Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3572 ggr
Anonym
Anonym
2013-09-22 21:34
0

Hår!

Hej! Jag är tjej och har några små svarta hårstrån vid brösten och naveln! Hur får man bort det!? Är det normalt? Hur får jag mamma att gå med på att låta mig raka mig benen/under armarna? Jag har frågat förut men hon säger bara att jag är för ung:( flera i min klass rakar sig och jag skäms för det! Snälla hjälp!!!!

[Crazyy]
2013-09-22 21:40
0

De små håren kan du noppra bort, detdär med rakningen vet jag inte vad du ska säga, pröva att säga att alla andra rakar sig och att du skäms, det hade jag sagt, fast sen vet jag inte om det funkar ;p

[silkesnosen]
2013-09-22 21:46
0

Hur gammal är du? En rakhyvel och lite lödder kan du ju inhandla själv ju:) Noppa brösten med pincett:)

Karmatarerskanise
2013-09-22 21:47
0

Vet inte hur ung du är, men antar att du är ganska ung eftersom din mamma inte vill att du rakar dig.

angående de mörka håren så kan man som #1 skriver ta bort dom med pincett.

Anonym
Anonym
2013-09-22 22:02
0

Jag är 12

Ikajo
2013-09-22 22:05
6

ALLA har hår, det är fullt naturligt ingenting du behöver skämmas för. Det är absolut inget konstigt med att ha hår på benen eller under armarna. Alla har det, att raka sig under armarna kan orsaka eksem och rakning av benen kan torka ut dem. Även om du använder tvål riskerar du eksem.

Din kropp är naturlig, du behöver inte skämmas för att den är naturlig. Även om alla dina klasskamrater rakar sig är det ingenting som säger att du måste göra samma sak. Risken är att om du fortsätter göra saker bara för att andra gör det är att du till slut förlorar siktet på vad du själv vill göra och hur du själv vill se ut.
Du har rätten att kunna känna dig nöjd med dig själv, så som du är, utan att behöva skämmas för det. Det kan vara svårt när det finns grupptryck men i längden tjänar du på att våga göra dina egna val för att det är något DU vill, inte något andra förväntar sig att du ska göra.

Testa att prata med de tjejer i klassen som inte rakar sig och se hur de resonerar. Kom ihåg, att många gör en sak behöver inte betyda att du också måste göra det. Håll alltid dina egna önskemål som första prioritet.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anonym
Anonym
2013-09-22 22:08
0

Okej, blev ledsen i 5:an då någon av tjejerna sa: rakar du inte dig? När vi var och badade med klassen:( fick lite taskigt självförtroende av det…

Ikajo
2013-09-22 22:25
4

#6 Det är sådant som kan hända med vilken situation som helst och det är aldrig kul. Unga tjejer i den åldern testar varandra, testar gränser. Det betyder inte att man måste gå med på deras tester. Hår är naturligt, alla vuxna människor har hår på kroppen. Om man får väldigt långa hårstrån kan man gå lös på dem med en sax, det brukar jag göra.

Det är hårt att växa upp, det är mycket som händer på samma gång. Vilket inte är lätt. Just därför är det så viktigt att du gör saker därför att du vill det! Inte för att de säger att du borde. För de kommer aldrig bli nöjda, det kommer bara fortsätta med andra saker. Om de frågar dig som de gjorde ovan är det sällan inte värre än att svara: "Nej, det gör jag inte." Om de frågar varför är det bara att säga: "För jag vill inte."
Det är allt som krävs, du är fri att göra det valet och det måste de respektera. Det är DU som bestämmer över DIN kropp, i alla lägen. Det är nämligen just DIN kropp.

Det är jättetråkigt att deras attityd ger dig dåligt självförtroende men jag lovar att det inte är värt att göra något bara för att man skäms om man inte gör det. Det kommer inte ge dig bättre självförtroende i längden. De med bäst självförtroende är ofta de som släppt allas krav på hur de ska vara och istället bara är sig själva. Kom ihåg att de som behöver hävda sig som mest som oftast har allra sämst självförtroende i grunden.

