Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1851 ggr
Haztparken
0

Mens

Jag läste precis här om att skjuta upp mens och blev rätt så intresserad utav detta då jag har en extremt jobbig mensvärk.

Men då till mina frågor och funderingar:

Jag tar i dagsläget Zyrona p-piller vilket inte har några sockerpiller utan man får hålla koll själv när man ska börja, om jag då vill skjuta upp så när ena kartan är slut så fortsätter jag bara direkt på andra och fortsätter så?

Läste att det är vanligt att man kan få någon mellanblödning, hur länge ska man då hålla upp med pillerna, en vecka? Tills blödningarna slutat?

Och sedan så funderade jag på, vad händer? Asså det släpps ju ägg och lite annat som då åker ut ifall det inte blir befruktat (mensen då), men om man då aldrig får mens, förlorar man då inga ägg eller? 🤔 Blev väldigt konfunderad över detta haha!! 😂

Agda
1

Ja, för att skjuta upp mensen börjar du direkt med nästa karta. Får du en blödning gör du uppehåll i ca 5 dagar.

Citerar från 1177:
"P-piller gör att man inte får någon ägglossning. De påverkar också sekretet i livmoderhalsen så att det blir segt och tjockt, vilket gör det svårt för spermier att tränga in i livmodern. P-piller påverkar även slemhinnan inne i livmodern och gör att den blir tunn och därför inte kan ta emot ett befruktat ägg."

Så den blödning man får när man äter p-piller består bara av slemhinnan i livmodern. Att den slemhinnan blir tunnare av p-piller är också anledningen till att man också brukar blöda mindre då man tar p-piller. Det är när man gör uppehåll med p-piller den slemhinnan lossnar, så när man inte gör uppehåll stannar slemhinnan kvar där den är😉 Börjar man få blödning efter att ha ätit ihop kartor i någon/några månader är det nog kroppens sätt att säga ifrån att slemhinnan måste rensas bort nu.

bohan85
1

jag åt ofta 2 kartor i rad innan jag tog sockerpillren och fick mens. Fick aldrig någon mellanblödning.

Scorpio97
0

Man brukar märka hur ofta man måste släppa fram blödning. Vissa kan bara hoppa över en månad, medan andra kan hoppa över och bara ha mensen två gånger om år. Har man ätit p-piller i mindre än tre månader så ska man inte hoppa över mensen.

//Jessie

Karmatarerskanise
0

Man behöver inte ha uppehåll bara för att man får mellanblödning. 3 varför ska man inte det om det gått mindre än tre månader?

Scorpio97
1

Min barnmorska sa så. Dom tre första månaderna är inte kroppen van vid p-piller än, så då fick man tydligen inte hoppa över mensen.

//Jessie

Karmatarerskanise
0

5 skulle gärna se fakta på det. Ser nämligen inte logiken i det. Det är ingen riktig mens, oavsett om det gått två eller fyra månader. Vad menade hon händer om man Skjuter upp direkt?

Scorpio97
1

Hon menade att man då får flera mellanblödningar, och att balansen i kroppen blir fel eller nått. Hon förklarade inte exakt varför, men det var så jag förstod det i alla fall.

//Jessie