Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 7186 ggr
Emelie-E
2013-11-14 11:38
0

UVI - hur länge vänta?

Jag fick urinvägsinfektion igår, har haft det ett antal gånger tidigare men senast var för två år sedan, och jag har alltid åkt till läkaren tidigt för det alltid är blod i urinen. Men denna gången vet jag inte vad jag ska göra riktigt för jag vill inte ta penicillin i onödan då jag är rädd för att det ska leda till Svamp efteråt, vilket jag har titt som tätt och vill verkligen undvika det nu. Det som oroar mig mest och som jag inte har haft det tidigare gångerna är att det gör ont i magen plus att jag i stort sett kissar rent blod. Att vara uppe och röra på sig är väldigt jobbigt då det trycker och känns som att man ska kissa ner sig och jag får väldigt ont i magen, så jag ligger ner så mycket som möjligt. Försöker dricka massor, köpte tranbärsdryck igår. Eftersom jag inte känner någonting i ryggen så sa 1177 igår när vi ringde att jag ska avvakta, men hur länge ska jag göra det? Hur mycket blod är okej att det är i urinen? Hur ont i magen får det göra?

Aleya
2013-11-14 11:48
5

IVÄG MED DIG!!!!

Inget att fundera på anser jag.
Jag själv hade en UVI utan att veta om det, och spydde och mådde skit och hade hallucinationer.
Den höll på att gå upp i njurarna.

Hellre Svamp än att dina njurar kanske blir förstörda.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Chestnut
2013-11-14 11:48
1

Jag tycker att du ska ringa din VC och rådfråga - dem kan ju läsa i dina gamla journaler (vilket inte 1177 kan) och därmed bättre avgöra vad som blir bäst.

Med vänliga hälsningar
Chess

Aleya
2013-11-14 11:51
0

#2 fast där jag bor så kopplas man till sin VC dagtid. Så dom har tillgång till journalerna.

Då vet jag dock inte om TS ringde dagtid eller kväll, eller hur det är upplagt i dennes län.

Medarbetare för Julen

Syster Yster
2013-11-14 11:59
0

Ring 1177 igen! Eftersom du har ont i magen, annars brukar det man få behandling om man är allmänpåverkad och har feber (om läkaren följer 'nyare' direktiv vill säga). Men det beror ju förstås på om du har något annat med njurar t ex.. Så ring istället!

Emelie-E
2013-11-14 12:55
0

Och jag som har så svårt att ringa och prata i telefon själv.. Detta kommer verkligen vid sämsta tänkbara tidpunkt. Sonen fyller 3 idag så dagarna kommer bestå av kalas (fick ställa in ett igår då jag trodde jag behövde till läkaren). Imorgon är enda dagen utan kalas och frågan är om jag kan gå så länge? 1177 sa igår att det tar ett par dagar innan det tar sig upp i njurarna om man har den oturen, så kaaaanske jag kan vänta iaf tills imorgon? Sen är det inte alls liks mycket blod i urinen om jag låter bli att springa på toa stup i kvarten. Låter jag det gå en timme eller två emellan så ser det mer normalt ut. #1 när man bara för ett par veckor sedan avslutade sin kur mot Svamp och i slutet på förra veckan var nära på att åka på det igen så är Svamp inte lockande i mina öron heller.. Mina slemhinnor är så sköra att jag är rädd att allt bara blir pannkaka av en penicillinkur :( Men ja, måste jag in så måste jag.. :/

citytjejen
2013-11-14 16:50
0

Bäst att du tar dig till läkare och får medicin, för om UVI inte behandlas kan det sprida sig till njurarna och bli en njurbäckeninflammation, vilket absolut inte är bra. Är rentav farligt. Jag hade det en gång och det var inte alls trevligt 😕

/Christina

Aleya
2013-11-14 16:54
0

#5 för mig gick allt otroligt fort. Hann knappt få feber innan jag började spy och blev otroligt dålig och fick smått ont i ryggen och gick till läkaren.

Så jag föreslår att sluta leka med UVI och ta det till en läkare.

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
2013-11-14 17:05
2

Du leker med elden som väntar. Sprider det sig blir det många resor värre.

