Fobi för läkare...
Hej! Jag har ett problem som säker är mer eller mindre vanligt men jag har aldrig träffat någon som värken förstår eller har samma fobi. Jag har fobi för läkare, psykologer, gynekologer, tandläkare mm. Min fobi uppstod när jag var 3 år. Jag hade svår astma och dom höll kvar mig hos läkare. Jag tillfrisknande med hjälp av medicin och sjukhusvård. När jag var 6 år började jag bli spruträdd. Jag var på vårdcentralen för att ta skänka (stick i fingret). Jag ville inte så jag sprang iväg och var bråkig. Då kom en extra läkare som höll fast mig medans dom tog blod. När jag var 12 var jag hos en riktigt dålig läkare. Han sa att jag skulle ta av mig tröjan och behån så att han skulle kunna lyssna på hjärtat i 10 minuter. Sen efter det fick jag inte sätta på mig det igen. Han skulle ta halsprov. Han stack ner den långt ner i halsen på mig. Jag kan fortsätta hela dagen, mina föräldrar var inte direkt förstående utan tvingade mig dit utan att bry sig. Snälla alla goda människor hur ska jag bli av med min fobi som att ljupa sår i mig?
Försök med KBT. Kognitiv beteendeterapi. Du kommer med all säkerhet att behöva kontakt med vården många gånger under ditt liv så det känns ju ganska viktigt att du blir av med denna fobi.
/Maria