Försök fokusera på saker i ditt liv som får dig att känna dig stolt, nöjd och tillfreds med dig själv. Saker du tycker är roliga, talanger du vill utveckla. Det bygger upp självförtroendet och du får ett lyckligare liv. för när det kommer till kritan så bryr sig människor mer om vad du har på insidan (huvudet, hjärtat) än huruvida du har hår eller inte. Och när det kommer till kritan är det dem människorna som du kommer trivas bäst med också.

Karmatarerskanise
2013-09-22 22:40
1

#5 Ja, självklart torkar man ut kroppen om man använder tvål vid rakning. Det finns utmärka produkter både i affär och apoteket som är till för rakning så som tex rakgél.

TS; Då går man i sexan, eller är jag fel ute?
Alldeles för tidigt för att oroa sig över rakning och hår eller icke hår.
förstår att pressen är stor om andra  klassen gör det, men det är verkligen ingenting som man måste göra.

Ikajo
2013-09-22 22:50
2

#8 De är ofta parfymerade och det lönar sig att inte använda för många parfymerade produkter. Själv är jag allergisk mot parfym och måste vara flera gånger försiktigare när jag köper hygienprodukter.
Det spelar inte så stor roll dock för jag tycker fortfarande att det är viktigare att vara nöjd med sig själv och det blir man inte av att skämmas över något som är fullkomligt naturligt.

Karmatarerskanise
2013-09-22 22:56
0

#9 Det finns utan parfym också.

Men jag håller hel med. Man ska inte skämmas över sig själv.
Jag förstår dock att det är svårt att komma ifrån eftersom idealen ser ut som dom gör i samhället.

Ikajo
2013-09-22 23:05
3

#10 Jag stör mig inte på mina håriga ben så det spelar ingen roll 😃

Ideal = ett ouppnåeligt mål. Det enda samhällets vridna ideal gör är att tala om att vi inte duger. Det enda sättet att förändra idealen är att jobba emot dem, inte acceptera dem.

[Crazyy]
2013-09-22 23:12
0

#8 jag går i åttan tycker du det är för tidigt för mig att raka mig?:) jag rakar ben armar mm. Bara en liten fråga, vill inte gå ot. Om du nu ska raka dig så tror jag att det finns speciell tvål till det!:) vet inte om nån redan skrivit det, orkar inte läsa igenom allt :P

Karmatarerskanise
2013-09-22 23:45
1

#12 Högstadiet är nog vanligast att man börjar raka sig på.
Jag började inte fören i gymnasiet och då bra benen.

Razzora
2013-09-23 02:40
0

Jag vet att jag blir alldeles röd och får lätt infektion när jag rakar mig, så jag använder epilator istället (fungerar som en pincett, fast en epilator är som kanske 10 pincetter på samma gång). Gör ganska ont dock men då slipper du håren ett längre tag än när du rakar dig.

Men jag håller med att du är lite för ung för att egentligen bry dig om att raka dig eller inte. Jag förstår att andra tjejer i den åldern kan vara ganska elaka rentav bitchiga. Tro mig dom flesta av oss har nog gått igenom det på något sätt. Det enda man kan göra är att vara stolt över sig själv (även om det är svårt ibland) och inte bry sig om vad andra säger (vilket jag vet är lättare sagt än gjort)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[silkesnosen]
2013-09-23 06:09
0

Du har fått mkt goda råd här ovanför. Givetvis ska det vara för din egen skull. Sedan är vi nog alla slavar medvetet eller omedvetet utifrån den kultur vi lever i. Jag vet att jag fick hår, mycket och grova, ganska tidigt och att de besvärade mig, kliade och skavde, så det finns ju fler skäl än att andra gör det. Det viktigaste är att man trivs med sig själv och givetvis gör sina egna val och du är ju väldigt ung.

