Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 13768 ggr
[Rambooo]
2013-07-19 21:54
3

Bartilinit

Hej

Jag är en 17 årig tjej som har bartolinit. Första gången så var bölden jätte stor vilket sluta med att jag bara kunde ligga ner med ena benet i luften men efter att ha prata med kvinnokliniken stack jag till akuten och tämde den och fick antibiotika. Det var för ungifär 2 månader sedan.

Ända sen dess har det gått fram och tillbaka med denna böld men jag har kunnat tömma den själv. Men sen igår så har bölden blivit stor igen och idag tog jag en nål och tömde den IGEN men det gör fortfarande ont och det kommer var hela jävla tiden.

Men jag vill inte upp till akuten för har varit där den senaste månaderna varenda vecka (känns det som) och fått sprutor och allt möjligt men nu pallar jag inte och dom kan inte söva en om man ska få spruta (och spruta där nere vid ljumsken gör JÄVLIGT ONT!!!) och jag vill inte ha den sprutan igen när jag är vaken.

Dock så sa doktorn att om den kom tillbaka (vilket den nu har gjort) så skulle det istället bli operation och nu är jag rädd för det men jag pallar inte med denna bartolinit längre, jag ligger och gråter dag ut och dag in för att det gör så ont, jag kan inte få längre promenader, jag kan knappt sitta.

Har någon gjort denna operation och som kan förklara hur den går till eller vad jag ska gö? :'(

gulzebra
2013-07-19 22:05
0

Nu har jag inte opererats för det själv, så jag kan inte säga något om det - men åk dit eller ring iaf och fråga. Berätta hur det ligger till för läkaren, så kan läkaren förklara hur det går till och kanske har någon bättre lösning på lager ang sprutan. Och har du provat Emla? Det finns på Apoteket, smörj in där sprutan ska sättas en timme innan så bedövar den, det kanske kan underlätta för dig. Använde det själv när jag opererats för nageltrång, även det involverande sprutor som gör ont som satan (tänk två bedövningssprutor i en benig tå… Aj!).

Men åk in så du får hjälp iaf, sådär ska du ju inte behöva ha det! 😕

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Rambooo]
2013-07-20 03:33
1

emla hjälper inte för det är inte sprutan som känns utan bedövningsmedlet :/

tömde den mera nu iallafall och det var MYCKET kvar så öppnade ärret jag hade kvar efter att dom tömt den och nu kommer det bara blod och nu gör det inte ont längre. 

får se om den kommer tillbaka vilket den nog kommer gö :/

gulzebra
2013-07-20 04:48
0

Ah okej. Håller tummarna för att den inte kommer tillbaka iaf :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[silkesnosen]
2013-07-20 06:48
0
[silkesnosen]
2013-07-20 06:53
1

Akta så du inte får bakterier i när du mixtrar med nålar och annat. Jag tror att du får be om hjälp.

polgara
2013-07-20 16:48
1

Jag har opererat mig o den har inte kommit tillbaka än iaf. Operationen var relativt lätt, de öppnade upp o rensade rent, sen fick jag Ligasano i såret som skulle bytas dagligen då den skulle läka inifrån o ut, omläggningen var den som gjorde ondast tycker jag innan de kom på bra kombination med smärtlindring, kommer dock inte ihåg vad det var dom gav mig men de kallade det för lullull, fick dock ligga kvar en stund efteråt så all smärtis gick ur kroppen o att jag mådde bra efteråt

Rekommenderar dig till o operera, jag hade som du fruktansvärda smärtor o öppnade själv några gånger, men man får in skit där när man joxar själv o då kommer den också snabbare tillbaka o är ofta rejält infekterat. Fick antibiotika efter operationen