Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsexualitet
Läst 6657 ggr
Anonym
0

Våldtäkt?

Tänkte starta en tråd där vi tjejer kan berätta om händelser som vi mår dåligt av men inte riktigt vet om det räknas som våldtäkt eller ej. Eller om vi vill ha stöttning etc men inte pratat om det utanför internet. Jag kan börja…

När jag var 15 så hade jag sex med en kille, vi var "kk". Han var bara så jädra stor så det gjorde ont rätt ofta. Sista gången vi hade sex inträffade detta: Vi hade sex och sedan tog han mig i en ställning där hans asstora lem gjorde skitont i mig, han liksom la mina ben på sina axlar om ni förstår vad jag menar. Jag sa aj, och jag sa att jag inte ville göra den ställningen, han struntade i det och fortsatte och jag sa sluta flera gånger och försökte putta bort honom, vilket var en omöjlighet då jag bara vägde 50 kg och han 100 och ställningen gjorde det inte lättare för mig att komma loss. Dock fanns det folk i huset, 2 vuxna som jag bodde hos, men jag vågade inte ropa på hjälp eftersom det var pinsamt att ligga naken i sängen med en kille och tänk om de kom in när han var inne i mig etc. Efter ett tag kom han i mig, och jag var glad över att det var över, trodde jag. Då fortsatte han en gång till och ville tillfredställa sig ännu en gång. Så jag låg och plågades ännu längre utan att han lyssnade på mig och jag kunde inget göra. Efter det träffade jag honom såklart inte längre. Men vad räknas det som? får jag skylla mig själv? Jag tänker inte anmäla honom, det var många år sedan man jag tänker på det ibland och undrar om han hade rätt att göra så…

Gronstedt
51

Det skulle jag ha klassat som våldtäkt utan minsta tvekan, till och med enligt svensk lag, eftersom du sade nej och att du inte ville och även gjorde fysiskt motstånd.

[silkesnosen]
16

Det är våldtäkt. Du sa nej, försökte ta dig därifrån. Det är åt helsike och sjukt läskigt.

[silkesnosen]
6

Jag har snarare varit den som inte sagt något när det gjort ont (ej utsatt för tvång av ngt slag). Jag begick alltså våldtäkt mot mig själv, så ebarmligt korkat.

Anonym
6

Känner att jag måste tipsa om föreningen storasyster,  http://foreningenstorasyster.se/
Föreningen Storasyster är en ideell förening som vänder sig till dig som utsatts för våldtäkt eller sexuella övergrepp av olika slag. Vi erbjuder stöd och gemenskap av personal och volontärer varav vissa av oss själv har erfarenhet av sexuella övergrepp av olika slag. Hos oss kan du få prata med någon som verkligen förstår

Men ja jag skulle också klassa det som våldtäkt eller något inom dom ramarna. Oavsett så var det INTE okej, ömsesidig respekt krävs vid sex, det ska vara skönt för båda. 

[postmortum91]
0

Okej, ja se där. Som 15 år så hade jag ingen aning om att jag kunde anmäla händelsen, trodde jag fick skylla mig själv eftersom jag hade påbörjat samlaget med honom. Men senare åkte han in för att ha sexuellt ofredat sin minderåriga styvsyster i 3 år, sedan hon var 11.

[silkesnosen]
3

#5 Usch så hemskt på alla sätt…

FunkyShrimp
1

#1 vadå "tom enligt svensk lag"!?
det ÄR vad det är, det är väldtäkt inget annat.

Gronstedt
1

#7: Enligt svensk lag är det inte våldtäkt om förövaren kan göra troligt att hen inte förstod att offret inte ville. Det hade varit svårt att göra troligt i det här fallet.

Araminta
0

Mitt ex våldtog mig varenda dag när jag var 17…. Och jag visste inte om de räknades som våldtäkt eftersom vi var tillsammans då… Hans syskon och föräldrar visste om att han både våldtog, misshandlade och låste in mig, men ingen hjälpte mig…. Jag mår fortfarande sinnessjukt dåligt över detta… Och han försöker än idag att få tag på mig, så jag har försökt gömma mig sen dess… Men jag är fortfarande livrädd för att han en dag ska stå utanför min dörr….

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Frigg94
6

Usch vad hemskt :(.. Sjukt dåligt gjort av hans familj att inte göra ngt men de hade antagligen enorm respekt för honom. Han kan inte vara frisk någonstans.. Huvudsaken är att du lever och mår bra fast det är väldigt svårt att släppa sånt, tro mig, jag vet men har dock blivit våldtagen 1 gång men vet inte om det klassas som det men det borde det verkligen göra.. kram på dig!

