Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 4616 ggr
robinminson
2013-09-15 15:15
0

konstig!

Hej! 
Jag undrar en sak, vad sitter innanför halsgropen? 

Jag lider av ångest och stressar varenda dag. Har även problem med magen. Men nu på senaste har jag haft tungt/segt att andas in djupt. Känns hackigt att andas med ibland. Ibland "glömmer" jag att andas. Men det känns som hjärtat även tar dubbelslag, fast ändå inte då det dunkandet sitter precis innanför i halsgropen.. På morgonen kan jag vakna av att det är segt att andas, och att jag andas hackigt. Och att jag inte får tillräckligt med luft. 
Och ibland hostar jag till när jag andas in djupt. Det känns liksom som att något irriterar inuti där. Ibland kan det irritera även utan att jag andas in djupt så att jag småhostar. Det "retar" typ. Brukar även ha som en klumpkänsla. Och som att något växer i halsen. Långt ner. Brukar även rapa mycket ibland. Och ha sura uppstötningar samt halsbränna. 

Nu är jag dock förkyld. Men det har känts såhär ett bra tag innan också. Läkarna har tagit prov på sköldkörteln, massvis med andra sjukdomar och allt grundligt. Då jag har ångest och oroar mig för allt möjligt. Men jag vart fullt frisk lovade läkaren. 

Har även fått göra ekg och ultraljud på hjärtat. Och han som "bedömde" hur bra hjärtat var valde att kolla där vid halsgropen också, vet inte varför för jag sa inget om det där besväret. Men allting var bra. Med hjärtat och även där vid halsen. Ultraljudet gjordes för ca 10månader sedan nu. 

Så enligt läkarna är jag en fullt frisk tjej. 18år gammal.

[Tassy]
2013-09-15 15:18
0

Jag får exakt samma problem som dig om jag har mycket ångest och går runt och spänner mig (omedvetet). Fokusera på att slappna av, släpp ner axlarna och försök att inte tänka på andning/hjärta mm, ju mer du känner efter, desto mer spratt spelar kroppen dig och du kommer att bli mer orolig att det ska vara något fel = stresshormoner utsöndras och så snurrar det på tills du triggat igång en panikattack.

robinminson
2013-09-15 16:22
0

Okej. Men det känns som att jag inte får tillräckligt med luft. Kan luftstrupen dra ihop sig när man har ångest eller är stressad? 
Jag går alltid med axlarna uppe och har jättesvårt att slappna av. Är bara orolig över det med andningen. Typ att jag har fel på luftstrupen eller något och snart inte ska kunna andas längre eller nått..

[Tassy]
2013-09-15 16:50
0

Japp, jag får andnöd så det piper i luftrören och jag blir röd i ögonen. Det känns som när man har gråtit jättemycket, jättelänge.

robinminson
2013-09-16 02:54
0

Får du också att det retar i halsen på dig varje gång du andas ibland så att du måste hosta till? Samt tungt/segt att andas emellanåt? 

Jag kan inte somna och är så himla rädd och orolig……

[Devya]
2013-09-16 09:05
1

Om man är väldigt nojjig och stressar lätt upp sig så är det inte alls konstig att det blir sådär.

Du kanske borde söka efter professionell hjälp, alltså att prata med en psykolog. Jag tror nämligen att det mesta sitter i huvudet på dig och det är inte lätt att gå omkring och bli upprörd för minsta lilla sak. =/

[Tassy]
2013-09-16 10:05
0

#4 Japp

[JeanetteK]
2013-09-17 16:29
0

Jag har lite samma känsla som du beskriver. Jag "glömmer" också av att andas under perioder. Jag fick lära mig att stanna upp, ställa mig eller lägga mig och lägga händerna på magen och känna att andningen kommer därifrån. När man är säker på att man andas från magen och inte uppe i bröstet så andas man lugnt några andetag, sen känns det bättre. I början fick jag göra detta hur ofta som helst, men efter hand funkade det bättre. Kanske något att testa?

Lycka till 🌺