Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 3703 ggr
Halcyon
2013-12-07 00:38
0

För lång

Är 15 år, fyller 16 år i maj och jag tycker jag är alldeles för lång. Tänker på detta hela tiden, har aldrig skor om jag inte måste för att gå ut osv. Och ska jag ha på mig skor så ska de vara riiiktigt låga. Är 176 cm lång och det är så himla jobbigt. Skulle mycket hellre vilja vara kort. Dessutom är jag väldigt smal också vilket får mig att se ännu längre ut.. alla mina kompisar är mycket kortare än mig och känner mig som värsta flaggstången runt dem. Hur ska jag få mig själv att acceptera min längd och sluta tänka på det? Jämför mig alltid ifall nån går förbi, kollar alltid och bah "bra, han är längre än mig, "åh nej hon är kortare" osv. Min största rädsla är att jag ska bli ännu längre och det vill jag verkligen, verkligen inte… Hjälp mig acceptera mig själv och kom med lite tips på sätt att tänka snälla. :(

we're always chasing that paradise

RobinEH
2013-12-07 00:50
5

Om det är till någon hjälp så skall man enlig AMA (Association of Model Agents) vara minst 173cm lång för att bli modell. Så där ligger du bra till. 👍

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[postmortum91]
2013-12-07 00:52
2

Längd är jobbigt, just för att man inte kan göra någonting åt den. Jag har alltid varit kort istället, och då pratar jag inte om 160 kort utan 151 cm kort. När jag var yngre så mådde jag dåligt över att jag var så kort, jag blev retad, kallad för dvärg etc, detta var i låg och mellanstadiet. Ju äldre jag blev så insåg jag att jag identifierades med min längd, och jag såg det som någonting positivt. Idag är jag stolt över att jag är kort, det är liksom JAG, min längd har påverkat hur jag är, konstigt men sant. 

Det är vanligt att korta personer kompenserar sin längd med att ta plats socialt istället, vilket jag gjorde väldigt mycket i högstadiet. Ingen kunde undgå skolans kortaste tjej, jag syntes ändå. Idag har jag balanserat det och jag är nöjd med hur jag är som person, och det kan jag delvis tacka min längd. 

Se din längd istället som en positiv egenskap hos dig, det är någonting som gör att du sticker ut, folk kommer ihåg det. Det är väl bra? Så länge du låter folk associiera din längd med någonting positivt :)

Aleya
2013-12-07 01:03
1

Man är sällan nöjd med sig själv tråkigt nog. Jag ser olika fördelar med olika längder. Detta är bara vad jag anser och inget påvisat. 🙂

Är man som #2 så tycker jag att man fördelen att man ser som ganska liten och söt ut. Eller söt men näpen. 🙂
Märkte att snubbarna när man gick högstadiet älskade att lyfta och bära på de tjejer som var korta. 🙂

Är man som du TS så har man fördelen att dels nå en massa platser men även så får kläderna ett annat "häng" tycker att det ser ganska snyggt ut. 🙂

Jag själv är "normal", tycker det är praktiskt i många sammanhang, dels kan man ha höga skor utan att bli allt för lång. Jag når dit jag ska, och kan komma åt det jag ska utan att anstränga mig allt för mycket. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halcyon
2013-12-07 10:27
0

#1 Precis, normallängd eller kort skulle jag kunna göra vad som helst för att få vara. Kan knappt ha några par skor, är alltid längre än alla. Vill ju kunna välja ett par skor efter hur snygga de är och inte tänka "oj de där var ju skitsnygga, men nej, alldeles för långa." osv… åh vad jag hatar det. 😢

#1 Haha, kanske det. 😉
#2 Alla mina kompisar (som jag skrev) är ju korta, och när jag säger typ "åh asså skulle så gärna vilja vara lika lång som er" som tittar de bara förvånat på mig och säger "skämtar du?! jag skulle vilja vara som dig" osv. Jag har så många runt mig som säger att det är så fint att vara lång, att jag är ju en perfekt längd osv så egentligen borde jag inte lyssna på mig själv. Ser jag alla andra långa tjejer så kan jag tänka "oj, hon var ju jättefin som sådär lång. men jag är väl inte sådär fin?"

