Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2682 ggr
Anonym
Anonym
0

Mens

Hej, jag är en flicka på 12 år som har fått min mens igår. Jag vet faktiskt inte om det är första eller om jag har haft. Men det kommer massor. Har blött igenom mina tights och nästan jeansen idag. Fick så ont i magen att jag fick gå hem från skolan, skyllde dock på illamående. Jag har bytt trosor 2 gånger idag, på morgonen, nu efter skolan. Sedan tog jag en binda från min mammas skåp. Jag blöder massor rent sagt. Och jag vågar inte säga till min mamma, har aldrig pratat om något sådant med henne. Jag vågar som inte. Och jag vet att hon gått igenom samma sak, jag har tänkt säga det 3 gånger idag, på morgonen 2 och idag med textmeddelande. Men jag vågar inte. Jag vill inte säga. 

Kan jag låta bli att säga till henne ?

Kan man få mensen att minska lite på något sätt ?

linn8
0

Skicka ett sms till din mamma:) så gjorde jag och det kändes mycket bättre än att bara säga det rakt ut. Jag är oxå 12 år. Det är bättre att berätta än att hålla tyst! Hon kommer ändå få veta någon gång :) om du vill kan vi höras via pm:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Jessicahagstrom94
0

Din mamma kommer förstå vad du går igenom så du kan berätta för henne utan att vara rädd eller skämmas.🙂 hon kommer märka att du tar bindor av henne eller om du lägger blodiga trosor någonstans/i tvätten.

Anonym
Anonym
0

Men hur ska man skicka det till henne.

SuperLimm
0

#3 Bara skriv att du fått din mens, tror inte du behöver skriva mer än så. :)

Mvh Linn

linn8
0

#3 jag skrev att jag inte vill att hon ska prata direkt till mig utan skicka sms:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Anonym
Anonym
0

Nej, vågar inte..

Hon ringde just men vågade inte säga..

linn8
0

#6 jag väntade minst än vecka innan jag berättade:)

bohan85
1

Det kommer kännas så mycket bättre efter att du talat om det. Och jag vet att det känns pinsamt, har själv varit i sitsen när man skall berätta för sin mamma, jag samlade mycket mod och gjorde det bara. Hon visade var hon hade mensskydd och sedan pratade vi inte så mycket mer om det.

Mabrotnosh
2

Prata med henne hon har gått igenom samma och går igenom samma sak varje månad. Hon blir nog glad om du vågar prata med henne. Jag som just fått en dotter skulle tycka det var jätte roligt om min dotter i framtiden kan prata om sådana saker med mig eller iallafall får ett sms så jag kan köpa hem bindor så att det alltid finns. Vågade själv inte prata med min mamma om det här och stod på toa och vek pappersnäsdukar i trosorna för att jag inte vågade be henne köpa hem bindor. Det var hemskt pinsamt att blöda igenom och den dagen jag berättade för mamma så sa hon bara ja jag ska be pappa dra med några bindor när han ska handla. Nu i efterhand önskar jag att jag kunde sagt något tidigare. Det hade ju underlättat.

Anonym
Anonym
1

Okej jag ska berätta. Men då det är passligt. Då ingen annan är hemma och så. När det blir rätt tillfälle.

Anonym
Anonym
10

Min mamma frågade idag om jag hade fått den och då svarade jag bara ja. Sedan frågade hon om det var i måndags, då sa jag ja. Sedan sa hon men vad tidigt. 🙂

Så nu är det ur världen. 😃

Mabrotnosh
2

Vad skönt!

Denna kommentar har tagits bort.
lollolovee
0

Jag höll oxå inne med det väldigt länge ;) men sanningen var den att allt blev väldigt konstigt, och jag berättade via sms senare… :)

Josefinaaa
0

Härligt! :)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

[postmortum91]
4

#11 En mamma vet allt :P

[Lillmatten]
0

Jag gick bara fram till min mamma efter jag kommit hem från en kompis ( det var där jag såg att den kommit) och så sade jag helt enkelt som det var " Mamma vet du vad? jag fick min första mens idag." så var det avklarat. xD  jag var 13 år då.

[rosetten]
0

Bra gjort :)

Min mens brukar vara färre dagar och göra mindre ont om jag motionerar mer.

Anonym
Anonym
0

Alltså har nu haft mens sen i måndags. Lite har bara kommit idag. Alltså väldigt lite. Man kan väl ha 8/9 dagar mens ?

OlgaMaria
0

#19 Första, och kanske andra, gången jag hade mens så kom det massor i en vecka ungefär eller kanske 8/9 dagar. Efter det lugnade det ner sig och blev kortare perioder (mens i 4-5 dagar ungefär). Så det är inget konstigt! =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lollolovee
0

Min mens var jätte oregelbunden i nästan över ett år… Jag fick det en sommar, och på typ 2-3 så kom inget blod alls! Sen kom det jätte mycket… Men det har stabiliserat sig nu… :)

[WickedAlly]
0

#19 Min första mens var väldigt riklig, bytte binda många gånger om dagen (Kanske dock mest för att jag var nervös över att blöda genom i och för sig). Sen efter första mensen gick det ett halvår då jag inte fick något alls och sen efter det har den varit regelbunden och varat bara 2-3 dagar. Det är lite jobbigt i början men det blir i de allra flesta fall bättre :)

Anonym
Anonym
0

Hej, det är så att idag när jag kom hem från skolan hade jag rött i trosan eller lite brun rött. Nu på kvällen så har det bara kommit mer. Men kan det vara mens redan, har ju bara gått 13 dagar!! 😕

Karmatarerskanise
1

Ja, som sagt kan mensen vara väldigt oregelbunden i början.

[THEfluffyRAT]
0

Grattis säger jag bara, läste att du sagt det till din mamma det är bra 🙂 jag vågade inte heller säga det först så jag visade istället, uppskattades säkert!😂 men ja mensen är oregelbunden i början, fick min i slutet av 5an första gången så ett tag sedan så minns inte så mycket. Om det blöder genom så ta tjockare binda, jag blöder väldigt mycket också när jag har mens! Det är normalt att mensen är brun ibland 😃