Anonym
Anonym
2013-09-23 14:58
0

Jag går i 6:an ja.

[rumelle]
2013-09-23 15:29
0

Tycker det är lite tråkigt om man känner sig tvungen att börja raka sig i din ålder. :/
Ska dock erkänna att jag själv började raka armhålorna när jag var ca 11-12 år. Benen började jag med när jag var 14, men det var bara enstaka gånger då jag knappt har någon behåring på benen. Armhålorna rakade jag för att jag inte kände mig bekväm med hår där. Benen var faktiskt för att de andra tjejerna inte skulle få anledning att mobba mig för det. Det var flera elaka tjejer i klassen som hackade på andra för minsta lilla.
Jag köpte rakhyvel på egen hand. Rakandet var ingenting som jag någonsin diskuterade med föräldrar.

juliahhl
2013-09-23 16:10
0

När jag gick i 5an-6an rakade sig de flesta tjejerna i min klass tror jag. Jag rakade mig under armarna, och benen bara ibland (mest för att jag tycker det är så jobbigt :P). Hade jag håriga ben försökte jag undvika att andra såg det, för jag kände mig så "äcklig", vilket man absolut inte ska behöva göra. Men i den åldern är det så. Nu struntar jag i om nån ser mina håriga ben; ibland visar vi tjejkompisar upp dom och ser vem som är hårigast :P Haha.

Jag vet hur tjejer i din ålder kan vara, så känner du att du "måste" raka dig, gör det. Prata med din mamma om hur du känner.

Anonym
Anonym
2013-09-23 16:31
0

Jag vill raka mig under armarna iaf. Det är pinsamt att räcka upp handen när alla ser och när man håller för tittar ju ännu fler…

[rumelle]
2013-09-23 17:53
0

#19 Om du vill göra det så gör det. Rakhyvel kan du ju själv köpa, dina föräldrar behöver inte veta någonting. Tycker det är upp till dig att bestämma vad som känns bekvämast med din kropp ang rakning.

[PuffBuck]
2013-09-23 18:40
6

Jag har håriga ben! Både mamma och syskon klagar, men jag är så otroligt nöjd och visar stolt upp dem 😃

nlinds
2013-09-24 10:47
1

Säg då till tjejerna i din klass som tycker det är äckligt med hår,  "Jag är 12 år, ingen porrstjärna ?" 👍

12 åringar ska bara inte behöva raka sig överallt bara för att det är press hit och dit och för att "samhället säger så" . Jag började själv raka mig tidigt och jag undrar nu idag "varför ? Vad var grejen ? Vem har nytta av det?" . Det är ju bara lite hår, vem på den här planeten har INTE hår på armar och ben och överallt egentligen ? 🤔

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

sisela
2013-09-25 02:25
1

Åh vad jag är glad för att det inte var rakhysteri när jag var tonåring. Jag var nog över 20 första gången jag rakade mig under armarna och inte luktade jag mere svett än andra innan dess. Nu gör jag det då och då eftersom jag dansar och uppträder mycket och det förväntas av publiken (ja tyvärr, samhällspress). Annars gör jag det inte, och mina benfjun får vara kvar.

[PuffBuck]
2013-09-25 09:35
2

#23 Heja benfjun!

[Coolkicki]
2013-09-25 20:23
0

Jag vet knappt ifall min mamma vet om att jag rakar benen och under armarna osv.. 
Hon har aldrig nämt något, och jag anser själv inte att de är en stor grej jag behöver tala om för henne.
Dom flesta tjejer rakar sej nån gång i livet och de är lixom inget din mamma borde tänka att du är för liten för. När man får hår på ben och så är de ju självklart att man ska kunna ta bort de om man vill tycker jag! Jag började när jag var 12 tror jag, minns inte säkert :)
Men många av dom i min klass rakar inte sej under armarna, egentligen tycker jag inte om de. De ser inte så fräscht ut när man e 14-15..