När märka förändring?
Har för inte så länge sedan bytt preventivmetod eftersom jag inte mådde bra alls av p-pillren, men hittils har jag inte märkt någon förändring. (Bytte till P-ring) Hur länge skall man vänta på att det skall ske förändring innan man funderar på någon annan lösning?
Har för mig att man bör prova i ca 3 månader innan man byter igen, förutom om man får en massa helknasiga biverkningar med en gång.
Det tar ju dels en stund för effekten av p-pillerna att avta och sen tar det en stund för kroppen att vänja sig in med det nya.
P-ring innehåller ju samma ämnen som p-piller så det är väl ganska stor risk att du inte kommer må bättre om du inte gör det än.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#2 Det är ju dock lägre dos och jämnare utsöndring vilket skall ge mindre biverkningar. Så jag hoppas ju det skall ske någon förändring.
#1 Det är ju det att jag hade hemska och helknasiga biverkningar av pillren och som fortfarande är oförändrade.
Någon annan här inne som bl.a. har lätt för att bli deprimerad och känner till vad för metod eller sort som då är bättre?
Kondom… 🤔
#6 Inte ett alternativ.
Ja nej det kan jag förstå. För vår del är inget annat än kondom ett alternativ. Men det är ju inte så kul ändå.

pessar
Jag provade alla möjliga preventivmedel under 13 år men mådde inte bra. Slutade och nu är det kondom som gäller, mår mycket bättre och sexlusten är tillbaka.
#9 Inte direkt något alternativ det heller.
#10 Jag vill inte vara utan heller eftersom jag har väldiga problem med mensen utan.
Du kanske kan försöka komma till rätta med mensen på naturlig väg? Många gånger reder det upp sig på LCHF-kost.
#12 Nja, jag är inte så säker på att det skulle hjälpa och jag är inte så intresserad av dessa dieter, är också lite begränsad i vad jag kan äta. Sen vill varken jag eller pojkvännen använda kondom av olika orsaker, pessar känns heller inte så lockande.
#11, det hade jag också, kraftig mens som blödde igenom massor och kraftig mensvärk, varade 5 dagar. Nu vet jag ju inte hur länge du ätit p-medel, men nu tretton år senare är min mens helt annorlunda utan preventivmedel, 2 dagar och mycket sparsam. Så jag har haft tur. Kontentan är att om du har ätit länge så prova utan igen!
#14 Samma här men för mig varar det i snitt 8 dagar om jag är utan och har inte tagit dem i så hemskt många år utan ett par år bara. Helst skulle jag inte vilja sluta utan hitta något som endast ger få biverkningar, lite kan jag stå ut med men inte som det är nu.
Ah ok, prova hormonspiral?
#16 Är rädd att den skall kännas, har hört många som sedan också börjat känna av den även annars och inte bara när de har sex, så det låter ju inte särskilt trevligt. Men måste fundera lite.
kanske värt att prova, bara ta ut den annars.
Finns en risk dock att det påverkar humöret, om man är känslig för hormoner.

jag tål inte hormoner, men för mig är det inget alternativ att ha något hormonellt preventivmedel. jag valde att ta bort allt med hormoner under en period för att se vad som hände, och efter det valde jag kopparspiral. med hormoner kan jag få allt ifrån nedsatt sexlust och nedstämdhet till svår depression och självmordstankar. med hormoner blir jag fruktansvärt självdestruktiv. nu har jag varit fri från hormoner i fyra år och har aldrig efter det mått dåligt.
när jag klippte och tog bort hormonerna tog det några veckor, sedan vad det en kväll som om någon drog bort ett skynke från ögonen och jag såg allt i färg igen. det var verkligen från ena timmen till den andra mer eller mindre när det väl släppte. efter det gick jag hos flera samtal hos barnmorska och gynekolog, och jag blev tillsagd att låta bli hormonella preventivmedel.
visst har jag lite biverkningar av min spiral. har lite mer mens och kan få lite mensvärk emellanåt. jag känner aldrig av den annars, och för mig är dessa biverkningar ingenting mot hur jag mådde innan, så jag tar det. skulle inte spiralen funka skulle det bli kondom eller vad som helst hellre än att gå tillbaks till den psykiska misär jag hamnar i av hormoner. jag blir hellre gravid och föder de barn jag vill ha och steriliserar mig än går tillbaks till hormoner.
Jag hade som du väldiga biverkningar av p-piller och valde att byta till p-ring men efter 3 månader med den så fick jag ännu värre biverkningar, torra och sköra slemhinnor och magsmärtor. Jag satte inte ihop detta med p-ringen utan gick med det i 2 år innan en bra barnmorska sa åt mig att byta så gick tillbaka till p-piller men ett annat märke än innan och mår toppen på det nu inga biverkningar alls.
Codeavalone.blogg.se