åldersskillnad?
(vet inte hur man gör så jag blir anonym men får stå för det jag skrivit)
jag är en tjej som fyller 15 år om ett par dagar.. jag har börjat snacka med en kille som just har fyllt 21 och bor typ 90 mil bort.. inte träffat honom än men han verkar hur snäll och go som helst.. vi skriver typ varje dag så ofta vi bara kan och jag typ gillar han.. känns nästan som vi har träffats o.s.v och typ känt varandra hur länge som helst, men det är ju trots allt 6 års skillnad och 90 mil mellan oss..
Vissa vill påstå att han är typ pedofil för att han skriver med mej å typ gillar mej.. för mig känns ingenting konstigt..
Men vad tycker ni är det "okej" om det blir vi eller skulle de var typ äckligt? och varför?
Vad jag vet ligger den lagliga gränsen på max 4 års ålderskillnad om ena parten är under 18 år. Så ska man vara sån så skulle inte erat förhållande vara lagligt.
Men man kan inte kalla honom pedofil, kanske hebefil (Vuxna som tänder på ungdommar i puberteten) elloer "efebofil" (vuxna som tänder på ungdommar som gått genom puberteten)
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
#1 han brukar inte "tända" på flickor i min ålder, han tycker jag verkar så mogen och håller mig helst borta från dom som är under 18
#2 Då är han inget av det.
Men som sagt, om jag minns rätt så är erat förhållande inte lagligt och han kan bli anmäld.
/ Line Kinnari
skulle han kunna bli anmäld om vi går med de hemligt och sen går ut med de om några år och berättar att jag va så ung?
#4 Om jag förstått det rätt så ja, det kan han.
/ Line Kinnari
Jag är såhär hemsk & hård men jag tycker att i den åldern så bör man hålla sig till i alla fall ungefärligt jämnåriga. När jag var 15 hade jag en vän som träffade en 21-åring och det var inget konstigt, tyckte dem. Jag däremot, förstod aldrig riktigt varför han ville vara med henne. Jag kanske är trångsynt men jag förstår inte riktigt vad man som (relativt) vuxen får ut av en kärleksrelation med en 15-åring? Själv är jag 21, precis som killen som du skriver med, TS. Det är (vad jag upplever) väldigt vanligt att killar/män i den åldern söker sig till lite yngre tjejer eftersom de inte riktigt är redo att ta sig i kragen. Det är liksom lite läskigt att starta vuxenlivet. Jag säger inte att denna kille som du pratar med beter sig på det viset, och att det skulle vara därför han har kontakt med dig - för det vet jag ingenting om. Skrev endast ner mina egna tankar om din trådstart.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#6 förstår att vissa kan få sig en liten tankeställare (eller stor), han brukar iaf dra sig till dom som är 19/20 typ, men inte just vid det här tillfället och jag känner att dom i min egen ålder.. många iallafall är så barnsliga å vet inte ens vad en tjej är, så på nått sätt föredrar jag äldre. och såklart inte alldeles för gamla
#7 Jag förstår precis vad du menar. Man ska ha tur om man hittar en kille i tonåren som är "mentalt stabil" (haha!). Om ni trivs med en kontakten ni har så ska ni inte bryta den, tycker jag. Däremot råder jag dig till att vara försiktig om ni i framtiden hade tänkt träffas i verkligheten. Berätta för familj och vänner var, när & hur ni ska ses.
Bara för att jag inte fullt ut förstår utbytet i en relation som eran (när det gäller i så pass ung ålder) så betyder ju inte det att den är fel eller ogiltig. Var lycklig och var försiktig!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#8 jag skulle aldrig kunna berätta nått för någon i min familj för dom skulle mörda mej nästan.. men jag har pratat jättemycket med mina vänner och min ena kompis har pratat med sin mamma om det och hon har sen pratat mej mig:)
Sen första gången så kommer jag ju såklart ha med min vän också så de liksom inte händer något vill ju som träffa han se vem han är så han inte är någon gammal gubbe liksom:P
Jag säger som #6, att man kan hellre hitta någon i sin ålder. Jag tycker även det är liiiite äckligt av honom att gå på en som är mindre. Men det är samma här jag bor. Dem ''tuffa'' killarna runt 21-23 är tillsammans med tjejer som är 15 år och jag har även hört varför. Dels för att 15 åringar är trånga, det är tydligen inte tjejer i deras ålder. Tjejerna håller inte lika bra koll som en äldre skulle göra, inte lika erfaren av ett seriöööst förhållande OCH tjejerna får inte gå på krogen!
