Kivinnor...
Jag är i seriöst behov av eran kunskap och era råd! Imorgon ska vi ha en lärare som hela klassen hatar ( en vikarie) Varför vi hatar honom, är en väldigt lång historia… ( tänkte inte dra den, låt oss bara utgå från detta) Jag brukar aldrig hata någon, jag kan ogilla någon men samtidigt ha respekt för denna person. All hans respekt är nästan borta, och jag är en förlåtande person. Jag vill veta hur ni skulle handskas med denna lärare, och om ni själva vart med om något liknande och vad ni gjorde då, självklart kommer jag dela med mig av mina kunskaper till mina klasskamrater. ( om det är till hjälp så ska vi ha en engelska lektion)
Jag hade gjort vad som krävts av mig under lektionen och inte försökt dra lärarens uppmärksamhet till mig. Eventuellt hade jag sjukanmält mig innan lektionen och gått hem med ett påstått illamående/magont alternativt feber.
Jag skulle sitta tyst och bara jobba…
Jag skulle sätta mig längst bak i klassrummet och "jobba" hehe…
Om alla hatar honom, så borde han gjort något fel. Och då går Ni hela klassen eller ett gäng upp till Rektorn. Är det allvarligt, så blir han avstängd. Eller är det en missuppfattning, så kan Ni lösa det hos rektorn. ( en nybakad lärare kan vara strängare t ex, för de vill göra allt rätt)
Vi hade en fullkomlig idiot till gympalärare i 8-9an som vi fick avstängd ett par veckor. Inte mycket, men ändock togs vi på allvar.
Och min sons klass hade en riktigt elak lärarinna anställd på prov som förnedrade elever inför hela klassen och misshandlade min son fysiskt. Hon blev "sparkad" under höstlovet.
Det bästa ni kan göra är att ha en diskussion och samtala med er ordinarie lärare, det är ofta den ordinarie läraren som väljer vem hen ringer in som vikarie. Om läraren får veta varför ni ogillar vikarien så lär läraren försöka hitta någon bättre lämpad. Gå till läraren först och se om det är läraren som ringt in denne vikarien, annars får ni gå till den som ringer in vikarien och tar det där ifrån.
#5 På de skolor jag gått på var det personalansvarig eller rektor som ringde in vikarier.
TS; om vikarien gjort något olagligt eller annat fel borde ni prata med rektorn. Annars hade jag deltagit som vanligt på lektionen.
Ni måste samtliga kontakta rektorn omgående.
Rektorn. Finns inga omvägar. Han/hon har ansvaret för elevernas säkerhet både fysiskt och psykiskt, trivsel och studiero. Är det något som påverkar detta så måste det utredas och hindren elimineras omgående.
Undvik att blanda in andra lärare. Dessa har visserligen anmälningsplikt till rektorn, men den fungerar tyvärr för dåligt i Svenska skolor. Rektorn ska anmäla missförhållanden till sin chef.
Får ni "motstånd" så hänvisa till skollagen.
Lycka till. Berätta gärna hur det går.
Rektorn.. Tja, vi har två rektorer, en för de lite äldre och en för oss ( nästa år får vi den andre rektorn) vi HAR pratat med rektorn, men han gör ingenting. Vi har försökt få igenom att det ska målas upp Kingrutor på skolgården, i två år, och han säger fortfarande varje gång vi frågar - jag jobbar på det… Inget olagligt har begåtts, men det enda som egentligen behövs är att vi inte får just denna vikarie.
9#
Jag har faktiskt haft samma problem, hade en lärare när jag gick i högstadiet som hatade mig, och jag hatade honom. Well, alla hatade honom. och vi gick till rektorn fler gånger. men inget hände. Så vcad gjorde vi ?
Jo vi höll god ton och var trevliga mot honom, för vi visste ju attdet sista läsåret skulle vara lättare att genomlida utan en massa bråk och tjafs. Man får helst eneklt se läraren som en älg, Man får se alla ärare som älgar. Ignorera vilka de är och försöka lära sig saker på lektionen=)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag tror det är svårt att råda om du ska gå vidare med det eller inte utan att veta vad det rör sig om. Det behöver inte vara en olaglig handling. Finns det något du kan delge för att ge oss en hint så vi kan råda dig bättre? Vad är det som gör att så många tycker illa om denna person som gjort att ni tappat respekten för denne?
