Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 5050 ggr
Frosstis
2013-07-30 13:14
0

ppiller

Har tagit cerazette i ca en vecka nu, har inte fått några bieffekter vilket är jättebra, men jag undrar hur länge det tog för er att bli mensfria?

Jag är medveten om att det kanske inte alls blir så att jag blir mensfri men vill höra från er ändå.

Åsa S
2013-07-30 13:27
0

Blev aldrig mensfri med cerazette alla får inte den biverkningen jag fick snarare tvärtom efter några veckor med cerazette fick jag en blödning som varade i 6v och sedan kom det blödningar titt som tätt och många svampinfektioner fick jag ju med + torra slemhinnor en inte helt ovanlig bieeffekt av det hemska medlet. Viktigt när det gäller cerazette det är känt för att kunna ge depressioner så börjar du känna dig nere byt preventivmedel.

Själv har jag precis beställt en femcap de började subventioneras här i Stockholm för 2v sedan. Det är dock inte lika säker preventivmedelsmetod som p-piller så är man yngre kanske det inte är första metoden man ska pröva men är bra veta den finns ifall man mår dåligt av allt man provar och att det ju är helt hormonfritt preventivmedel för barnmorskorna vet ofta inte om att det finns inte ens här då man kan få det gratis.

Frosstis
2013-07-30 13:29
0

#1 Ojdå! Tack för svaret.

Fridaaaa
2013-07-30 18:21
0

För mig tog det 2-3 månader innan jag blev det.
Hade mens 3 gånger i rad med 2 veckors mellanrum sista där, och sedan mensfri 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Portie
2013-07-30 21:19
0

För mig slutade blödningarna efter ca en månad

Mabrotnosh
2013-07-31 06:05
0

Vet inte när de slutade med använde dem i fem år och började smått fundera på om mensen ena existerade. Alltså ingen mens i fem år efter fem år började jag dock blöda men de beror nog inte på pillren.

Fridaaaa
2013-07-31 09:54
0

#5 Vad berodde det på? Alltså blödningen då?

Mabrotnosh
2013-07-31 15:34
0

Fick det förklarat för mig att slemhinnan blivit mycket tunn men det var ju helt underbara piller i 5 år.

Fridaaaa
2013-07-31 15:43
0

#7 Aha okej.

[Eleya]
2013-08-01 13:54
0

Jag har tagit cerazette i snart 3 månader och haft sammanlagt 5 mensfria dagar. Min syrra är helt av med mensen, vilket var tanken för mig med..men tydligen är vi för olika.

Så jag har lärt mig att det inte är lönt att fråga runt om hur det kan bli, eftersom det finns lika många historier som kvinnor som tar pillren.

Tyvärr skall jag sluta ta pillren eftersom det inte går att leva såhär och mitt tålamod tog slut för länge sen.. =)

nlinds
2013-08-01 14:15
0

#1 Jag hade fecap ett tag (tyvärr försvann den i flytten D: )
Men jag vart super nöjd ! Bästa preventivmedlet jag provat. Dock gick jag med osäkerheten i mig "tänk om jag blir gravid ändå..?"  för det händer ju..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Rutan_
2013-08-01 21:28
0

För mig försvann den direkt och kom inte tillbaka förrän jag slutade med pillrena.

Frosstis
2013-08-01 21:32
0

#11 Började du första dagen du fick mens? Det gjorde jag och jag hade hela veckan som vanligt

Tina-A
2013-08-01 23:13
0

Blev aldrig mensfri. Hade mens varje dag i 6 månader först och sen blev det normalt, en regelbunden cykel.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Charcoalpen
2013-08-14 22:40
0

Hej! 

Nu kommer jag in och pajar tråden, vilket inte är min mening, men… Jag har frågor. Då jag för två månader sen började med mina första P-Piller, Neovletta,vill jag gärna ha hjälp.

Redan har jag dragit på mig biverkningar av Neovletta så som; viktökning, ömmande bröst, smärtande bröst, nedstämdhet i perioder, trötthet i perioder och aptitproblem i perioder. 

Jag var till UMO idag och vi pratade om detta såklart, eftersom jag hade börjat oroa mig för graviditet. Var ej gravid. Efter detta pratade vi vidare och kom fram till att jag borde byta till ett annat P-Piller. Vi kom fram till att skriva ut ett startpaket Qlaira. Alla punkter som nämndes kändes jättebra teorimässigt och jag verkade ha hitta något bättre.

Ja, mina funderingar är hur min kroniskt inflammatoriska tarmsjukdom, Ulcerös Kolit, kan påverka Qlairas syfte att skydda från graviditet? Vad vet ni om det? Har ni hört talas något om detta?

Lider varken av kräkningar/diarréer så P-Pillret bör inte bli nedsatt på grund av det. Jag och min barnmorska har kunnat konstatera det, men eftersom vi inte visste om det är något annat som kan störa så har jag och barnmorskan ett inbokat möte med läkaren på måndag.

Hoppas någon vet och kan ge mig svar!

Frosstis
2013-08-14 22:43
0

Oj jag kan säga att jag fick en bieffekt från cerazette, jag har fått minskad aptit, är aldrig hungrig och sugen o kan lätt klara mig på att äta 1 gång per dag eller ingen alls. Men mina föräldrar tvingar mig vilket är bra, för jag vill ju inte bli sjuk. Men det är det enda, jag tycker inte det är negativt.

Charcoalpen
2013-08-14 22:49
0

Nej, det är förstås en ganska lindrig och simpel bieffekt, väldigt skönt för dig. Att trycka i sig mat går oftast efter lite om och men, hehe. 

Däremot har jag haft det varierande. Ibland kan jag finna sug efter allt godis du hittar i en affär, ibland känner jag inte behov av mat överhuvudtaget. Med andra ord väldigt instabilt tillstånd som jag inte mår bra i. Jag föredrar att känna mig stabil och i sunt tänkande. 

Vet du något om detta angående Ulcerös Kolit och P-Piller förresten?

[erikam]
2013-08-15 11:24
0

Min försvann efter ca 4 månader och nu har jag inte mens alls, de första fyra månaderna hade jag det i stort sätt hela tiden.