Förstoppning..?
Jag mår jättedåligt över detta och börjar bli orolig… Jag har förstoppning hela tiden pga dåliga matvanor, vid mens har jag ännu värre förstoppning.. Jag kan inte föra upp en tampong utan att det gör åt h*lvetes ont, det bildas en knöl så att säga. Vågar inte ta hjälp för detta, är tacksam för alla svar jag får..
Skaffa bättre matvanor, motionera, drick mycket vatten, ät katrinplommon, päron och linfrö, drick katrinplommonjuice.
/Christine
#1 Jag har försökt allt detta men det blir inte bättre så jag gav upp. Är det normalt att inte kunna föra upp en tampong pga förstoppning?
Du kanske har någon tarmsjukdom?
Jag har Crohns med förstoppning. Kvittar vad jag äter eller gör, inget gör så att min förstoppning lättar, det enda som hjälper är mina mediciner Remicade och Azatioprin. Och ibland Movicol eller annat laxeringsmedel, men det är bara vid ordentlig förstoppning vilket inte hänt på länge tack vare min mediciner! :)
Så det är väldigt viktigt att kolla upp det om inget hjälper då det oftast finns hjälp att få! Att vara konstant förstoppad är varken roligt eller bra!
Jag har nu hittat en bra beskrivning av hur jag har, fekalom. Vet inte riktigt vad jag ska göra då jag haft detta väldigt länge och händer hela tiden.. #3 jag har ingen tarmsjukdom, jag har en relativt frisk mage bara att jag (som resten av mina syskon) har förstoppning hela tiden..
Men om du har förstoppning hela tiden så har du ju ingen frisk mage. Jag tycker allt att du ska kontakta läkare få detta utrett.
/Christine
#5 Jo, det har du rätt i.. Har tyvärr ingen jag kan gå till läkaren med, där jag bor är dem väldigt noga med att målsman ska vara med så det är tyvärr ingen idé.
6 ta med målsman då. Detta är något som du uppenbarligen behöver hjälp med.
#7 har ingen möjlighet att ta med målsman.
Hur kommer det sig? Det är målsmans ansvar att ta dig till läkare om något felar.
#9 inget jag skriver ut här helst, tar via pm isåfall :)
Ok, skicka gärna pm.
Du bör gå till en läkare så snart du kan!!! Har jobbat inom kirurgi och så här löste vi fekalom.
Fekalom brukar man lösa med Movicol i stor mängd. ca 8 påsar inom 6 timmar under högst 3 dagar. Kan köpas på apoteket. Det finns även på apoteket sånt som håller magen i trim, Movicol används också i mindre dos för att hålla magen i trim. Dessutom skulle du behöva Microlax/Klyx som är vätska man för upp i tarmen för att framkalla avföring. Detta behövs ofta i kombination med Movicol vid fekalom.
#12 Tack för ditt svar! Kan man bli av med fekalom? Jag har haft det väldigt länge i perioder och det försvinner liksom inte, kommer tillbaka hela tiden och jag tycker att det är riktigt jobbigt..
Edit: eller ja, det är klart man kan bli av med det. Menar om det kommer tillbaka eller är det bara något tillfälligt? Är väldigt trött så ursäktar om jag skriver otydligt.
Saker som fungerar för mig att få igång magen är: kiwi, pepparkakor, solrosfrön, nötter och saltlakrits. För att detta ska hjälpa för mig måste jag äta något av detta dagligen. Vissa av sakerna räcker liten mängd av, andra måste jag ta större mängd av. Ibland fungerar det efter någon dag, ibland måste jag äta det i flera dagar.
Som även någon ovan skrivit, att motionera och dricka mycket är också bra, dels får man tarmarna att arbeta när man rör sig och dels så kommer det mer vätska i tarmarna ju mer man dricker.
Äter du mycket sött och dricker sött så kan det också vara orsak för förstoppning.
Du kan ju köpa en hel del medel för magen receptfritt på apoteket. Movicol finns receptfritt och även andra medel som man för upp där bak.
Du kanske behöver utesluta något ur din kost för att bli av med detta problem. T ex gluten eller mjölk.
Det man måste tänka på när man har lätt att få förstoppning är att hitta ett sätt som fungerar för en själv och så gör man det varje dag. Man kan inte lösa problemet och sen tro att det ska fungera sen av sig självt. Du kanske kan börja dagen med havregrynsgröt med mycket linfrön och psylliumfrön i. Varje dag. Alternativt ta en sked psylliumfrön i munnen och skölj ned med mycket vatten det första du gör på morgonen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det tar bort fekalomet men det kan ju givetvis komma tillbaka. Därför är det viktigt att utesluta orsaker till förstoppning. Sjukdom, mediciner m.m.
Men du skriver att du ej kan ta dig till läkare så då skulle jag prova med det jag skrev ovan och sedan köpa något som du tar dagligen för att undvika förstoppning. Apoteket kommer dock inte att rekommendera dig det jag skrev ovan då det är en läkarbehandling men de kan ge dig rekommendationer för vad du kan ta dagligen.
Om du är minderårig så gå till skolsköterskan då?
/Christine