Jag hoppas att det inte är de fördröjda kingrutorna som väcker hatkänslor hos er. :)
Känner igen det där… Hade en apdålig lärare i högstadiet med (hade iofs flera, men denna var värst), var på gränsen till att han sexuellt trakasserade vissa elever. När vi gick till rektorn för att klaga fick vi svaret att de utsatta borde se det som en komplimang och att det inte finns något rektorn kunde göra åt saken…
Ack om man hade vetat att det fanns fler att anmäla lärare hos när man var i den åldern. Han sa iaf upp sig tillslut, så för oss löste sig det problemet. Vi var inte en snäll klass, och vi förbrukade lärare på löpande band 😟
#11 det är en väldigt lång historia… Jag kopierar ur ett ber.v jag skickade igår. Det är mer än bara vad han gjort mot våran klass, tyvärr. Men iallafall, så är han lite väl närgången av sig, han liksom sätter sig/ ställer sig bredvid en när man behöver hjälp, och lägger sin arm om dina axlar, lite obehagligt, och det blev löst en tid, då vi sa till, men det börjar komma tillbaka så smått. Han skriver väldigt slarvigt för att vara lärare/ vikarie. Man måsta alltid fråga om något ord eller siffra han har skrivit på tavlan, jag vet själv att det inte är så lätt, men det. Är värre än de som skriver värst i våran klass. Lars pratar ofta som lite i gåtor, jag förstår, jag läser mycket och förstår många av de svåra orden han säger, men det är allt för många som inte gör det, och måste fråga vad han menar. Så han sätter den ribban lite för högt. Allt det här tålde vi, vi klagade, jovisst, men vi tålde det. Så kom den där lilla droppen som fick oss att bli allt för arga. Vi hade musiklektion. Vi hade inga ipads, så vi fick göra en pappers uppgift. Vi fick gå runt i skolan och prata om dessa uppgifter och när vi var klara kom vi tillbaka. Några stannade självklart kvar i klassrummet, bl.a. ( ej deras riktiga namn) Olivia och Sofi. De satt med ryggen emot tavlan, de var klara och satt och lyssnade på musik. Nästan hela klassen var där inne. När vi kom innanför dörren i princip så började han skrika åt Olivia och Sofi att de skulle vara uppmärksamma och titta på honom. Ingen förstod varför, han hade inte skrivit något på tavlan, eller så. Så de började fösa sina stolar ( de behövde bara snurra stolen typ ett halvt varv för att komma in i den halv måne som vi sitter i). Under den här tiden hade jag och mina två kompisar hunnit sätta sig.han hade skällt ganska mycket på de båda flickorna, så att för att vara artiga mot honom hade de inte rört sig ur fläcken. Nu började de röra på sig, och utan förvarning så bara han skrek ingen åt Olivia och Sofi att de skulle gå ut ur klassrummet. De frågade såklart varför, och han bara nonchalerade dem. Han pekade på dörren, och så sa Sofi nej, men Olivia började gå. Sofi ställde sig upp och såg läs stint i ögonen satte sig lugnt ner på sin stol och sa- jag har inte gjort något fel! Han blev ännu mera förbannad och det såg ut som om han var på väg att slå till henne, istället skrek han åt osas att försvinna, och vi var på väg att resa oss upp när han skrek igen, sitt ner för i helvette, och stampade ut ur klassrummet, vi satt där i 10 min tills lektionen var över.
13# hur gammal är du?:-)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Hej:) Jag arbetar som lärare på högstadiet. Ni behöver inte tycka om honom, utan vara noga med att sköta era studier för er egen framtid. Ofta är det så att det finns mkt få vikarier att tillgå, då det ärligt talat är "skitjobbigt" att vikariera, då man blir extremt testat av ungarna. Hans utbrott i en för er obegriplig situation kan vara ett resultat av att ni har varit struliga…. Att han ställer sig bredvid och lägger handen på axeln är för mig ett fullt normalt beteende och ngt jag gör konstant när jag arbetar. Hur ska en lärare kunna hjälpa er om han inte får stå bredvid? En hand på axeln kan hjälpa till att skapa en varm kontakt, men om man inte gillar personen kan det vara jobbigt. Jag har elever som har sagt att de ej vill att jag gör så och det är helt ok…då tar jag helt enkelt ej på den personens axel! Ni har rätt att mjukt men tydligt ha kroppsliga gränser.
Försök att arrangera ett experiment i klassen…"så som man behandlar andra blir man bemött". Prova att bete er annorlunda, arbeta, svara trevligt och pröva att se på honom med andra ögon, för att se om hans beteende förändras. Ha sedan en samling vid slutet av dagen och se om ni kunde se en skillnad hos vikarien.
