Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1851 ggr
Anonym
Anonym
0

Sluta önska

Har någon något knep för att få bort önskan att få barn. Jag känner att min biologiska klocka tickar på högvarv och vill ha barn, men jag känner på mig/vet (av olika konkreta saker) att jag antingen inte kan bli gravid eller har svårt för det. Själv tycker jag att jag och min man ska börja försöka men det finns alltid den ekonomiska biten som även hindrar.

Så det jag behöver är tips att få bort denna gnagande känslan, vill inte känna den. Dels pga mina förmodade biologiska svårigheter som kan sätta käppar i hjulet och att det är så himla jobbigt att ha känslan när det inte leder till något alls :P

Anonym
Anonym
1

Det enda som kan lugna barnönskan är att leva i nuet, att lära sig njuta av livet som det är NU! När ekonomin släpper så finns även möjligheten att skaffa abrn och det där biologiska, det får ni ta sen. Prata om en alternativ plan redan nu dock vad ni kan tönkas gå för vägar ifall det inte går vägen att få egna barn eller om man kanske behöver ta till hjälp för att bli gravid. Följ dina drömmar här och nu istället för de drömmar du har om framtiden. Gör dig själv lycklig!🙂

Thaeri
0

Min bror fick barn trots att han inte var ekonomiskt redo, men det funkar. Så skit i om "allt är klart", bara ni båda prioriterar familjen först och är på det klara med det så är det lugnt.

Särskilt som du säger att ni har svårigheter biologiskt, då vill du inte vara 45 när ni väl får rätt till hjälp.

Mabrotnosh
1

Jag är arbetslös bor i ett hus vi knappt har råd med jag är gravid och kan föda vilken dag som helst. Hade jag fått välja hade jag haft fast jobb och stabil ekonomi men skulle jag vänta på det så hade jag hunnit bli gråhårig innan några barn kom. Det rätta tillfället eller den rätta ekonomin finna aldrig. Det rätta hemmet med stabilt förhållande där kärlek finns och som kan ges till barn finns så finns också det rätta ögonblicket att skaffa barn. Jag och sambon planerade för detta barn och jag hade alltid trott att jag skulle ha svårt att bli med barn så vi sa vi provar nu så får vi se när det tar sig. 11 okt tog jag ut pstaven 13 okt fick jag min mens 22 november plussade jag på sticka. Jag hade tydligen inte så svårt att bli med barn ändå.

pyromanen
3

Umgås några dygn med nyblivna föräldrar med kolikbäbis kanske 🤐. 

Nej,skämt åsido. Jag tror inte man kan förtränga såna känslor. Bättre att prata öppet och ärligt om dom och sen försöka fylla livet med trevligt innehåll så det inte finns mycket plats kvar för att längta efter annat.

[WickedAlly]
0

Jag tror inte eller att det finns en speciell tid som är alldeles rätt för att skaffa barn. Jag pluggar, vi bor i en liten etta och min sambo tjänar inte jättebra men vi har en liten, planerad skatt på väg. Även om vi hade väntat fem år för att allt ska bli "rätt" så finns det ju inga garantier för att vi kommer ha det perfekt med ekonomin och allt då heller. Ska man då vänta ytterligare så kanske man tillslut inser att man är för gammal och att man inga barn fått.

Finns längtan efter barn och man vet att man som föräldrar kommer kunna ge den lilla all kärlek och omtanke den behöver så har man kommit rätt långt tycker jag. Saker och ting har en märklig förmåga att lösa sig.

Vad tycker din man om saken? Vill han också ha barn?

Annars så tycker jag som de ovan, omge dig med annat som du älskar. Kanske skaffa en ny hobby och passa på att ha egentid, både ensam och på tu man hand :)