Hjärtoperation, ångest!!
Jag undrar om någon här har genomgått ett ingrepp i hjärtat? På Tisdag skall jag genomgå en "ablation" och är så himla nervös. Fyller 18 imorgon och känner bara för att ligga i sängen och bara skita i allt - så mår jag inför denna operation. Äter sertralin 50mg om dagen och det har verkligen hjälp mig nu i ett år men lika förbannat känner jag den panikångesten krypa i kroppen :( Det värsta är att jag är vaken under ingreppet och det är det som skrämmer mig. Tänk om jag är "speciell" och ingreppet ej går bra, eller om jag får pacemaker för att mitt fel sitter för nära det vanliga retledningssystemet?! Finns det någon som kan lugna mig? Jag vill göra detta ingrepp för gått med detta i fyra år och får puls upp till 240slag/minut. Men är så nervös att jag ena stunden gråter och andra mår bra. Sedan vänder det sig i magen och jag blir otroligt nervös igen och känner bara för att lägga mig i ett mörkt rum och vakna upp så är allt bra..
När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.
Det låter som en riktigt otäck sak att behöva genomgå! Kan du få lugnande inför OP:n? Jag tror det är viktigt att du håller ångesten i schack och kan ligga still under ingreppet?
Jag har inte gjort någon hjärtoperation men jag har gjort annan operation vaken med lugnande, och det gick fint! Känslan jag hade var att visst var det läbbigt, men ångesten kom liksom inte fram? Det var stopp typ. Det gick inte att hispa upp sig. (Jag har alltså också panikångest).
Jag har själv inte opererat just hjärtat men genomgått 34 öronoperationer sammanlagt under mitt liv. Min sambo däremot har en hel del medfödda fel på sitt hjärta och har genomgått 5 hjärtoperationer.. Att opereras är ganska obehagligt och även om man som jag har gjort det 30+ gånger så blir man alltid nervös ändå. Innan man opereras får man alltid prata med narkosläkaren och då kan man berätta hur man känner, om man är rädd eller nervös så kan dom se till att man får lugnande. Ska dom använda kateter? Det är oftast ingen fara och det är egentligen ingen avancerad op så jag tror det kommer att gå jättebra. Det är ju helt naturligt att man är rädd. Att ha pacemaker är heller inget hemskt och är något dom pratat om att min sambo kommer att behöva. Vid hans senaste op så förbereddes det för en pacemaker så han har en ståltrådsspiral nere till höger om naveln som går upp till hjärtat.
Skulle han inte säga att han har problem med hjärtat så skulle ingen människa märka av det, han lever precis som vilken 25åring som helst. Enda skillnaden är att han äter mediciner varje dag och står man tillräckligt nära så istället för hjärtslag så hör man att han tickar! Han har en mekanisk klaff inopererad och låter lite som en klocka! Vilket han tyckte vart jobbigt i början men nu när han är van är det inga problem och han kan även tycka det är kul att retas med folk som inte vet om att han har dessa problem och helt plötsligt hör att han tickar! 😛
#1 ja, man kan få lugnande. Men hela proceduren gör mig så rädd. Vill ej ligga vaken med katetrar i hjärtat och sedan känna och se när de bränner/fryser i hjärtat. #2 Jag har blivit sövd en gång för ett mindre ingrepp och när de sprutade in lugnande fick jag puls på 200. Jag hoppas att de söver mig, även fast det kanske inte ens blir så.. Har extra elektrisk bana på hjärtat vilket gör att det skenar iväg och blir rundgång. Är det vanligt att man mår så här innan OP? Har min födelsedag imon och allt känns bara jobbigt :(
#3 Det är väldigt vanligt skulle jag vilja påstå att man blir väldigt nervös och t.om mår dåligt innan. Mina läkare brukar alltid säga att jag borde vara expert vid det här laget men jag blir alltid jätterädd vid varje op ändå. Vill du verkligen inte vara vaken och det är en stor del av rädslan så kan du ju prata med din läkare om det och se ifall det går att göra operationen nedsövd! Din operation kommer gå jättebra och det är ingen fara!
Försök att inte tänka på det! Tänk på allt annat istället och försök ha roligt imorgon på din födelsedag! Man fyller bara 18 en gång i livet så låt inte denna operationen förstöra det utan bara försök ha en så bra födelsedag som möjligt! 🌺
#3 Ja det är klart man blir orolig inför en sånhär grej, det är ren och skär primitiv överlevnadsinstinkt. Främmande människor ska göra ett ingrepp i ett livsviktigt organ på dig, och ditt liv ligger i deras händer. Även om vården är mycket skicklig och det med största sannolikhet kommer att gå bra så är det naturligt att vara (liv)rädd. I synnerhet om man är ångestdrabbad redan innan. Jag menar, ditt hjärta har säkert varit ett stort stress/ångestmoment länge för dig, och nu händer något stort.
Vad jobbigt att det blev i samband med din födelsedag! Du får ta igen det på någon annan stor födelsedag, typ 20, 25 eller nåt och blicka tillbaka och se vad stark du blivit av denna upplevelse. 👍 för efteråt kommer du att känna dig jättetuff och modig, när värsta ångest-darran släppt och du inser att du faktiskt gjorde det!

Jag utgår från att de sätter upp en skärm över halsen på dig så du inte ser vad de gör så den lilla biten är nog iaf inget att oroa sig för.
Min enda operation är ett kejsarsnitt vilket väl inte går att jämföra dirket. Jag tckte iaf att det var himla spännande att få vara vken och se hur det gick till runt en operation :)
Önskar dig all lycka under operationen, och jag skulle också vara nervös ;) själv är jag väldigt 'andlig av mig, så jag skulle medicinera en hel del. :)
Träffade läkaren igår och fick ta prover och prata. Lite lugnare är jag idag. Operationen sker vid 12 någon gång så sitter och fastar nu.. Antar att jag blir som mest nervös när de kör upp mig till op. Fy och ush! Hoppas att jag nu blir "frisk" Tack för alla svar
:) det går suveränt ska du se :)
NU är det gjort!! Om någon är intresserad utav att höra min historia så kommer jag att skriva ett inlägg på min blogg imorgon (vet ej om man får länka blogg här men isåfall får ni skicka PM) Allt har gått bra. Tack för erat stöd, fixade operationen utan lugnande!
Härligt 😃 du är grym!
Ååh, vad skönt att du fick det gjort och att det gick bra! Starkt jobbat! 🌺🙂
Härligt jobbat!!!