Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 5822 ggr
Tintin82
0

Smink!

en liten fråga bara: har aldrig sminkat mig speciellt men nu på senare tid har jag börjat med det mer då folk har gett mig beröm för hur bra jag passar. Det jag undrar är om man har fundation och conseler stavar säkert fel men conselern är med en liten rulle av märket Garnier och jag undrar om man tar det innan eller efter fundation? Om jag tar på conselern först så kan jag tycka att det blir lite fläckigt men det är kanske bara jag som tycker det?:) men ni som kan smink vad tar jag först??

sarahmizban
3

Hej, för att vara ärlig tycker jag inte du ska ha smink, det förstör bara ansiktet med mer finnar och folk kommer bli så vana att se dig i smink så då kommer folk tycka du ser konstig ut om du inte har tid eller glömmer smink så jag tycker inte du ska använda, dock är det ditt val.

Concealern använder du innan din foundation så du kan gämna ut färgen på din hy, andars om du lägger den efter din foundation så blir det som en vit fläck under dina ögon.

MvH Sarah❤️

Jojaton
6

#1 Om du lägger concealern efter foundationen och den blir vit har du heeelt fel färg! Med bra smink och om man är noga med att tvätta bort det ordentligt ska smink inte orsaka finnar.

Tycker du att det blir fläckigt att ha concealern under din foundation, ha den då över! Det finns concealers som är ljusreflekterande och lägger man den under foundationen så förstörs effekten.

Har nog samma concealer som du och jag brukar ha den ovanför min foundation, eftersom den är rätt tunn så tycker jag att foundationen rör runt och "tvättar bort" concealern om jag tar den först :)

Johanna - Instagram

makeupbox
0

Man lägger först foundation, sedan concealer och sedan puder.
Puder gör så att foundation och concealern sitter bättre.

Min favorit foundation är dream mate mousse och concealern är från Make up store och heter mix någonting är en gul, röd och neutral färg.

Puder har jag från id. och Sephora.

Thaeri
0

Jag har haft concealer som funkar bäst under foundation och sån som fungerar bäst över, oavsett hur det "borde" vara. Vet inte vad det beror på.

[Devya]
1

Jag är snart 27 år gammal och jag har nog aldrig tagit mig tid till att lära mig mer om foundation och concealer. Det känns som en totalt främmande värld som jag inte alls orkar ha något att göra med.

Jag tycker det är lättast att hålla sig borta från det totalt, speciellt om man nu inte behöver det. Bättre att låta sin hud få andas och vara "normal". Ät hellre bättre mat isåfall om det är dålig hud som man försöker dölja.

Eller varför använder man ens sådant där? Jag är lite nyfiken på vilka orsaker människor har för att använda sådant. :)

[Thiah]
0

Ibland är det bara så kul att få göra sig extra vacker med smink i alla dess former. Ibland vill jag sminka mig och ibland vill jag bara ta på en fin tröja eller lite blingbling. 

Jag har inte dålig hy men vill ändå ibland använda foundation, ibland vill jag även dölja spåren efter dålig nattsömn. 

Så länge man tvättar ansiktet med bra produkter efteråt + kommer ihåg att återfukta samt dricker vatten och äter nyttigt så kvittar sminket. 

Mitt egna ansikte reagerar inte alls på smink men däremot på att jag pillar (omedvetet) med skitiga fingrar.

[Devya]
0

#6 Jo, det förstås. Men om man redan har bra hy så behöver man väl inte kladda på något extra? Det är väl där jag misslyckar att förstå.

Jag förstår om man vill dölja dålig hy eller att man inte fått sova ordentligt. Men om man annars har helt ok hy så ser jag ingen vits med att sätta på något kladd. Då är det ju fräschast och snyggast att vara utan foundation och concealer. :))

[Thiah]
0

#7 smaken är som baken,delad 😉

Jojaton
0

#7 Jag har rätt bra hy, har lite finnar och så ibland men inte mycket och det hade räckt att täcka med bara lite concealer, men främsta anledningen till att jag använder foundation är för att jag har en väldigt ojämn hudton, använder jag foundation jämnar det ut hudtonen och gör att jag ser piggare och fräschare ut. 

Jag har vissa dagar när jag använder smink och vissa dagar när jag inte gör det, beror på vad jag ska göra, och vissa dagar har jag en "avancerad" sminkrutin, vissa dagar använder jag bara en ansiktskräm med lite färg. Vissa dagar har jag bara mascara för att öppna upp ögonen, och tycker att det gör all skillnad i världen! :) Jag tycker det är kul med smink, så sminkar mig av den anledningen också.

Men kan absolut hålla med dig om att naturligt är vackrare än överspacklat!

Johanna - Instagram

[Devya]
0

#8 Absolut! Inget fel med det. ;)

#9 Det finns ju inget fel med att använda sådant där trots att man har bra hy. Men jag tycker att man helst kanske ska undvika att använda sådant alltför ofta. Det kan ju inte vara bra i längden. Nåja, folk får göra som man vill. Vem vet, kanske jag ännu hinner börja på med sådant men förhoppningsvis inte.

Jag har fått lite sämre hy nu då jag stressar på som en galning och då undviker jag all smink så min hud får återhämta sig. Idag ska jag dock sätta på lite mascara. Av någon anledning har jag i flera veckors tid slutat använda mascara vilket jag förut (sedan 14 års åldern) brukade sätta på mig varje dag. Men det är faktiskt otroligt skönt att inte behöva sätta på sig smink varje dag, vilken frihet! Därför har jag svårt att tänka mig att använda något som man inte ens behöver (foundation och concealer). Verkar vara onödigt mycket jobb om man ändå har fin hy. :)

[Thiah]
0

#10 jag slutade lite smått med mascara när jag fick glasögon som jag hr på mig så gott som jämt. Skönt att kunna skippa det ibland.

[Tilde]
0

#1 Det är verkligen inte sant så länge man har produkter för rätt hudtyp (sin egen) och tvättar bort sminket innan man lägger sig. Jag har betydligt finare hy när man använder smink ofta än när jag går utan i några veckor.

Dock beror finnar och sånt mycket på hormoner med. :)

Man kan använda concealer både innan eller efter foundation, det beror helt på vilket resultat man vill ha. Har du rätt färg på den så syns den inte alls.

Tina-A
0

Man kan lägga concealar både innan och efter foundation. Lägger man det innan är dock risken stor att man tar för mycket, för det är svårt att räkna in den täckning man får av foundationen!

Det är därför oftast bäst att lägga efter, då lägger du inte lika mycket. Då ser du hur mycket foundationen har täckt och så kan du lägga på lite extra concealar ifall det skulle behövas. Så rekommenderar efter!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]