Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 3183 ggr
Pauhan
0

Kondomen sprack

Hej! Det e såhär att jag äter PPiller & har gjort det i en vecka nu. Jag kräktes i tisdags, inte mkt men jag kräktes. Ca 2-3 timmar efter jag tagit PPillret. Idag (torsdag) hade jag sex och kondomen sprack.. ( hade ju kondom eftersom jag vet att man inte är skyddad förän om 7 dagar om man kräks) han hade inte kommit än men det kom ju lite försats i.. Så jag var snabb me att tvätta bort men är ändå väldigt orolig. Min mens slutade i tisdags & jag brukar ha ägglossning rätt tätt efter. Så kan man ta ett dagen efter piller trots att jag äter ppiller(Cerazette)?? Eller hur stor är chansen att jag är gravid??:(

1da-sofia
0

Ring till Ungdomsmottagningen och rådfråga hos dom, upp till efter 3 dygn kan man ta ett dagen efter piller-köps på apotek…men ju snabbare desto bättre. Började du med cerazette på första blödningsdagen? Om du gjorde det så är du ju skyddad på en gång, annars får man vänta en vecka…Om du nu hade tagit cerazette en vecka innan och började på "kondomfria veckan" på typ måndagen, du kräktes på tisdagen….och tog en tablett igen under dagen (så snabbt som möjligt)..och på onsdagen som vanligt…tror att chansen borde vara väldigt liten. Men för att DU Ska vara säker och Undvika en oönskad graviditet och ev. abort så ring så snabbt som möjligt…om möjligt att du tagit en dagen efter!!

Hoppas jag inte rörde till det för dej!
Kramar och hoppas att allt löser sej för de!

Charlott_
0

Sperma går inte att tvätta bort. det sitter i livmodern ett tag. Kommer inte ihåg hur länge.. Men 2-3 timmar efter du tagit p-pillern så är de inte problem! :) Så du behäver inte vara orolig! :)

Pauhan
0

Jag tog ett dagen efter piller efter nån timma så jag är inte särskilt orolig. Och ja jag började ta på första blödningsdagen, bara det att jag kräktes och vågade inte chansa så har kondom i en vecka :) & har heller inte märkt någon biverkning så det är väl bra, kanske att jag blivit lite grinigare..;) Men allt verkar ha löst sig! Tack för era svar:)