Lycka till "Fröken" ;)
Hej "Fröken" Vi pratar om barn och vi pratar om en vuxen pedagog. Du bör och skall förvänta dig långt mycket mer av en lärare. Jämförelsen är orimlig och direkt olämplig. Att säga till barnen att de ska ändra sitt uppförande mot honom, utan att ens veta om där i ligger någon stress alls, är Kränkande. Du borde veta att din roll som lärare i en skola medhaver en maktposition över dessa elever och om du "lugnar dessa" med att det är ok det han håller på med, då ger du dem en felaktig bild av gränsen för sin egen intigritet och kan få dem att tvivla på sitt eget omdöme. En sådan kommentar får aldrig ges ut utan utredning. En utredning som ska ta fart direkt när en elev signalerar något av denna art. Du har som lärare anmälningsplikt att rapportera missförhållanden som dessa direkt till rektorn. Ditt eget omdöme får ej färga beslutet om det ska vidare eller ej. Det är inte ditt jobb att avgöra. Rektorn har i sin tur anmälningsplikt att rapportera det till sin chef. Du får ursäkta mig men jag blir upprörd över och är så trött på att Sveriges lärare och rektorer till och med, så ofta inte kan skollagen. Den ska sitta i ryggmärgen. Det är Inte ok som lärare att uppföra sig så här mot barn. Punkt. Man svär inte åt dem, man hotar dem inte och man skäller inte ut dem. Jag bryr mig inte om hur provocerad han tycker sig vara, hans respons är olämplig och borde rimligen efter beskrivningen få en varning, vidareutbildning eller semester. Alla lärare vet att de kommer bli testade. Klarar de inte av det och själv uppför sig som en hormonnstinn femtonåring så har man valt fel yrke. Man ska som elev gå till sin rektor och beskriva att man känner sig kränkt av denna lärare. Får man inget gehör så ringer man (eller skriv mail. du kan behöva "beviset" senare) rektorns chef (kommunväxeln och sedan söker du verksamhetschefen för grundskolan) och berättar att denne ignorerar eran information och oro när ni känner er kränkta. Får du fortfarande inget gehör så skriver ni tillsammans ihop en anmälan till BEO. (Barn och elevombudet. Finns formulär direkt på nätet) Dessa kommer tvinga skolan att utreda och vidta åtgärder. Ju fler ni är som skriver under den, desto bättre och omnämn specifika situationer. För dagbok.
#16 Vet du vad nu läste du in massor, både i det jag skrev (som jag definitivt inte står för) samt i vad tjejen skrivit. Det jag gjorde gjorde jag i välmening, alltså ville jag ge råd som gör att de står ut en dag. Jag är inte en av "de där" lärarna, snarare den barnen vänder sig till och jag uppskattar inte att klä skott för allt tokigt en del lärare gör. Det är helt enkelt inte rättvist. Vi vet inte om den här läraren gör ngt "fel" mer än att vederbörande eg inte har känsla. Jag anser definitivt att man kan och bör tala med rektor och övriga, men förutom att jag uppmuntrar henne/dem till att sätta gränser kring sig själva, så ville jag stödja dem att stå ut just idag. Summa summarum, så tar jag illa upp av dina antaganden.
#16, Klockrent! 🙂
#16 och jag betvivlar att den här personen är utbildad, utan snarare en taskig krislösning.
#15. Det var tråkigt att du tar illa vid dig. Men jag är inte säker på vad. Jag ser vad TS beskriver och jag ser din respons på det. På det har jag svarat. Vad är det för antaganden du tror att jag har som inte stämmer? Vad är det du tycker att jag läser in som du tolkar annorlunda? En lärare ska stå upp för sina elever. Inte be dem stå ut. De ska lagenligt reagera asap och visa dem genom agerande att så här får det inte vara. De ska inte säga att det inte är så farligt och att de själva ska justera sitt beteende. Det är olämpligt och strider mot skollagen så väl som FN:s barnkonvention. Jag förstår mycket väl att du som massor av lärare säger saker till sina elever av godo. Många av er är trots allt väldigt snälla och goa och det är jättebra. Problemet är att man som pedagog i första hand har en lag att följa. I ett sånt här fall som beskrivits har du och alla andra lärare anmälningsplikt. Det finns egentligen inte mycket mer att tillägga. #19. Detta var ett antagande och jag lämnar det vid det.
#20 Nu är inte det här min skola, så jag kan inte agera här, men sedan anser jag, då det förefaller vara en vikarie som går in enstaka ggr som att det borde räcka att en av föräldrarna (brukar ge bättre tyngd) ringer och berättar om upplevelsen som barnen har av vikarien, så att han ej kan vikariera igen. Jag kan inte utläsa mer av det hon berättat än att personen är utan känsla och att denne haft ett extremt olämpligt utbrott, vilket jag inte föringar, men mitt råd syftade till att de skulle kunna uthärda dagen, då det var ett faktum redan att han skulle komma.
Jag har vid två tillfällen på skolor jag ej var fast anställd på, vilket gjorde det extra obehagligt, gått till rekotorn och påpekat att pedagoger är olämpliga och jag upplever att jag fick klä skott för att vara en av dem som låter bli…Jag råkar vara ngt av en "whisel blower". Tyvärr tycks lagen om anställningsskydd vara extremt stark..
Mitt svar grundade sig även i att jag även vet att en del elevgrupper kan bestämma sig för att ej acceptera en del lärare och jag minns från min egen skoltid hur mkt rykten som gick om ngn trots att han ingenting gjorde någonsin som jag kan bevisa. NU tror jag at TS upplevt det hon har, men att ngn står bredvid känns liksom svårt att klaga på, allt är ju som vanligt en fråga om hur. Mitt råd är helt enkelt stå ut el undvik att gå in och be föräldrarna om hjälp, då jag helt enkelt tror att det är den enklaste lösningen.