Araminta
0

<3 Nej han var inte så frisk i huvudet, och jag tror att anledningen till att hans familj inte gjorde något var för att han var en anmälning ifrån att hamna i fängelse då han tidigare nästan mördat en kille, så han blev dömd för mordförsök, men han var under 18 då så han fick bara max timmar på samhällstjänst och sen fick han gå på art.

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Mimmi Mus
2

Handlingen är våldtäkt. Problemet är att din våldtäktsman måste ha förstått att du inte ville och att du kan bevisa att han förstod att du inte ville - annars är det ingen våldtäkt enligt lag.

En tjejkompis till mig, däckade på vår gemensamma gravida tjejkompis och hennes killes toa, på en förfest en gång. Medan vår gravida kompis körde in oss andra till stan (det gick inte att få liv i vår nerspydda däckade kompis - hon var helt väck så hon fick ligga kvar på deras toagolv) så våldtog hennes kille (den blivande pappan) vår medvetslösa kompis.

Jag har nog aldrig riktigt förlåtit mig själv för att jag lämnade henne där men jag kunde aldrig föreställa mig att han skulle ge sig på henne under de ca 40 minuter som det tog för hans gravida tjej att köra in oss andra till stan.

[poppy91]
4

Sådär känner nog väldigt, väldigt många människor. Som känner någon som blivit utsatt, och aldrig i livet trodde att någon skulle ge sig på henne. Men nästan alltid är det ju någon man känner. Jag går med samma samvetskval själv.

Jag lämnar aldrig någonsin en överdrivet berusad eller medvetslös tjej nu i vuxen ålder. Jag har helt enkelt gjort det till en regel, på så vis behöver jag aldrig tänka "litar jag på den här killen eller inte?" , det är aldrig ett beslut att ta, utan det är en regel helt utan undantag. 

Kanske inte överdrivet bra att min regel innebär tekniskt sett att jag litar inte på någon man iöht när det gäller detta - men jag ser det inte så. Det är bara en orubblig regel utan djupare mening.

PennyScarlett
0

Hmm…ska försöka fatta mig kort. 

Jag var 13 när jag fick kontakt med en kille via en chattsida. Han utgav sig för att vara 18 år och vi blev tillsammans över internet. Efter 8 års manipulation (t.ex så höll han mig vaken hela nätterna med telefonsamtal fastän jag hade skola osv, så till sist var min hjärna alldeles för trött att att ifrågasätta honom och alla hans märkliga idéer), så bestämde vi oss för att träffas. Träffade honom och följde med honom in på rummet i vandrarhemmet där han hyrt en liten lägenhet. Vad som hände där är givetvis ganska självklart. Han hade sex med mig. Minns att jag frös något alldeles förfärligt och kände mig iskall och min kropp krampade så mycket att han fick avbryta sig själv flera gånger. Klarade inte av att röra mig ordentligt. 

Efter det så skiljdes vi åt för att återigen träffas en månad senare. Då fick han mig att stanna hos honom över natten. Återigen hade han sex med mig, fick mig att suga av honom. När han skulle komma så höll han kvar mig där nere och kom i min mun. Definitivt det vidrigaste jag någonsin varit med om och jag ville bara få ut det, men han höll fast mig och höll för min mun och sa "Svälj!" och vad skulle jag göra? Höll verkligen på att kräkas…sen fortsatte han att ha sex med mig flera gånger under natten. En gång vaknade jag och skulle gå upp på toaletten. I det jag reste mig och började famla runt i mörkret så flög hans hand plötsligt ut och grep tag om mig och han frågade vart i helvete jag skulle någonstans…jag var jätterädd. 

Någon månad efter det visade det sig att den här mannen var ute på permission efter att han misshandlat sin sambo. Han var 37 år gammal och hade två barn som han inte hade tillåtelse att träffa. Efter att detta kom fram förlorade jag alla mina vänner…

Tre år efter det. Jag hade börjat gymnasiet och hade nya vänner. Var bjuden på kalas hos den ena och dit kom hennes gode vän som hon ofta pratade om och som man såg fram emot att träffa. Han kom och var väldigt charmerande, men tänkte inget särskilt så. Han skrev in sitt nummer i min mobil iallafall och efter det var mina nya kompisar på mig och tjatade om vilka gnistor det slog mellan oss och att jag borde satsa på honom osv osv. Sådär som tonårstjejer låter. Började prata och umgås mer med den här killen och han blev verkligen mer och mer idiotisk ju mer jag pratade med honom, men är man dum så är man. Åkte iallafall hem till honom och skulle sova i hans lägenhet. Jag minns faktiskt inte riktigt vad som gick snett…han ville ha sex men jag var inte sugen just då. För att få sin vilja igenom så satte han sig på mig och knäppte upp mina byxor, tog sedan tag i byxbenen och lyfte mig upp och ner och försökte liksom ruska mig ur byxorna och släpade runt mig i lägenheten. När han väl fått av dom så satte han igång att ta för sig och eftersom jag inte var upphetsad så gjorde det helt sanslöst ont. Jag skrek till honom att jag fick ont och grät av smärta och till sist skrek jag bara rakt ut, försökte dra mig undan, men han tog bara tag i mig och körde på ännu hårdare tills han kom i mig. La mig bara helt matt i sängen och grät och kände hur arg jag var på honom. Han satte sig jämte och tände en cigarett och jag sa till honom att han var dum i huvudet. Han skrattade åt mig och försökte bränna mig med cigaretten och sa att min smärta fick honom att komma. Sen skickade han ut mig till köket för att diska. 