De är vad en av dem killarna sa till mig..
Tycker verkligen man ska hålla sig till jämnåriga. Vad säger man? ''I kärleken spelar inte åldern någon roll'' - Jo det tycker jag klart å tydligt. För jag tycker tjejer i den ålder också blir utnyttjaden, kanske inte alla..
Då var jag olaglig när jag var yngre. Blev tillsammans med en 20 åring när jag själv precis fyllt 15. Vi var tillsammans i 6 år och ingen lyfte på ögonbrynen.
Jag tycker att du ska vänta och se, man vet alldrig hur det ligger till. Var inte ensam när/om du möter honom. Att ta med dig en kompis är ingen bra idé. Bättre om du tar med dig din kompis mamma som redan vet allt. Bättre att vara på den säkra sidan. Men man vet ju aldrig, han kanske är en helt ok kille.
All lycka, :)
Vill inte lägga mig i hur du ska göra i denna situation - du bestämmer ju själv - men jag skulle ha svårt för att ha ett förhållande med någon som är så mycket äldre än mig när jag själv fortfarande är under runt 25 år. När jag blir lite äldre, då skulle jag vara helt ok med stor åldersskillnad. Man kanske inte är på samma nivå mentalt, liksom. Eller så är man det, men då måste man tänka lite långsiktigt också. (fast du är ju så pass ung, så du behöver nog inte tänka så långsiktigt ännu :) Behöver iofs ingen göra oavsett ålder, bara jag som inte kan leva i nuet:))
Jag har varit i en situation då jag fått känslor för någon som var ca 8-9 år äldre än mig (jag är över 20). Jag inledde inget förhållande mest pga. åldersskillnaden. Mentalt är han i min ålder, så vi skulle nog ha passat varandra bra. Men långsiktigt så tror jag inte det skulle funka. När jag kommer upp i hans faktiska ålder så kanske jag växer ikapp honom och plötsligt blir den mest vuxna i förhållandet. För hur stor är chansen att han växt ikapp sin faktiska ålder när jag blivit jämngammal som honom? Fast jag vet inte, jag kanske tänker helt fel. Vill bara inte ha ett förhållande där någon av oss växer ifrån varandra.
Jag som är 21 tycker det är väldigt konstigt att någon i min ålder skulle vilja vara med en 15-åring. Inget illa menat, men ni är barn i mina ögon (och tekniskt sett enligt lag också)!
Det bästa vore att träffa någon som inte är på internet, en kille i din egna stad. Gärna närmare din ålder också, så är det större chans att han vill ha något seriöst och inte bara utnyttjar dig. Som någon nämnde i tråden så går vissa killar efter tjejer som inte är gamla nog att gå på krogen, just för att de inte ska veta att de raggar upp och tar hem andra tjejer där. :/
Jag vet hur lockande det kan vara med äldre killar i den åldern. När jag var 12 chattade jag med en 19-årig kille som flirtade massa - helt sjukt nu när jag tänker på det i efterhand! Det kändes ju dock roligt och smickrande då.
Jag hoppar in här lite, då jag varit i samma sits som dig vid flera tillfällen då jag av någon anledning dras till äldre karlar…
Min första riktiga pojkvän träffade jag när jag var 15, han var då 19 (skulle strax fylla 20). När jag var 16 hade jag en 26 årig kk.
Min senaste karl träffa jag när jag var 21, han var då 31.
Från mitt perspektiv har det inte varit speciellt anorlunda jämfört med när jag träffat mer jämnåriga killar, enda stora skillnaden har varit att de äldre haft en tryggare livsstil. De har haft jobb, skött sin ekonomi, kunnat planera osv osv vilket jag mått bra av.
Om jag var du så skulle jag mest hålla lite extra koll på att relationen är lika mycket på dina vilkor som på hans, precis som om du varit tillsammans med en jämnårig. Dock är det ofta lite lättare att stå upp för sig mot någon i sin egen ålder än någon som är äldre då det är som en inbygd regel att äldre bestämmer.
Vilka fördomar alla har angående ålder. Det skiljer 6 år mellan min sambo och mig. Vi blev tsm när jag var 15 och han 21 och nu har vi varit tsm i några år.
Att killen skulle vara pedofil osv är ju bara så jävla löjligt. Moralkärringar som sitter och gnäller. Hade det gällt er själva så hade det ju inte varit några problem alls.
Det är ju en annan sak om en äldre kille utnyttjar en yngre tjej sexuellt. Men när man ändå pratar med varandra länge och om allt och ingenting och lär känna varandra så ser jag det inte som att man utnyttjas, utan då är ju båda intresserade av varandra.
