Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 4292 ggr
Blanksteg
0

Obehaglig post

Hej!

Måste bara dela med mig av en obehaglig händelse.

Jag köpte nyligen ett "nattlinne" på Tradera. Det är ett lite mer utmanande linne (inte jätteutmanande), som egentligen inte alls är min stil (köpte det väl i ett löjligt psykologiskt försök att utmana mig själv). Leveranstiden tog längre än vad den skulle göra. Och när jag väl fick linnet i brevlådan så låg det i ett vanligt vitt litet kuvert. Men det fanns ingen frankering, och min adress stod inte med på kuvertet, utan bara en text på indonesiska som lydde: "Stygg flicka kommer inte använda före äktenskapet" (google translate).

Hur kan detta ha gått till? Det måste ha varit någon av mina grannar som tagit det ursprungliga brevet/paketet ur min brevlåda och gjort detta. Eller vad tror ni? Den enda logiska förklaringen är annars att brevbäraren som delade ut brevet har något med det att göra (hur skulle hon - det är alltid samma kvinna som delar ut posten här - annars kunnat veta vem brevet var till ifall någon annan anställd på posten gjort detta utan hennes deltagande). Men med tanke på att brevet var försenat så kanske den förstnämnda förklaringen till detta är korrekt. Eller så behöll brevbäraren brevet någon dag innan hon lade det i min brevlåda.

Jag känner mig verkligen illa till mods just nu.

dyoxide
4

Det där lät verkligen sjukt obehagligt… Det enda jag tänkte på genom texten var att personen kanske åkte hem till dig personligen och la ner det i lådan? Om det var en privat säljare då, ett stort företag hade nog inte gjort så.

TatsuOni
6

Fy vad hemskt! Uppenbarligen har någon öppnat och paketerat om din post. Verkligen obehagligt och abslout inte okej🤓 Har du några indonesiska grannar?

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2

Kan ju vara som #1 säger. Har säljaren bra betyg sedan innan?

[Crazyy]
6

Nej, usch vad hemskt och läskigt!!!:O om jag skulle vara du skulle jag inte gå ut om det inte var nödvändigt den närmaste veckan, personen kanske gömmer sig i buskarna och väntar där, eller så är det bara jag som är paranoid, vill inte skrämma upp dig, men var försiktig!!!

Blanksteg
5

Ja, jag är allvarligt talat ganska rädd just nu. Kom också ihåg nu att det var någon som ringde på dörren i måndags kväll vid 20-tiden. Men jag öppnar aldrig dörren om jag inte väntar besök från någon, som tur är. Fast vet inte om brevet hade hunnit komma då. Avsändaren skrev att hon skickade brevet i fredags kväll, med frankering och rätt adress.

Nej, säljaren har mest positiva betyg. Bara tre negativa betyg de senaste 12 månaderna. Men det handlade om otillräcklig frankering, sen leverans, sent vinnarmail och dålig kvalitet på vara. Och nu ser jag att hon bor i en annan stad, ungefär 22 mil härifrån, så kan nog inte ha varit hon, om hon nu angivit rätt adress på Tradera.

Det är mestadels personer med utländsk bakgrund som bor här, så jag kan mycket väl ha grannar från Indonesien.

Jag "hoppas" ju att det var brevbäraren. Om det är en granne så är det ju liksom mer nära hemmet.

Förhoppningsvis så vet inte personen hur jag ser ut. Det är inte ofta som jag stöter på mina grannar här i korridorerna och vid brevlådorna (bor i studentlägenhet, och lägenheterna här i byggnaden är inte så jättemånga). Får se till att inte öppna brevlådan när någon är där samtidigt, så att hen inte råkar se vem som brevlådan tillhör (dvs. mig).

Jag kommer definitivt vara mer vaksam de närmsta veckorna. Jag är annars väldigt vaksam av mig, och undviker alltid tomma platser när det är mörkt ute. Och tar aldrig genvägar eller vägar som andra människor oftast inte använder, oavsett tid på dygnet. Men känner ju nu en oro inför vintern, när det blir mörkt ute tidigare på dagen. Och det är en dag nästa vecka som jag nog kommer att gå hem ganska sent på kvällen…

Kanske borde skaffa mig ett sådant där överfallslarm, och be min hyresvärd fixa ett sådant där titthål till min dörr, så att jag ser vem det är som ringer på dörren, om nu personen skulle få för sig att göra det.

TatsuOni
1

Visst kan det vara brevbäraren men det låter dessvärre troligare att det är en granne då posten måste tänkta lite på sitt rykte😐

Josse5233
0

#0 Usch, vad läskigt! 😮

Ha en trevlig dag! 

Blanksteg
0

Ja, precis. Tyvärr så är det troligtvis en granne. 

Men även om jag nu känner mig ganska rädd i och med detta så känns det ändå inte som något jätteallvarligt. Texten innehåller ju inget hot (eller? hur tolkar ni texten?), utan bara personens åsikt om att jag skulle vara "slampig" (kom upp först i översättningen innan "stygg") eller något. Och så kan det faktiskt ha varit en kvinna som gjort detta, och alltså på detta sätt sagt sin åsikt om mitt val att köpa linnet. Men just att personen tagit sig den tiden att ta mitt brev, paketera om det och skriva texten och behålla brevet i någon dag eller två gör det lite mer allvarligare, kanske man kan säga. Personen kunde ju lika gärna ha skrivit texten direkt på det ursprungliga brevet.

Men det som verkligen förbryllar mig är, varför personen just valde att ta det brev som fanns i just min brevlåda? Om personen inte vet vem jag är så är det ju mest logiskt om det var slumpartat. Men det har ju inte hänt tidigare. Om personen nu rotar i andras post slumpartat så borde jag kanske ha fått annan, mer obetydlig, post uppbruten (dvs. öppnad förpackning/brev) också förut. Och att personen nu då helt plötsligt skulle ha "tur" och hitta ett för henom "intressant" innehåll. Men om personen vet vem jag är och rotar i min post så borde jag ju ändå också ha fått post tidigare som jag ser blivit öppnad av någon annan. Jag tror att det mest logiska här är att det var slumpartat och att det antingen var en engångsföreteelse eller att personen bara tidigare rotat i andras post och inte i min, tills nu.

Personen kanske tog mitt brev/paket för att det såg intressant ut, tog med sig det in till sin lägenhet, öppnade det och såg att det inte var något som hen ville behålla, och valde att istället lägga linnet i ett nytt kuvert och skriva den där texten på det. Och hen hade ju det ursprungliga brevet, så hen visste vilken brevlåda hen skulle lägga det i.

Det här är bara så konstigt…

TatsuOni
1

Kan ju även vara exempelvis några unga killar som såg ett paket och kom på att de ville utsätta dig för ett sjukt skämt… T ex "Åh ett paket! Vi öppnar det och ser om vi kan skämta med grannen. Ett nattlinne! Gud vad skoj…" Hoppas ju att det var någonting sådant men man vet ju aldrig😐

Blanksteg
0

Ja, så kan det också ha varit. Men om man bortser helt från det olämpliga i det så var det inte direkt ett roligt skämt, om du förstår vad jag menar. :P Fast de kanske har en sådan där dålig humor som ingen annan förstår. :P

Nu när jag ser texten igen så ser det ju dock faktiskt ut som att det är någon yngre som skrivit texten. 

Kanske så var det så att personerna enligt det jag skrev förut, slumpartat tog paketet för att se ifall de kunde hitta något roligt att själva behålla. Men istället så såg de att linnet låg i brevet, och beslöt sig för att som du säger dra ett sjukt skämt. (för att åtminstone få ut något kul av det hela)

Nu verkar det ju nästan glasklart i mitt huvud, att det måste vara på det här sättet! Ett par unga killar som tänkte sno mitt paket men vid besvikelsen av innehållet istället beslöt sig för att dra ett sjukt skämt.

Dessutom, en vuxen person, tror jag, skulle ha skrivit det på svenska istället för på hens modersmål osv. Vad är meningen, om det skulle avses som ett allvarligt brev, med att skriva det på ett språk som hen vet, utifrån mitt efternamn, att jag kanske inte kan, när personen uppenbarligen då, om brevet var allvarligt avsett, velat att jag skulle läsa det och förstå det.

Nu så är visserligen dörren till fastigheten låst för dem som inte har nycklar, men händer ju ofta att man håller upp dörren för andra och då på så sätt kanske släpper in personer som inte bor i fastigheten. Och killarna kanske också var på besök hos någon. Eller så bor den ena av dem hos en studerande förälder i någon av lägenheterna.

sisela
7

Paketet kan ju ha hamnat i fel brevlåda också. Så har kanske en konservativ indonesisk person fått ett sexigt nattlinne och blivit förargad över at du som ogift beställt det.

Karmatarerskanise
0

Vad paketet öppnat när du fick det?

Blanksteg
0

#11: Ja, så kan det mycket väl också ha varit!

#12: Nej, det var igenslickat.

[NinaCrown]
3

Kanske en anmälan vore på plats om du känner dig hotad.

Min första tanke var att paketet kan ha hamnat i fel brevlåda (händer ganska ofta hos mig), någon tog med det hem utan att kolla vem den var adresserad till, öppnar och får en wtf-shock då det är något personen inte köpt i paketet. Det kan även förklara varför paketet var sent, alla öppnar inte sin post med en gång.

Dock var texten inte så trevlig tycker jag, och den skulle gjort även mig ganska upprörd… Men som sagt, du kan ju alltid ringa polisen och tala om att du känner dig orolig och höra vad de tycker om det hela.

Blanksteg
0

Jag känner mig inte hotad direkt, utan bara illa till mods. Nojan från igår är borta, så jag ser inte så allvarligt på det längre. Så känner inget behov av att ringa polisen, såvida det inte händer något liknande igen.

Karmatarerskanise
0

Låter konstigt att det var igenslickat. Ett öppnat paket går inte att återförsluta på samma sätt igen.

Blanksteg
0

Nej, men det var ett nytt kuvert som personen hade lagt linnet i, inte den ursprungliga förpackningen.

Karmatarerskanise
3

17 ah, okey. Jag hade ringt polisen och rådfrågat.

[Rödluvan]
0

Fast den där texten, var den så negativ som den låter? Du kanske ska fråga på internet någon som verkligen kan indonesiska, och se om det var negativt menat? Jag tänkte att det kan ha varit en skämtsam ton, fast eftersom du inte förstår så blir det fel?

Blanksteg
0

Nej, alltså översättningen kan ju vara helt fel. Jag bildgooglade dock även på de två orden som i översättningen står för "stygg flicka" och "äktenskap", och de bilder som kom upp var just  bilder på yngre tjejer och vissa av bilderna var just "porriga" och flera med utmanande kläder, och bröllopsrelaterade bilder.

Men självklart så kan ju översättningen vara fel, och kan vid korrekt översättning se ut som ett skämt även om "stygg flicka" står med. 

Jag tror själv liksom nu i efterhand inte att personen menade något allvar med texten osv.