[silkesnosen]
2013-12-07 10:57
1

Oj så olika man kan tänka. Jag är 175 cm lång och jag trivs alldeles utmärkt. Jag hade väl ngn liten period i tonåren när jag var orolig för att bli 180 cm av ngn anledning, men jag hade säkert vant mig vid det också. I din ålder sprang jag ofta omkring i klackar och oroade mig sällan för min längd alls…det är ju snyggt! Sedan kommer troligen några av flickorna att växa omkring dig, då man ofta växer några år till. Jag växte fram till att jag var nitton. Njut av att du är frisk och stilig!

Emshify
2013-12-07 14:02
5

176 är inte ens särskilt långt… 😉 Det är normallängd! Du kan säkert ha alla kläder du vill ha utan att behöva bekymra dig över att de inte ska räcka till i ärmar eller ben.
Och skor, vad har du för skostorlek?
Du har optimal längd för modellyrket.
De allra flesta killar är längre än dig.
Du kan ha klackar utan problem (till skillnad från mig som blir nästan *host* 2 meter *host* i 10-cm-klackar vilket är jobbigt när man fastnar i alla lampor).
Du är tillräckligt lång för att få lite extra pondus och se snygg ut men för kort för att folk ska lägga märke till dig nåt nämnvärt, d.v.s du kan välja att vara "anonym" när du går på stan.
Du är inte "i vägen för nån" på biografer eller på konserter.
Du behöver förmodligen inte vika dig dubbel när dina kompisar ska viska nåt till dig.
Du får plats på t.ex flygplan utan att behöva kapa dina ben.

o.s.v, o.s.v, o.s.v…

Ju förr man accepterar sig själv och ser alla fördelar desto bättre. Det går inte att förändra hur man ser ut. Därför ska man inte jämföra sig med andra, man mår bara dåligt. Du kommer att mogna i din längd och känna dig nöjd, det handlar bara om tid och om att våga tycka om sig själv. För längden är inte problemet egentligen. Hade du varit kort hade du förmodligen bekymrat dig över det eller hittat nåt annat att bekymra dig över.

Du är fin, jag lovar!

[JeanetteK]
2013-12-07 14:14
0

Jag kände precis som du när jag var i din ålder. Det är en period i tonåren när en del av oss tjejer ofta är lite längre än killarna. Dom växer i kapp sen. Jag växte allt på en gång och var klar när jag var 13 år - jag är 170 cm. Jag har alltid känt mig extremt lång. Jag var också väldigt smal så man känner sig lång och ranglig. Så jag förstår hur du känner.

Jag är 40 år idag och jag kan fortfarande känna mig lång bara för att sen inse att jag mycket sällan är längst i sällskapet. 🙂Min man är 187 cm och det innebär att jag kan ha vilka skor jag vill utan att jag blir längre än honom.

Det är lätt att säga att du ska strunta i det och tänka på något annat, men försök! Som dom andra skriver ovan - optimalt för modellyrket! Kram till dig!

OlgaMaria
2013-12-07 15:27
3

Håller med om att 176 cm inte alls är jättelångt. Finns jättemånga betydligt längre tjejer. 

Till tröst säger jag att det kommer garanterat kännas bättre desto äldre du blir. I din ålder är de flesta tjejer färdigväxta och de flesta killar är inte det. Killarna kommer växa under några år till och du kommer inte känna dig lika lång när alla andra blivit färdigväxta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Halcyon
2013-12-07 16:47
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så jättemycket för era peppande svar!