Nu vet jag ju inte hur denna killen egentligen är. Och att du inte träffat honom kan ju vara lite farligt. Man vet aldrig vem som döljer sig på andra sidan skärmen.
Och ställ dig själv frågan: Kommer jag klara av ett distansförhållande? Att bara få träffa honom på helger och lov? Distansförhållande är jobbiga av vad jag hört av andra och det är inte alla som klarar av det.

#1, jag tror du har blandat ihop det med något annat land eller möjligtvis någon delstat i USA, för i Sverige finns det bara en gräns, och det är den som går vid 15.
Eller ja, det finns en gräns till och det är om den yngre parten stått under den andres fostran och då är det 18 som gäller.
#16 Nja, för mig hade det varit ett problem. Jag har skrivit med en kille som var 22(?) och jag är 15, han var väldigt trevlig och mogen men jag skulle aldrig se honom på det sättet, som en partner eller liknande. Just för att jag har svårt för ålderskillnad. Därför håller jag inte med dig om att "Hade det gällt er själva så hade det ju inte varit några problem alls." För jo, det hade det.
-
Nu ska jag inte döma vem killen är som TS pratar med då jag varken känner honom eller vet vem han är, men det finns väldigt många killar i tjugoårs åldern som letar småtjejer på nätet, "sådana" vet precis vad de ska säga till yngre, därför luras många av att de är trevliga och pålitliga. Nu behöver det dock inte vara så i detta fallet, han kanske är en helt underbar person som faktiskt vill något seriöst, och om det är så, så önskar jag dig all lycka TS! Vill bara att du ska hålla ett extra öga öppet, för det är det värt. :)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#18 Nu menar jag om tex du hade blivit kär i en äldre kille och han var kär i dig. Då hade du nog inte sagt samma sak.
#19 Då hade jag nog inte sagt samma sak, fast jag hade ändå tänkt till lite extra. :)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#16 Tänk på språket! Alla tycker inte som dig! Dem flest är emot sånt!
Men när man blir äldre….låt oss säga att man håller ihop från man är 15 tills man fyller 30 och ens partner fyller 36 så är det helt plötsligt inte lika äckligt. Till och med 20 och 26 låter mindre äckligt. Medans 15 och 21 låter super äckligt. När tjejen fyller 18 fyller killen 24 och jag tycker inte att det låter så farligt. Och detta med äldre killar på nätet som raggar brudar så kan man väl säga att de flesta idioter hänger väl på nätet. Så oavsett ålder borde man väl vara lite om sig och kring sig. Och tycker man och hakar upp sig på ålderskillnaden mellan människor så har man mer fördomar än någon annan. Jag var tillsammans med en kille som var äldre en mig. Vi gjorde slut efter 5 år. Sen träffade jag en ny som var ännu äldre. Han var 16 år äldre än mig och detta handlar inte om mognad. Nu är jag tillsammans med en kille som är 1 år äldre ön mig och jag ser ingen som helst skillnad på dem i mognad. Och att äldre killar raggar små brudar på nätet för att få sig lite så är det väl vad alla killar gör som fortfarande får upp den. När de inte längre får upp dem blir de ännu värre.
#17 Kan hända, Jag hade dock en vän som hade ett förhållanbde med en yngre tjej och de kollade upp allt sånt för att vara säkra på att han inte skulle råka illa ut.
Kan även tillägga att min första "partner" var en 38 årig man. Jag var då 15, skulle fylla 16. Hade jag haft den mentala stabiliteten hade jag anmält honom då det från min sida inte fanns något medgivande.
Och detta var då en man som hade raggat upp mig på internet och överöste mig med komplimanger mm och jag blev lite förtjust i honom. Han sa först att han var 29, sen skulle han plötsligt fylla 32, men sen erkände han och sa att han var 38.
Som tur var hade jag en vuxen bekant som jag erkände allt för, som kunde stötta mig så jag kunde klippa alla band med denna otäcka man.
Med andra ord har jag egen erfarenhet och skulle verkligen avråda unga personer från att träffa äldre öht. I mina ögon behöver man inte hitta den rätte i så tidig ålder.
/ Line Kinnari
Har en kille på 24 år och jag är 17 (7 årsskillnad) och jag tycker det funkar bra mellan han och mig. Folk kanske snackar om att det äräckligt o.s.v men vi bryr oss inte för för oss är det endast VI :)
Passa bara så han inte uttnytjar dig :)
#25, Som jag skrev i inlägg #23, Jag hade en bekant som stod infor samma dilemma som hade kollat upp detta.Det kan dock ha handlat om sexuellarelationer.
