Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 3005 ggr
[SammieS]
0

Brännskada

Har ni någonsin brännskadat er?

vet inte ens om ämnet passar till detta forum, men ja har gjort det flertal gånger senast för ungefär en vecka sedan och det ser inte så bra ut.

Hanna
0

Beror på vad man menar med brännskador. Solbränna har nog de flesta fått, men även bränt sig på ugnsplåtar och dylikt.
Har du bild att visa? Man bör absolut inte smörja in, ha på plåster eller på annat sätt täcka/stänga in en brännskada.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[SammieS]
0

Det är inte solbränna, det är en andragradens brännskada som jag fick när jag brände mig på en 200 graders ugn, det ser mer svullet ut nu så jag undrade lite över infektion.

För cirka 2 år sedan råka ja hälla kokande vatten över smalbenet så fick STORA blåsor över hela smalbenet och öppna "sår" den smärtan var stark…

Kopierade denna text från vårdguiden angående vård av andragradens brännskada-> Såret täcks med vaselinkompresser och utanpå dem läggs torra kompresser, fixerade med elastisk binda. Detta förband kan sitta kvar i fyra till fem dagar, sedan räcker det med att byta det yttre förbandet.

Men mitt sår e nästan för litet för att lägga om, men hoppas det läker 🤔🤔

Maria
0

Brännskador gör ont och tar tid att läka. Det tar också lång tid innan "ärren" bleknar.

Varför man lägger på vaselinkompresser är för att omslaget inte ska fastna i såret. Brännskador brukar vattna sig ganska mycket.

Varför man inte ska byta på några dagar är för att så fort man gör något med såret så är det en infektionsrisk. Därför ska det få läka i lugn och ro i den mån det går.

Är ditt sår så litet så kanske du kan sätta ett plåster med lite vaselin under?

/Maria

[SammieS]
0

Såret är typ början av pekfingret men som sagt de har svullnat lite vill inte alls ha de infekterat men som sagt känns dyrt o svårt å få till en kompress på de stället.

Maria
0

Har du inget vanligt plåster?

Tvätta rent och ta lite vaselin på och sätt på plåstret.

/Maria

[SammieS]
0

Inget vaselin däremot.

Men mitt sår känns inte riktigt som de är jättestor fara att de fastnar kanske bra o plåstra om?

fidojunior
0

Aloe vera gel är läkande och brukar fungera bra till bl.a. brännskador. Annars om du är orolig skulle jag rekommendera att ringa sjukvårdsupplysningen för råd. :)

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

VildaVittra
0

Jag har ärr från tredje gradens brännskador på benen. De första åren var de illröda, numera är de lika bleka som resten av benen, dock är huden skrovlig/bullig/rynkig.

Tips till er alla! Sitt inte i skräddare med enbart shorts när ni ska hantera en varmluftspistol. 🤪 Huden pulvriseras nämligen om man tappar den, av någon underlig anledning är de nämligen väldigt heta.

Jag tycker du ska gå till distriktssköterskan imorgon, det behöver inte vara en läkartid. Hon/han kan kika på det och säger till läkaren om du behöver penicillin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaLj
0

Jag har bränt mig ordentligt ett par gånger på kokande socker. Det blir verkligen ordentliga brännskador av det, även om de har varit ganska små tack och lov. 

Har man större skador ska man absolut uppsöka vård. Om inte annat kan man få speciella "plåster" att sätta över som gör att skadan läker fortare och gör mindre ont. 

Annars så är det absolut bästa att snabbt spola kallt vatten när man precis fått skadan och spola länge. Ta gärna en bunke med kallt vatten och håll skadan där i i en halvtimme och byt vatten när det börjar bli ljummet. 

Där efter är kylbalsam väldigt bra. Även alovera funkar väldigt bra och är skönt att kleta på. Alla eventuella blåsor ska få vara som de är, det är inte bra att sticka hål på dem.

Intehärutandär
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har brännskadat båda benen på skållhett vatten för några år sedan. Det blev ambulanstur och veckor av vila och byta förband. 

Det första man ska göra är förstås ljummet vatten. Sedan stryker man på tea tree och aleo vera. (ambulansmännen hade en kräm med en blandning). Och så kompresser i vaselin. 

Så ska man inte picka sönder blåsorna eller dra bort blåsan. Vätskan och skinnet skyddar den nya tunna känsliga huden under.

Jag (sköterska) fick dock byta varje dag, för jag hade ett par dl vätska i ena benet. Den andra som bara var blodig (grad 2) kunde jag byta var tredje dag.