Mensen?
Hej jag har börjat få illaluktande mens… Och den varar i typ 3 dagar sen kommer det bara flytningar igen.. Är ngt fel? Har fått mer och mer mens värk på sistone.. Och kan man göra ngt för att man inte ska få lika mycket flytningar som man brukar? Har jätte mycket flytningar och hatar att ha trosskydd hela tiden , särskilt på idrotten…. :/
Om du hela tiden använder trosskydd kan det faktiskt göra att man får mer flytningar med tiden. Men om det även luktar illa kan det röra sig om t.ex. en svampinfektion. Bästa vore att boka en tid hos gynekologen för undersökning.
Jag använder inte trosskydd om det inw Verkeligen behövs för det känns dom man har en blöja :X Och jag är 14, om det är en Svamp infektion (och jag vågar inte söka hjälp) kam det medförs sig ngt negativt? :/
#2 Nonsens! Om man har problem med kroppen så söker man hjälp. Det är inget konstigare än om du får problem med magen eller bryter ett ben.
En svampinfektion kan orsaka svida och torrhet, missfärg kan uppkomma. Har man otur så fungerar inte salvor så att man behöver antibiotika. Om du misstänker Svamp, vänta inte. Om du upplever problem, vänta inte. Har problemet funnits en längre tid? BOKA TID HOS LÄKARE! De träffar massor av patienter varje dag, varje vecka, i stort sett året om. De kommer inte tycka att du är konstig, ALLS! En gynekolog har som jobb att titta på kvinnors underliv. Under ett yrkesliv ser de säkert hundratals om inte tusentals slidor och blygdläppar. De kommer inte att reagera på något annat än det rent medicinska.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Förstår att det känns jobbigt och pinsamt att gå till gynokologen eller att söka hjälp. Men någongång i ditt liv måste du tyvärr göra det och då kan du lika gärna göra det nu. Och det är bättre att få hjälp än att gå runt och oroa sig över det för det kommer du bara bli knäpp på. Det kanske inte ens är Svamp det kanske är något helt annat som kan göra framtiden jäkligt jobbig. Så gå och sök hjälp för det även fast det är skit jobbigt och pinsamt.
#3 och #4 Tack! Jag ska Verkeligen försöka ta mig till läkare ;)
Instämmer med #4 förstår att det känns jobigt pinsamt. Men du kan ju se det som så att när du har gått igenom det kommer det kännas mkt bättre, då kanske du har fått svar på dina frågor och det kommer kännas lättare nästa gång du skall till en gynokolog.
Det är mååånga som tycker det är jobbigt att gå dit och det vet personalen om, det brukar vara jätte duktiga och snälla. Du kan ju säga dessutom att dett är jätte jobbigt för dig.
Nu är inte jag någon läkare men jag tror inte att det är något farligt, men hör av dig till gynokologen. Vet inte hur gammal du är men det finns ju både ungdomsmottagningen samt preventinmedelsrådgivningen/barnmorskemottagningen.
Du kommer känna dig stolt över dig själv när du väl gjort det.
Lycka till nu och jag vet att du kommer fixa det galant!