/ Line Kinnari
Emlielki; jag ser inte riktigt vad i ditt inlägg nummer 23 som är kopplat till frågan. Det Thaeri skriver i inlägg nummer 17 stämmer fullt ut (givet att inget tvång föreligger, men då är det brottsligt oavsett de inblandades ålder). Vidare föreligger i Sverige inget krav på medgivande som du skriver i inlägg 23, så vet inte vad du hade tänkt anmäla honom för? Tvång (våld eller hot om brott) får ej förekomma, men inget aktivt samtyckeskrav föreligger i svensk rätt.
#27 Var endast första stycket jag syftade på. Resten var menat till TS, som en liten historia av egen erfarenhet.
Men i framtiden kan det vara bra om man inte fördummar en person som känner sig ha blivit våldtagen. Just a thought.
/ Line Kinnari
Emlielki; första stycket säger mig inget, kollade upp vad och kom fram till vad? Jag vet inte hur detta är kopplat till mitt inlägg och svar på nummer ett. Som sagt stämmer det som Thaeri skriver. (Jag missade tyvärr Thaeris inlägg innan jag skev, men sekunderar detta fullt ut.)
Jag kommer aldrig att acceptera det användandet av ordet "våldtagen", det är kränkande mot dem som faktiskt blivit våldtagna i min värld. Att du inte kan stå för dina egna val och säga nej, det är inte att bli våldtagen. Det är tragiskt och jobbigt för dig som person, och det beklagar jag, fullt ut. Däremot så är det inget som har med en våldtäkt att göra, och att påstå detta är att förtala den aktuella mannen och utarma ett begrepp som redan juridiskt håller på att utarmas. En våldtäkt är när någon emot sin vilja och uttrycktliga/uppenbara motvilja, med våld eller hot om brott utsätts för en sexuell handling som är jämförbar med samlag, ingenting annat.
Därmed inte sagt att allt annat är tillåtet eller bra, men det är viktigt att faktiskt skilja på dessa saker och korrekt använda de begrepp som finns, inte minst för att inte missleda andra. Däremot så anser jag att alla bör försöka ta sig ur alla relationer som upplevs som destruktiva och ej är hälsosamma. Detta gäller oavsett kön och ålder.
#29, "Vad jag vet ligger den lagliga gränsen på max 4 års ålderskillnad om ena parten är under 18 år."
"Jag hade dock en vän som hade ett förhållanbde med en yngre tjej och de kollade upp allt sånt för att vara säkra på att han inte skulle råka illa ut."
"Det kan dock ha handlat om sexuellarelationer."
Förstår inte hur man inte kan få det att gå samman, Han hade uppenbarligen kollat upp laglig åldersskillnad. Men om detta inte stämmer kanske jag har missuppfattat honom.
/ Line Kinnari
Moa har helt rätt, det finns ingen sådan lag, när en person är byxmogen så kan den ligga med vem som helst utan att den partnern begår et brott, iaf så länge det är frivilligt.
Det får inte vara pengar inblandade, ej heller om den som är ung är beroendeställning till den som är äldre, t ex en lärare, idrottstränare osv.
Jag har hört att…. är ingen bra informationskälla att grunda sig på när man skriver/säger att något är på ett visst sätt, bättre att kolla upp själv.
Om tjejen är 14 o killen 15 så ses brottet inte lika allvarligt på, men är tjejen 15 så får hon pippa med vem som helst som också är byxmogen, det kanske är något sånt du blandat ihop?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag sekunderar vallhunds inlägg ovan fullt ut, den informationen stämmer överens med svensk lag.
Jag tror att många reagerar om den ena är under 18, är inte lika kraftiga reaktioner om den ena är 20 o den andra 26 osv. Som några fler här så förstår jag inte heller varför en 21 åring vill vara med en femtonåring. Om man tänker tillbaka så när man var tio ville man inte leka med någon som var fem osv. Ok det är inte samma sak men en som är 21 har precis kommit in i vuxenstadiet, hur många 21 åringar ser man som dagligen umgås med 15 åringar. För dem är 15 åringar fortfarande barn.
Sen kan jag inte förstå varför man har så bråttom och växa upp, man borde njuta av att vara barn/tonåring så länge man kan.
Själv hade jag nog fått flipp om min dotter på 15 träffade en kille så pass mycket äldre än han.
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus