P-stav
Hej alla här :)
Jag satte in en P-stav för ett par månader sedan, läste igenom all information jag kunde hitta om det och tyckte det lät bra. Tycker oxå att det funkar bra och att det stämmer med beskrivningen av det. Nu fick jag bara höra av en person som påstår att det kan ta upp till ett halvår efter att man tagit ut p-staven att bli gravid. Vet någon här om detta kan vara sant?
Har ingen aning men är intresserad av svaret.
Man skall kunna bli gravid efter uttaget. Enl företaget som gör staven får de flesta ägglossning inom 3 veckor. Däremot p-spruta kan det ta 6 månader att bli gravid. Sedan kan ju uteblivien graviditet bero på många andra saker..
#2 det finns väl inget som säger att man inte kan bli gravid under dessa månader heller va? Bara en fundering, kan bli jobbigt om någon tror att de kan ha "säker sex" de första månaderna. För både p-pruta och p-stav är väl som de flesta preventivmedel, inte 100% säkra? Speciellt om man gjort uppehåll? Kan inte mycket om denna typ av preventivmedel, därav frågar jag. Men som du säger, om man inte blir gravid kan detta bero på många andra saker.
#3, nej visst kan man bli gravid under de månaderna också men det är naturligt att mensen och ägglossning kan dröja efter p-spruta och det är normalt. Men man måste skydda sig då man inte vet när ens ägglossning kommer tillbaka.
Jag tog ut min den 11 okt, fick mensen 13 okt. 22 november plussade jag på sticka. Sitter just nu och är gravid i vecka 40 och väntar tålmodigt på att kotten ska komma ut. Som med alla hormon. Preparat kan det ta tid innan man blir gravid spelar ingen roll om det är pstav eller ppiller. Eller så kan man planera att det ska ta ett halv år eller något och bli på smällen på en gång, som mig ungefär ;-)