Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1192 ggr
[hallojj]
0

Är detta normalt?

Jag fick min första mens för några månader sen och jag har inte haft den sen dess när jag hade den kom det jävligt mycket och när jag ställde mig upp var det som någon hällde en hink med blod genom mig, är detta normalt om inte vad ska jag göra?

[hallojj]
0

Snälla kan nån svara?? Jag tror att det är dags snart igen och jag är jätterädd, och när jag hade mensen förra gången kom det såå himla mycket, och det var som en flod när jag ställde mig upp så jag satt bara på en plats i en vecka jag är så rädd, jag drömmer tillochmed mardrömmar om det :( och det har snart gått ett år nu..

fudgerooo
0

Det brukar alltid kännas som att det är mer blod än vad det faktiskt är. Speciellt efter att man t.ex. sovit och reser sig från sängen. Jag tror inte att det är någon fara när det kommer till det.

[rumelle]
0

Det låter precis som när jag fick min första mens. Det är väldigt individuellt hur mycket man blöder. Jag kunde inte använda binda för de blödde jag igenom på en kvart. Tamponger fungerade hyfsat, men jag fick använda dubbla av största storleken och ändå byta varannan timme. Sedan började jag med p-piller och det fick ner mensen något. Bytte till p-ring efter ett par år och det fungerar ännu bättre.
Numera använder jag också menskopp, vilket nog är det bästa köp jag har gjort, kombinerar detta med trosskydd och/eller med binda under de dagar jag blöder mest. 
Så att prova tampong kan jag rekommendera. Om du ändå upplever att du blöder för mycket så kan du gå till ungdomsmottagningen och se vad de rekommenderar. Kan fungera att börja med p-piller.

lollolovee
0

Bli inte orolig. Så var det för mig också första gången! Det stabiliserade sig med tiden ( 6-12 månader)

Bananbullar
0

Första gångerna jag hade mens så blödde jag också igenom ALLT. Bindor funkade inte alls. När jag vaknade på morgonen var sängen blodig. På dagarna fick jag byta stup i kvarten, använde inte tampong då.

Dock stabiliserade sig min mens efter några månader och nu blöder jag bara "normalt" (vad ni man anser vara normalt egentligen?"). Dvs, jag byter tampong ungefär var 4-5 timme under de första dagarna och mer sällan i slutet.

[hallojj]
0

Tack för alla svar! Nu känner jag mig betydligt lugnare förutom att jag kommer antagligen få stå ut med jättemycket mens i några månader, sen har jag en fråga till, är det konstigt att jag inte har fått mensen på snart ett år?

[rumelle]
0

#6 Det låter inte alls konstigt. Det är väldigt ovanligt att mensen är regelbunden i början. Och det är inte helt ovanligt att man får den och sen dröjer det flera månader innan man får den nästa gång. Så det låter normalt i mina öron. :)

Amalia.wahlström
0

Exakt så var det för mig i början! Fick första och sen dröjde det ett år och sen fick jag igen och sen dröjde det några månader, nu är den dock relativt regelbunden och mängden blod har också minskat lite från första gången ;)

[hallojj]
0

Okej tack för svaren!