Är jag överviktig?
Jag är snart 13, är 152 lång och väger 48 kg. Är jag överviktig?
Nej
Nej, det är du inte.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Okej, för alltså jag hatar mina höfter. De är så extremt breda. Och det enda jag tänker på i skolan är t.ex ''Ser jag tjock ut nu?'', ''varför tittar dem på mig? ser jag fet ut?'' eller ''shit vad smal hon är, jag skulle vilja se ut sådär!''
Jag har slutat äta lunch i skolan också för jag är rädd att bli tjock..
#3 Tycker du ska prata med skolsyster om det där.
Du är inte överviktig och är i en ålder då din kropp kommer förändras mycket. Börjar du svälta dig själv nu kan du förstöra din kropp. Då gör absolut inte det. Dessutom behöver du energi för att klara av långa skoldagar.
De flesta tjejer får bredare höfter och former under tonåren.
#3 Du ska verkligen inte tänka så! Det är normalt för tjejer att ha breda höfter, alla människor ser olika ut. Jag tycker du borde vara stolt över att ha breda höfter! Det är ofta något som anses väldigt snyggt när man blir äldre ;) Så tyck verkligen ingenting dåligt om din kropp, för den vikten är verkligen ingenting att skämmas över. Jag är 162 cm lång och väger 50kg, och det är för lite för mig. Så alla människor är olika.
Kolla till exempel här:
http://www.bmitest.se/
När jag skrev in dina siffror så fick du svaret "Normalvikt". Alla människor är olika och det är inte alltid dessa test stämmer. Men de ger ett ungefärligt svar, och du fick att du var normalviktig. Dessutom är du ung och växer än, så det är ingen idé att bli orolig :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Att höfterna breddar sig har ingenting med vad du äter att göra, de allra flesta kvinnor blir bredare över höfterna i puberteten av den enkla anledningen att det ska gå att föda fram barn senare i livet. Jag tyckte inte om det jättemycket när det väl skedde, men sen började jag uppskatta mina kurvor genom att istället fokusera på hur snygg midjan blev när höfterna blev bredare t ex. Jag borde väl istället ge rådet att fokusera på ditt inre istället, att du är smart och rolig tex men ärligt talat: vilken 13-årig tjej tänker inte på sitt utseende? Jag gjorde det mycket i alla fall.
Svält dig inte, det är tusen gånger bättre att äta nyttigt än att inte äta alls. Äter du blir dina betyg antagligen bättre dessutom eftersom du kommer ha energi att hänga med på lektionerna även efter lunch. Då gör du dig själv en stor tjänst. Vi hade jättemånga tjejer i vår klass som halvsov andra halvan av dagen av den anledningen, alltså att de skippade lunchen. Sen är det ju inte alls säkert att du upplever att du blir trött men det är ju inte helt ovanligt.
Håller med alla andra här, höfterna blir bredare när man blir tonåring för att man börjar bli en vuxen kvinna. Jag minns att jag också tyckte det var jobbigt, jag hade redan lite skev syn på kroppen och maten och kände mig bred som en lagårdsvägg. I själva verket var jag på gränsen till underviktig, och höfterna såg ännu bredare ut eftersom jag hade så väldigt smal midja. Man kan ju liksom inte banta bort skelettets form!
Tyvärr började jag också hålla på och försöka banta på dumma sätt, och hungern resulterade i hetsätning, och sen fick jag kämpa med ätstörningar i flera år. Och när jag väl kom över dem hade jag förstört så mycket att jag till slut, långt upp i vuxen ålder, blev överviktig.
Så det bästa du kan göra för dig själv och din kropp, för att må bra OCH undvika att bli tjock, är att vara snäll mot kroppen och ta hand om den så bra som möjligt. Låt den vara aktiv, ge den bra mat och undvik socker och skräpmat. Svält den inte, vad du än gör! Det ställer till med så mycket.
De tidiga tonåren är en riktig pärs att gå igenom, på många sätt. Om du samtidigt är trött och hungrig och tycker illa om dig själv blir det ju ännu mycket svårare att ta sig igenom den tiden! Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att vara snäll mot dig själv, se att du är fin och normal, med helt normala kroppsnojor, och att du behöver stärka dig själv inför ett par tuffa år tills du blir äldre och säkrare på vem du är - och att den du är duger alldeles utmärkt!
Nej det är du verkligen inte! Tjejer ska ha breda höfter. Det är så vi är byggda.🙂
Tack för alla svar! Jag känner mig fortfarande ganska osäker för min mage är inte särskilt platt och mina lår går ihop..
Ju mindre du äter ju mer tror kroppen du är i svält och lagrar allt du sedan äter vilket gör att du lägger på dig. Ät lunchen så kommer du se ut som du gör idag som är normalviktig. Folk kanske kollar för att de tycker att du är snygg och tänker som dig så skulle jag vilja se ut.
Och din mage kommer inte bli platt för du har inre organ. Och dina lår går ihop för att du är kvinna och inte man och inte heller modell som bli retuscherad att se platt och urtråkig ut.
Nej, du är inte överviktig.
NEJ absolut inte! Lär dig att se det positiva med din kropp, vilka bitar gillar du? Med tiden kommer du lära dig att tycka om mer och mer, dvs om du försöker se dig själv på ett mer positivt sätt.
9 de flesta kvinnor har putning på magen. Få kvinnor är helt platta. Låren går ihop på de allra flesta människor. Kroppen är formad så och det har inget med fetma att göra.
#11 så bra skrivet :)) Vi är kvinnor, vi har kurvor för tusan:)

Och vill man få en hållbar platt mage får man det genom träning, vilket kräver bränsle = mat.

Var glad att du har former, under tonåren var jag platt och rak som en planka och avskydde verkligen hur jag såg ut. Idag har jag både rumpa och lår och älskar det! Var stolt över hur du ser ut! :-)
Jag är 163 cm lång och väger 61 kg. För ett år sedan vägde jag 50, men jag kan säga att jag aaaaaaldrig har haft så mycket karlar som tittar efter en eller som faktiskt kommer fram och säger att dom måste få prata med en bara för att de tycker att man är fin.
Du är i en jättekänslig ålder där man börjar fundera kring det här med hur man ska se ut, men din kropp är inte färdig förrän du är runt 20.
Och faktum kvarstår att män generellt sätt älskar kurvor!
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter