Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 2985 ggr
Anonym
Anonym
0

Berätta?

Hej! Jag undrar om man måste berätta om man har fått mens för någon? Kan man bada utan tampong i hav/sjö? Eller är det samma som när man ska bada i pool? Hur berättar man för sin mamma? Tacksam för svar!

Karmatarerskanise
2

Nej, du måste inte berätta för någon.
Men det kan vara skönt att berätta det för sin mamma genom att bara säga att "jag har fått mens", eller genom att be henne köpa bindor eller tamponger. Det är inget skamligt att få mens, och mammor vet precis hur det är.

Det är bäst att undvika bada tror jag eftersom jag har förstått det som att man är med mottaglig för bakterier just under mensen.

Anonym
Anonym
0

#1 okej tack. Min mamma bodde hos sin mormor då hennes mamma dött i cancer när hon var 4 och sen dog hennes pappa i en brand när hon var 7. Så ingen berättade för henne vad det var. Något tips på hur man kan göra utan att säga det?

Karmatarerskanise
4

#2 att ingen berättade för henne spelar inge roll. Hon vet i dagens läge vad mens är. Och eftersom hon inte fick det stödet av sin mor kanske det är ännu viktigare att hon får lov att vara det stödet för dig.

Vill du inte säga det kan du köpa bindor och ställa på ett ställe där hon ser det. Eller skriva ett brev.

Anonym
Anonym
0

#3 okej tack

bohan85
1

Jag har aldrig låtit bli att bada när jag har mens. I nuläget använder jag menskopp men det går bra att bada med tampong också. I sjö/hav spelar det nog ingen roll om man inte använder skydd. Men om man inte badar näck så blir väl badkläderna blodiga.

pyromanen
1

Har alltid badat (hav + sjö) även med mens (utan tampong). Alldrig haft några problem med det!

[rosetten]
0

Man kan bada med tampong utan problem, låt inte livet eller aktiviteter vänta pga mens. Det man ska tänka på är att man byter tampong så snart man har badat färdigt för att inte gå runt med en blöt tampong som kan ha fått bakterier av vattnet.

Man måste inte berätta att man har fått mens, men det känns nog bättre om man gör det. Ens mamma kommer ändå att förstå att man har fått mens nångång och jag tror att de allra flesta mammor vill finnas där för exempelvis sånna saker.

Se mens som något bra och naturligt. Alla tjejer får det och det är ett bra tecken på att kroppen fungerar som den ska. :)

pyromanen
0

#7  blöt tampong?  Menar du att det rinner in vatten i slidan när du badar?  Har då alldrig hänt för mig…

Anonym
Anonym
1

8 det har hänt mig också. Fast det kan vara snöret som lett in vatten.eller så kommer det in när man simmar och stretar

OlgaMaria
3

Det är inte konstigt om det kommer in vatten när man badar när man har mens. Man ska helst inte bada annat än hemma i badkaret när man har mens pga infektionsrisk, men har man menskopp eller tampong går det säkert bra, om man tar ut dessa efteråt (rengör eller slänger). Och då skulle jag använda en binda efteråt så att slidan får rengöra sig själv. 

Man kanske inte har fått problem, men det här är ändå bra saker att tänka på för att inte få problem i framtiden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Karmatarerskanise
0

#6 Tur för dig :)
Risken ökar dock.

Karmatarerskanise
1

#8 Det är inget ovanligt att det kommer in vatten. Såvida man inte kniper under hela simturen ;)

pyromanen
0

Brukar inte knipa när jag badar 😂.

Intressant att det är såna skillnader!  Det kan ju inte vara särskild praktiskt om det rinner in vatten… inta bara ur infektionssynpunkt, men även rent praktiskt. Rinner det ut igen senare då? eller direkt när ni går upp ur vattnet?

Som sagt. Har alldrig runnit in vatten på mig och jag är ett riktigt badmonster 😛

Anonym
Anonym
2

Självklart rinner det ut igen

pyromanen
1

Jag självklart rinner det ut. Men kommer det ut direkt på väg upp ur vattnet eller i torra kläderna en stund senare?

Karmatarerskanise
1

15 badar själv inte itan tampong. Men jag gissar på att det är olika. Precis som med sperma. Hos en del kommer det ut direkt och hos andra lite senare. Förstår inte hur du aldrig har fått in vatten om du inte använder "propp" och dessutom badar mycket.

pyromanen
1

Hittade ungefär samma fråga och svar här:

http://www.gynekologen.nu/

Under se svar på frågor, menstruation och "badälskaren"