Ja, har funderat på modellyrket ganska länge, men har ingen aning om om jag har ansiktet för det. Tror inte det haha. Kroppen vet jag att jag har, men ansiktet… haha nej.

[silkesnosen]
2013-12-07 16:53
5

#9 Jag tror ju att modellbranschen är mindre rolig, men om du vill så får du kontakta en agentur, men jag tror att det är oerhört viktigt att du först blir trygg i dig själv, då det är en hård värld. 

Sedan ett råd från en tant, lägg inte ut bilder på dig själv på nätet, man vet aldrig.

Halcyon
2013-12-07 18:45
0

#10 Tänkte att modellyrket kanske kan hjälpa mig att bli trygg i mig själv också då alla där är så långa och det är liksom mer "hemma" med att vara lång då alla är det och det är som inget konstigt med det. 🙂

OlgaMaria
2013-12-07 19:22
4

Du är galet fin i alla fall! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emshify
2013-12-08 13:25
1

#9 Du är verkligen jättefin och jag tror säkert att du skulle kunna bli något i modellbranschen men, som silkesnosen säger, tror jag att det är väldigt viktigt att du är trygg i dig själv innan, för som modell blir du dömd för hur du ser ut hela tiden. Det är inte alltid en särskilt trevlig bransch, och väldigt stor konkurrens, även om det säkert är väldigt kul också!

Jag kan förstå hur du tänker med att du vill "känna dig hemma". Själv började jag med basket och det är väldigt skönt att äntligen bli uppskattad för sin längd istället för att känna sig som en alien.

majasund
2013-12-08 16:23
2

jag är 13år  och 177cm lång:)

Halcyon
2013-12-08 17:45
0

Tack så jättemycket #12 och #13! :)

Tack för era råd och tips. Det värmer verkligen!

xUNWRiTTEN
2013-12-08 21:14
1

Har själv alltid känt precis som du. Är också 176 cm lång. Är nu 20 år och visst flyger tanken på att jag är för lång förbi, men jag har märkt att jag accepterar det mer och mer desto äldre jag blir. Det kommer du förhoppningsvis också göra!
Tänk som så att det är riktigt härligt att vara uppe i den friska luften :-)

Jossan

KnasigaEllinor
2013-12-08 22:41
1

Jag är 178cm lång och jättenöjd! 2cm längre än min kille, men det enda som påverkas av det är väl kanske att jag väljer platta skor istället för högklackat.

I högstadiet var mina bästa kompisar 150 och 156cm långa, det kändes lite halvskumt ibland, men numera tänker jag knappt på min längd, känner några som är i princip lika långa som mig, och vissa som jag tror är längre. 

Men vill du känna dig kort, åk till holland ;) var med en kompis där, och ena utekvällen var jag den kortaste i sällskapet. Det var en upplevelse. De är i genomsnitt lite längre än oss där.

En nackdel med att vara lång, speciellt om man inte tycker om att vara det är att man lätt får dålig hållning, sträck på dig! Jag vet att det är ett problem jag har, haft dålig hållning ända sen högstadiet, sjunker alltid ihop.

Halcyon
2013-12-09 07:05
1

#17 Oj måste vara häftigt att känna att man är kortast när man är lång haha. Aldrig haft den känslan så. 🤪 

Jag har faktiskt väldigt bra hållning och jag tycker även att det ser så konstigt ut när långa går med böjd rygg, nej usch. 😕 Har gått i gymnastik i 6 år och där fick vi ju lära oss ett och annat. :)

Halcyon
2013-12-09 19:25
4

Men tack alla igen för era svar! Köpte ett par jättefina skor jag kollat ut igår som jag för några dagar sen tyckte var för höga, men nu.. asså tänk så mycket några få ord kan göra! Tacktacktack!

Men ja, ni har faktiskt rätt, måste börja bli mer säker på mig själv. :) Tittar alltid på fina tjejer och tänker "tänk att jag aldrig får uppleva att se sådär fin ut."

