Ständigt trött?
Jag skulle behöva lite hjälp här då jag alltid är trött. Somnar på bussen, tåget till och från skolan, på föreläsningar och väldigt ofta om jag sätter mig i soffan en liten stund. Vad kan detta bero på? Jag har svårt att somna om kvällarna men även om jag sover mer timmar än behövligt så är jag fortfarande trött.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Det skulle kunna bero på ett lågt blodvärde, det är inte så ovanligt hos kvinnor. När jag har lågt blodvärde känner jag mig som en zombie, det är första tecknet på att jag behöver börja med mina järntabletter.
Gå och kolla det hos läkare. Kan bero på många saker som är lätt att se med blodprov :)
Så här på hösten blir många trötta, så utöver att kolla upp det med prov som Hera säger, så kan du ta tillskott av D-vitamin samt någon bra multivitamin. Ett milt rogivande örtte på kvällen är mitt tips om du har svårt för att somna 🙂
/Désirée
Kan va lite vad som helst men om du tänker kolla hb värde, be om att få kolla din sköldkörtel också. Det är bara ett blodprov bort. Många går med sköldkörtelproblem utan att veta om det eftersom det kan komma mycket smygandes under många år.
Hade föreläsning med en sömnforskare idag på universitetet, hans absolut största tips var att få så mycket ljus som möjligt. Var ute, sitt riktigt riktigt nära ett fönster när du t ex. pluggar och ha starka lampor. Det var egentligen tips för att få en bra dygnsrytm, men det är ju för att man blir piggare som det fungerar.
#6 Det fungerar därför att vårt sömnhormon melatonin styrs av ljuset. Det utsöndras inte när det är ljust, och utsöndras när det är mörkt. Om det är tydlig skillnad mellan en ljus dag och en mörk natt fungerar melatoninproduktionen bättre. Men det är ju sant som du säger - om det är ljust så har man minimala nivåer av melatonin och då känner man sig piggare. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Har du tagit sprutan mot svininfluensan? Den orsakade ju i vissa fall narkolepsi.
Har du kollat din sköldkörtel genom att ta ett blodprov? Har man underskott så blir man väldigt trött.
Äter du tillräckligt bra? Dvs ingen snabbmat och vitaminrikt?
Har du rutiner att följa? Lägga sig samma tid om kvällarna och vakna samma tid på morgonen?
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Asså det är först nu efter att jag började på universitet som detta har börjat. Har nog slarvat en del med maten och har inte samma vanor som tidigare då jag kommer hem olika om dagarna. Men jag äter ändå mat jag jag gjort i flera år. Och även börjat äta bättre mat. Väldigt sällan jag äter snabbmat nu för tiden då min mage inte riktigt klarar av det.
Att kolla blodet är nog inte vad jag vill göra i första taget då jag håller på att svimma av nålar. Men opererade bort halsmandlarna för 1½ månader sedan så kan ju ha varit något där som gjort det.
Ja jag vaccinerade mig mot det. Men då borde det kommit redan då och inte sådär 4-5år senare :/
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag tycker att du borde prata med vården och ta diverse tester så att du får veta om du har någon brist, t ex sköldkörteln. Bättre att komma på vad 17 det handlar om _Nu_ än om 10 år och kanske till och med sabba kroppen långsamt ifall du har råkat ut för en autoimmun sjukdom (underfunktion i sköldkörteln är ofta en sådan).
Jag förstår att folk kan vara rädda för nålar, men samtidigt, så har jag svårt att förstå att låta bli när det är över så pass snabbt och man behöver inte stirra på vad de gör när de gör det heller…
Jag tycker som sagt att du borde kolla upp, så snart som möjligt. Själv är jag stolt över att jag skippade vaccinationen. Men jag lever med en trötthet som aldrig riktigt släpper heller. Då jag själv har en underfungerande sköldkörtel. Vilket jag tar levaxin för. Utan Levaxin är jag inte ens en zombie. Jag fungerar inte alls utan.
Ta hand om dig, det är allt jag önskar.