Mabrotnosh
2013-11-14 17:07
1

Jag har haft njurbäckeninflammation och det är inget jag önskar min fiende ens.

bohan85
2013-11-14 17:25
0

Om du får problem med Svamp efter antibiotikakur be att få Flukonazol tablett 150 mg engånsdos att ta efter kuren!

lekandur
2013-11-15 01:18
2

Om du nu måste vänta så drick mycket och sura saker. Jag har Urinvägsinfektion drygt 1 gång i månaden om jag har tur. Så jag känner med dig och njurbäckeninflammation typ 2 gånger om året. 
Så länge du inte har feber eller har ont på sidorna av ryggen när du står eller kissar så KAN du vänta med att söka hjälp en dag. MEN det är ju alltid skönast att börja en kur tidigare. 

När jag får UVI så sätter jag mig i duschen, spolar så varmt vatten jag klarar av på mage/rygg/ben. Sitter där ett tag. Sen tar jag på mig den STÖRSTA bindan som går att köpa. Använder den som en "blöja" kan låta äckligt men GUD så jävla underbart. För det kommer ju typ 2 droppar bara men försöker hålla mig så mycket jag kan för det gör ju ondare att kissa droppar än en stråle (enligt mig, sen när jag känner att jag kommer kissa påriktigt så använder jag toaletten och inte bindan 😞). Sen så håller jag min ländrygg varm genom att ha morgonrock och filtar kring magen - en dröm vore en vetekudde! Lite små mysigt efter duschen.

Gör i ordning cola, ren citron och lättdrucken saft. 
Citronen använder jag för att göra kisset så surt att bakterierna inte sätter sig utan följer med ut i kisset. Men det är ju svårt att dricka MYCKET citron så jag dricker lite cola för smaken och varvar med lättdrucken saft som får igång blåsan och gör så att jag kan kissa ordentligt. 
Under tiden så passa på att titta på en film som distraherar dig.
Tycker du citron är jobbigt så kan du dricka tranbär, det hjälper dina slemhinnor mest men är surt och ganska vätskedrivande.

Och hela den här proceduren köper mig tid. Jag har kört det här och ibland försvinner svedan och du blir bra. Men det beror på hur djupt in infektionen hunnit. Men det är alltid bäst att prata med vårdcentralen :)

Sköt om dig och lycka till! (: 🤗

Where you invest your love
you invest your life 

[Forest]
2013-11-15 05:50
0

5, Du har väl inte kalas hela dagen? Jag fick själv börja min julaftonsmorgon  med vara på akuten för att få hjälp när jag hade UVI. Lycka till och jag ger rådet att ringa för att få en tid hos läkare.

[rosetten]
2013-11-16 14:39
0

Sitt inte och vänta på att det går upp i njurarna. Bättre med penicillin och en svampbehandling än att det går till njurarna.

Emelie-E
2013-11-16 16:23
0

Fast jag satt inte och väntade att det skulle gå upp i njurarna, jag hoppades att det skulle gå över av sig själv med hjälp av att jag skulle dricka massor osv.. Så klart att jag inte ville att det skulle gå till njurarna?! Jag har haft uvi många gånger innan så jag vet vad som händer med kroppen. Det jag ville veta var vart gränsen gick för att behöva åka till läkaren, för jag har alltid åkt in första dagen när jag har fått det. Nu ville jag slippa penicillin pga många anledningar.. Men jag åkte in igår då jag inte orkade mer. Så nu mår jag illa 3ggr/dag istället och hoppas på att svampen håller sig långt borta.

Chestnut
2013-11-16 17:57
0

Pencillin BÖR man undvika och det är som #4 säger nya direktiv för när man ska behandla UVI. är bara någon % av de som drabbas som får njurbäckeninflammation eller andra komplikationer, antibiotika vid uvi är i första hand symptomlindrande enligt STRAMA. Därav att jag tyckte i min kommentar att TS skulle ringa sin VC så att de fick avgöra med tanke på tidigare sjukdomshistorik osv. 

Jag tillhör dem som får UVI titt som tätt (iofs pga sjukdom i urinvägarna) och har fått njurbäckeninflammation flera gånger. Det är verkligen inte kul men det är inte antibiotikabiverkningar (t ex svamp) eller resistenta bakterier heller. 

Hoppas dock att du kryar på dig snabbt TS! 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Emelie-E
2013-11-16 20:34
0

#15 Dagen innan min uvi bröt ut var vi hos läkaren med min man och där finns en lista där det står vad antibiotika hjälper för och inte, och där står just att vid blåskatarr så är det endast symptomlindrande. Så det hade jag också i huvudet när jag helst ville undvika penicillin. Och läser man på nätet så står det att uvi allt som oftast går över av sig själv och det var det jag ville, men jag orkade inte med den smärtan i magen jag fick. Något jag aldrig har haft innan. Men nu börjar det bli bättre iaf, och det behövdes inför helgens kalas! :)