Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2559 ggr
[Rambooo]
0

Hormonell obalans?

Har haft en riklig mensblödning nu under några månader som kommer lite fram och tillbaka men varje gång jag blöder så är det mycket! Kan detta bero på att jag har en hormonell obalans pga min p-stav jag haft i 2 år och 6 månader?

Hormonell Obalans

Den vanligaste orsaken till rikliga mensblödningar är någon form av hormonell obalans och då oftast en obalans mellan de kvinnliga hormonerna östrogen och gulkroppshormon. Östrogen gör slemhinnan tjockare och förbereder den för att ta emot ett befruktat ägg medan gulkroppshormon, som bildas i äggstockarna efter ägglossningen, får slemhinnan att mogna till. Om det inte blir någon ägglossning, bildas heller inte något gulkroppshormon och då kan inte slemhinnan växa till på rätt sätt. Det är då vanligt att blödningen inte bra blir försenad utan också såväl riklig som utdragen.

[Rambooo]
0

ingen som vet? :/

Åsa S
0

En vanlig biverkning av p-stav är oregelbundna blödningar som kan komma plötsligt så det är nog en biverkning av p-staven som är orsaken.

Rutan_
0

Mot slutet av mina p-stavars "levnadsdagar" började de att krångla mycket med att jag fick blödningar lite hur som helst. När jag tog ut dem blev allt normalt igen.