Fråga!
Hej! Undrar hur man ska fråga mamma om tampong? Vad är bäst tampong eller binda? Kan man använda binda när man bara har flytningar? Hoppas någon svarar!
Bara att ställa frågan :)
När du börjar med tamponger kan det vara enklast att börja med en "mini"/liten tampong. Sedan är det bara att prova sig fram och det blir lättare efter ett par gånger. Viktigt att byta tampongen med jämna mellanrum (ca 4-6 tim) och bara använda den när man har mens (samma sak med bindor).
Binda ska man också bara använda vid mens. Däremot finns det tunna trosskydd man kan använda för flytningar eller om man bara har lite mens.
Anledningen till att man inte ska använda tampong eller bindor mot flytningar är:
- Med binda blir det tjockt och instängt i trosorna och underlivet får inte lufta sig tillräckligt och det ökar risken för bakterier och Svamp.
- att använda tampong mot flytningar är inte bra pga att det torkar ut underlivet och kan på så sätt bli torra slemhinnor mm.
Vad som är bäst är väldigt olika. Mina första fyra år med mens använde jag bara bindor och trosskydd, för det kändes tryggt och enkelt. Numer använder jag bara tamponger och trosskydd, för att jag känner mig fräschare med det och idag tycker jag det är enklast. Så man får prova sig fram och välja det man tycker känns bäst. :)
#1 ok tack

Det finns ett tredje alternativ också: menskopp. Den sätter man in i nedre delen av slidan, och så tar man ut och tömmer och tvättar av den minst två gånger om dygnet, men det kan behövas fler om man har väldigt riklig mens. Det kan läcka lite för vissa, särskilt i början av mensen, men det brukar räcka att använda trosskydd också just de dagar det är så.
Menskopp liknar alltså tampong rent praktiskt med hur osynlig den blir och vad man kan göra trots att man har mens, men har några extra fördelar, så som att det finns en massa gottig yta för bakterier att växa på i en tampong (den består ju av massor med lager veckad bomull, och bomull i sin tur består av fibrer), medan i en menskopp har de inte det, utan det är bara själva koppens insida plus fritt flytande blod, och det är mycket svårare för bakterier att växa till några jättemängder om de flyter fritt i en vätska. Så en tampong behöver bytas mycket oftare.
Sen kan man använda den även de dagar man har väldigt lite mens, för den är gjord av ett material som inte är torrt på samma sätt som bomull, och är alltså inte mindre obehaglig att ta ur oavsett hur mycket man blött. En tampong som inte blivit ordentligt fylld kan däremot göra svinont att dra ut.
Sen är det mycket billigare i längden, en menskopp kostar ett par hundralappar och så kan du ha den i tio år om du inte får några infektioner i slidan emellan.