Morgonen efter vaknade jag av att han drog av mig trosorna och tog för sig av min kropp igen…Anmälde honom samma dag men det blev aldrig till något, tyvärr.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Josefinaaa
6

#14 FYFAN säger jag bara!!

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

[elmaek]
2

Jag önskar jag kunde ge er alla en enorm kram :'/ ❤️ Ni är så tappra ska ni veta! Så sjukt många styrkekramar till er!

Själv har jag varit med om en kille som runkade på mig mitt i natten… det är nog det sjukaste jag varit med om. Minns fortfarande hans äckliga blick och hans fråga ''får jag inte?'' Vad tänkte han göra när han kom? Spruta ned mig? Usch, det gör mig så förbannad! Sen att han sket i mina nej och drog av mig byxorna i alla fall.. han var mig en störd jävel.

Josefinaaa
2

#16 ja usch de va han verkligen!

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

[elmaek]
0

#17 Utan tvekan.. hua :P

[Devya]
0

Usch. Jag känner att jag har haft väldigt tur. För min del har jag bara råkat ut för våldtäktsförsök. Jag har som tur är lyckats ta mig ur ett par obehagliga situationer.

Anonym
0

Jag blev troligtvis våldtagen av min föredetta bästa väns storebror!

Jag och kompisen skulle tälta ute i hästhagen och under hela tiden så sms:ade jag med hennes bror. Han var 11år äldre än mig och jag var väl lite småkär i honom! När kompisen hade somnat frågade han om jag ville möta han utanför hans hus så gick jag dit och vi gick en promenad i skogen och han bjöd på öl. Det enda jag minns är att vi gick och sen helt plötsligt vaknade jag upp i skogen utan byxor och blodig på benen med flera blåmärken på både armar och ben. Gick tillbaka till min kompis som hade vaknat och trodde att jag var full och hon blev så förbannad så hon sa åt mig att åka hem och aldrig mer komma tillbaka så jag cyklade 7km hem tidigt på morgonen och var fortfarande väldigt dåsig i huvudet. Måndagen efter i skolan så hade hon sagt till lärarna på skolan att jag hade varit ute och supit med hennes bror och alla mina lärare försökte förhöra mig och tvinga mig att berätta vad som hade hänt. Efter den händelsen så pratade hon inte mer med mig och gör det fortfarande inte 7år senare. 

Än idag är det bara min sambo och min närmsta vän som jag berättat detta för och jag vet egentligen inte exakt vad som hände den där kvällen och jag vill nog inte heller veta.

felzena
0

När jag nyss hade börjat gymnasiet vart jag tillsammans med en kille som senare visade sig vara en riktig idiot. Han hade sånt enormt kontrollbehov, för det första fick jag inte ha min egen mobiltelefon på skolan utan den skulle han ha, mitt bankomatkort hade han alltid och plockade ut pengar ibland, min hemmanyckel hade han alltid så när jag slutade skolan kunde jag vara tvungen att vänta på han i flera timmar så han kunde låsa upp dörren till MIN lägenhet. Under två hela år pågick det här. Han tryckte ner mig så enormt och fick mig att tro att jag var helt värdelös. De sista året vi höll ihop var misshandel en vardag för mig, han slog/tog strypgrepp/sparkade mig i princip dagligen, en gång gick det så illa att ambulansen var tvungen att komma. Han våldtog mig ett 70-tal gånger också. Den värsta gången var när han höll en kniv mot min hals. Folk runtomkring mig började märka att allt inte stod rätt till, men det var ingen som reagerade. Men tillslut berättade jag för min bästa killkompis "S" hur läget låg till och han vart rasande och for till mitt X och skällde ut honom. Dagen därpå gick mitt X till läraren och sa att S hade slagit han. Så S vart inkallad på möte och fick en utskällning, då tog jag steget och berättade allt för lärarna och polisanmälan gjordes som lades ner. Men nu lever jag ett lyckligt liv med min nuvarande men det har satt djupa spår i mig.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

nudel44
0

Hemska berättelser folk har att berätta när man väl frågar. Helt sjukt hur mycket fel i huvudet människor kan ha!! 