Aanonyym
2013-12-10 03:47
3

Jag är 156 och växt klart… Min dröm har alltid varit att bli modell, så tycker att du kan vara ganska glad faktiskt. Inte så kul att vara kort heller kan jag lova dig:)

[rumelle]
2013-12-10 09:13
3

Näääääeeehhhh du är ju inte för lång! Sträck på dig och var stolt, du kommer ändå inte att bli kortare hur mycket du än skulle vilja det. Bättre att acceptera sin längd och lära sig att vara stolt över sig själv. :)
Jag var själv 179 cm när jag var 15. Hade jag varit så söt som du så skulle jag också ha funderat över ett litet modelljobb. Tyvärr var jag både tjock och ful. Men det jämnade ut sig lite med åren. Nu är jag 182 cm, lite halvtjock och lite halvful. Men det spelar inte så stor roll tycker jag. Det finns bara en av mig och det är ju tillräckligt för att man ska vara stolt! :)
Det grämer mig lite att jag riskerar slå huvudet i dörrposten om jag skulle köpa de där höga platåskorna jag har trånat efter i alla år. Men annars går jag gärna i klackar. :)

KnasigaEllinor
2013-12-10 16:31
1

Så bra att du känner dig bättre och lite mer bekväm med din längd nu :)

Afturelding
2013-12-11 16:34
0

Jag har alltid varit ett huvud längre än alla andra. Jag var längst redan i första klass, och blev retad för det. Det dröjde ända fram till sexan innan några av killarna började växa om mig, och jag var redan då 167 cm.

Men jag är väldigt nöjd med mina 178 cm som jag är idag. Jag når saker, ser bra i folksamlingar osv. Och det är ganska sällan jag har lågskor, jag känner mig kort utan lite klack 😃 Dessutom är det bekvämt att vara ungefär lika lång som sin partner när man ska pussas! (Min man är 5 cm längre än mig)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

PennyScarlett
2013-12-12 20:50
0

Om du visste hur många män som tycker att långa tjejer är sjukt sexigt…hade en kille som inte kunde dejta mig eller få några större känslor för mig för att jag inte var så lång :) Kom ihåg att det finns karlar till allt!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Liinda]
2013-12-13 13:12
1

Att läsa din tråd var som att kasta sig 10 år tillbaka i tiden. 

Når jag var tonåring så störde jag mig alltid på min längd, jag drömde om att åka till USA och operera mig kortare. Ja för så pass mycket störde min längd mig och då var jag ändå bara 174- 175 cm. 

Men nu är det tillomed så att jag glömmer bort att jag är lång, vissa saker får man bara acceptera. Nu är jag 178 cm och enda gången det stör mig lite är när jag ska köpa klackskor, men det finns många klackskor med låg klack på internet så det är lätt löst! 

Och faktum är att en lång, smal kvinna med bra hållning och ett leende på läpparna sticker ut ur mängden av en positiv anledning. Det är VACKERT! :)

PennyScarlett
2013-12-13 14:16
0

Beauty comes in all shapes and sizes!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Halcyon
2013-12-14 12:42
0

Åh vad glad jag blir för era kommentarer! Tusen tack! ❤️

Lillsöt
2013-12-14 23:39
0

Jag är för kort :(

sisela
2013-12-14 23:47
1

Det är lätt att testa om man är så lång som man ska vara. Om man precis når ner till marken så är man lagom och behöver inte bekymra sig. ;)

TezzD
2013-12-15 00:01
0

Lika lång som mig! 👍

Tro mig, jag har varit i din sits. Jag har nästan blivit krokryggad för att jag skämdes över min längd, nu kämpar jag för att gå upprätt och inte bli en ihopsjunken gammal kärring innan jag är 30..(är 28 nu). Sträck på dig! Du är vacker! Jag började fatta det när jag var runt 20 så du har tid på dig at ändra uppfattning 🤪😉

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.