inte flagnar.
Min lillasyster hade ett eksem som såg liknande ut. Då skar vi av ett blad av en Aloe Vera växt vi har i fönstret och gröpte ur "fruktköttet" ur bladet och hade på. Funkade riktigt bra.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Tycker också det ser ut som nån typ av Fuktexem, min syster får sånna (fast på bröstkorg och mage), då tar vi en klick Decubal (superbra receptfritt mjukgörande) på kvällen sen morgonen därpå, efter det är det bra ^^ Aa, tills hon duschar nästa gång
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Tycker att det ser ut som Svamp eller torreksem. Bäst att ringa vårdcentralen så får du rätt salva till det :)
Codeavalone.blogg.se
Jag tycker det ser ut som eksem. Min son hade så också på kinden. Han fick salva på vc. Minns tyvärr inte vilken salva.
Liknar en början av ringorm. Jag fick det och det såg ut så till en början.
Bacon, svaret är bacon.
Ts vad var det?
Åh, jag har inte hunnat ringa, så mycket annat som hållt mig upptagen. Jag ska ringa på måndag så jag återkommer nån gång nästa vecka!
Jag hade sådär runt tummen sen vart de bara värre å värre så va de ringorm Men har även haft mindre eksem fläckar som sett lika ut
Jag ska till Vårdcentralen idag, så återkommer senare under dagen 🙂
Jag gjorde fel när jag var på Vårdcentralen förra gången men jag var där nyss och träffade en distriksjuksköterska, hon sa att hon inte kunde sätta fingret på vad det var, samt så frågade hon vad jag har testat på utslaget. Hon gav mig iallafall Elocon och om det inte blir bättre så ska jag kontakta en hudläkare.
Hur gjorde du fel?
#17 Satte mig i väntrummet och gjorde ingenting, jag trodde att nån skulle gå förbi och hojta till, haha. Skulle egentligen gått till receptionen från början men det blev inte så! 🤦♂️
18 Naaaw, inte lätt att veta om man aldrig är där :) Hoppas du blir av med det. Själv hade jag inte nöjt mig med "vet inte".
#19 Haha, tack för ditt förstående! 😃
Hon sa att jag skulle använda det morgon och kväll tills jag ser förbättring. Men imorse så var det så otroligt rött, som om någon slagit till mig i ansiktet, så jag funderar på att skippa krämen ikväll… Det har varit rött hela dagen 😕
Tur att jag varit hemma!
Skulle du bara använda elocon eller sa hon att du också ska smörja in med mjukgörande? För elocon gör huden torr och då kliar det mera.
Min psoriasis blir väldigt röd och kliande om jag inte använder elocon tillsammans med mjukgörande. Alltså att jag smörjer in elcon på morgonen och sen på kvällen mjukgörande.
#21 Nej, hon nämnde inget sådant. Bara Elocon 😐
Jag har inte använt krämen mer än 2 gånger och det är redan bättre. Det röda var borta igår när jag vaknade, men jag ska duscha på onsdag så får vi se om det blir märkbart synligt, jag tar ett foto hursomhelst och lägger upp här!
#22 okej, pröva att smörja in med mjukgörande emellan om det börjar klia så borde det hjälpa. Annars kanske du bara behöver använda det en så kort tid att huden inte hinner bli uttorkad.