Blödande tandkött!
Nu kommer en halv uppsats 😉
Jag är en relativt ung tjej/kvinna som verkligen skulle behöva lite råd just nu!
Jag har egentligen alltid slarvat med min munhälsa sen jag började borsta tänderna själv.
Så jag är väl rätt van att ha blödande tandkött lite då och då.
Men det är inte förrän nu på senare tid som jag verkligen har börjat förstå vad som händer och vad det innebär.
Sist jag var hos tandläkaren så sa hon att vi måste göra något åt blödningen i tandköttet och boka en ny tid.
Det skrämde mig lite så jag var jättenoga med min tandborstning därefter!
När jag fick nästa tid ca 1-2 veckor efteråt så behövde vi inte göra något då jag hade skött det så bra att det såg fint ut.
Sen dess har jag varit nogrannare men min tandborstning.
Kanske inte så noga som jag borde, men ändå nogrannare.
Men nu är jag lite rädd.
Jag är som sagt ung och är rent ut sagt livrädd för tandköttet då jag vet att det är början till tandlossning! 😮
För bara ett par veckor sen tänkte jag "nu måste jag ta tag i detta på riktigt", så jag borstade väldigt noga. Insåg att det började blöda lite, fick lite "panik" och borstade & borstade & borstade…
Detta gjorde jag ju varje dag och det blödde mer & mer…
Självklart gjorde detta ont och tandköttet blev ju helt rött i halva munnen!
Sen satte jag mig ner och läste lite. Det var väl då jag började inse 2 saker.
1. Man ska inte borsta hårdare, bara nogrannare (jag borstade väldigt hårt)
2. Man ska ha en mjuk tandborste och min var väldigt hård och taggig när jag kände efter.
Jag började väl inse hur känsligt tandköttet är och att jag själv orsakat sår i munnen pga tandborstningen…
Så jag började borsta mycket mjukare med min halvvassa tandborste.
Och självklart blev ju munnen bättre och för någon dag sen införskaffade jag MJUKA tandborstar :)
Problemet är att det fortfarande blöder.
Tandköttet ser ju bättre ut och börjar helt återfå sin ljusrosa färg, men runt dessa tänder där blödningen börja är det fortfarande blod.
Även fast jag inte blöder (blöder endast vid tandborstning) så är det blodrött. Jag vet inte om jag kan ha förstört tandköttet?
Det som känns läskig nu också är att intensiv tandborstning gör att tandköttet kryper "uppåt" så tanden syns högre upp 😕
Är verkligen livrädd för att vakna upp och känna en lös tand!
Har ni tips & råd om hur jag ska göra?
Jag borstar endast på kvällen då jag är lite så _"Är det sår så behöver det tid att läka"
_Jag använder tandtråd typ varannan dag i nuläget ungefär.
Det jag blev tillsagd att göra, var att köpa tandstickor (inte tandpetare), köra in tippen mellan två tänder, och vicka den fram och tillbaka. Mycket. Länge. Och göra så, dagligen, under en lång period. Det har hjälpt och tandläkarna klagar inte längre på mitt tandkött. Men… varningens ord - det gör f*rbannat ont! Det ilar i typ hela kroppen, men som sagt, det hjälper till att göra tandköttet friskare.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#1 Hmm, intressant. Har jag faktiskt aldrig hört 🙂
Jag brukade blöda om tandköttet 1-2 gånger i månaden förut då jag verkligen hade svårt att borsta mjukt nog, nu har inte gjort det på över 4 år nu förutom när det gått galet med tandtråden sen jag bytte till eltandborste.
Skaffa en riktigt bra el-tandborste, t.ex. Braun/Oral-B. De är tryckkänsliga på så sätt att de går ner i varv om man borstar för hårt. Det är bevisat att el-tandborstar är lättare att få rent bra med och sliter mindre på tandköttet.
Är du ung så har du troligen ganska tätt mellan tänderna. Då är GUM Softpicks toppen att använda. Finns på apoteket. Köp den storlekt som heter Regular, använd dessa en gång om dagen med lät tryck ner mot tandköttet och tio långa drag i varje mellanrum. De får bättre rent än tandtråd.
Jag gissar att du har varit och tagit tandsten nyligen eftersom du var hos tandläkaren? Isåfall bör ju inte det vara problemet. Annars kan det ju finnas tandsten som sitter under tandköttskanten, som man inte ser, och som kan göra så att det är inflammerat hur rent men än håller.
Sen kan också vitaminbrist ge symptom av blödande tandkött. Har för mig att det är brist på vitamin B12 som ger dessa symptom. Enkelt att kolla upp på vårdcentralen.
#4 jag säger oxå el-tandborste sen jag började med den så har det blivit mycket bättre
och fastän det känns läskigt så är det ju ändå bra att tandläkaren tar itu med dina problem
Du behöver borsta iaf två ggr om dagen, då det annars samlas smuts vilket ger mer irriterat tandkött. Mitt tandkött blöder om jag bara borstar en gång om dagen.