När jag var 14 år var jag tillsammans med en 17 årig kille. I början var allt trevligt och jag trodde att han verkligen älskade mig och jag kände mig speciell.

Efter ca 2 månader tillsammans började det hända konstiga saker, han fick mig att ha sex med honom typ 10 ggr i veckan (vilket var mer än min kropp orkade då), han övertalade mig att göra saker som jag inte kände mig helt bekväm med att göra och han blev arg varje gång jag sade att jag inte ville (det skrämde mig så jag gjorde allt till slut). Jag fattade dock inte vad allt handlade om utan trodde  att förhållanden går till så där.

En kväll firade jag och mina vänner sista sommarlovs v-slutet och vi drack lite för mycket, min pojkvän ringde mig och hörde att jag var full så han tvingade mig att komma hem. Mina föräldrar var då på en resa och min moster skötte om att jag hade mat osv. så han visste att ingen skulle vara hos oss. När vi kom hem ledde han mig till sängen och tog av mina kläder, sen la han sig på mig och började smeka mig. Jag som hade druckit fick plötsligt mod att säga NEJ åt honom men han lyssnade inte så jag började skrika men han trängde sig ändå in i mig, vilket tog så sjukt fast jag var ordentligt alkohol påverkad! Jag slutade skrika efter en stund och bara låg där, det rann några tårar men annars var jag fullständigt paralyserad. När han behagade att sluta värkte det i hela kroppen av någon anledning och jag började stor gråta när han gick ut för att röka. Jag somnade så småningom när jag förstod att det var över.

När jag på morgonen vaknade hade han redan åkt men jag märkte att något var fel. Det var klibbigt mellan mina ben, fast inte vid "rätt hål". Jag har inget som helst minne av att han skulle ha gjort nåt åt mig medan jag sov men allt kändes inte helt rätt. Ännu idag funderar jag på om det ens hände något. Känns för jävligt att inte veta.

På dagen när min moster kom för att se till mig kunde jag inte säga något eftersom jag inte var säker på om det räknades som våldtäkt eller ej för vi var ju tillsammans och jag hade "gett upp" istället för att t.ex. skuffa bort honom. Ångrar i dagens läge att jag inte sade nåt åt någon, och nu vill jag inte mer. Har bara berättat det för min bästa vän och hon lovade till mig att inte säga till någon.

Lia
0

Jag var på en fest med min kille och några andra vänner för ett år sen. Bland annat hans bästa vän. Alldeles för mycket alkohol ledde till att jag och bästa vännen strulade under kvällen. Jag vet inte hur vi hamnade i källaren, jag, han och någon mer. Men jag däckade där, och när jag vaknade hade jag inga trosor eller tights på mig längre. Tror inte det hände så mycket, men det var tillräckligt jobbigt för att inte orka ha kontakt med honom mer. Jag hann aldrig riktigt förlåta honom. Tyckte inte det var det farligaste, men behövde tid ifred. Jag kände mig okej med allt för lite över en månad sen, men jag hann som sagt aldrig förlåta honom eftersom han i samma veva dog av överdos. Det känns sorgligt nu i efterhand eftersom jag ändå var vän med killen ett tag. Vet inte vad jag ska säga mer om det än… Skit.

[goodenough]
0

Allt som görs mot tjejens vilja är våldtäkt! Ett nej är ett nej är ett nej! Och ingen ska behöva tänka att "jag får skylla mig själv" - du som är tjej har din fulla rätt att säg nej, även om ni har kommit så långt att ni grovhånglar! Nu väntar vi på att killarna skärper sig, och visar alla tjejer full respekt. Sex ska vara NJUTNING och glädje och SKÖNT! Gärna kärleksfullt också… Min kille skulle aldrig göra något som jag inte vill. Ju mer upphetsad jag är, ju mer upphetsad blir han. Jag har aldrig fejkat njutning eller orgasm, det leder på lång sikt bara till fördärv. Min kille blir trygg i sin roll av att veta att allt är "på riktigt". 

Till er som blivit utsatta för oönskat sex: Gå till nån och prata. Bearbeta den negativa upplevelsen.

[Moa-]
0

goodenough; nja, det stämmer kanske som känslomässig upplevelse, men ej lagmässigt i Sverige idag. Vi har inget lagligt samtyckeskrav, vilket utretts och avslagits vid flera tillfällen. För att brottsrekvisitet för våldtäkt mot en person som är vid medvetande skall vara uppfyllt fordras ett tydligt nej och någon form av våld/hot om brott alternativt en särskilt utsatt situation. 

BrB 6 kap 1§ "Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation. […]"