Pmds
Någon som diagnostiserats med pmds?
Vad har ni fått för hjälp och hur har det hjälpt er?
Läste lite om det igårkväll och de absolut flesta symtom stämmer väl.
Så nyfiken att höra😊
Har inte det själv. Men jag vet en väninna som fick diagnosen. Men det var svårt att få den då det är symptom som dom gärna sätter lappen"depression" på.
Om det hindrar dig från att leva normalt bör du kontakta vården så du kan få hjälp :)
Min väninna äter någon sorts antidepressiva som hon tar halva månaden har jag för mig.
Ja. Ätit Premalex sen januari i år. Tycker det hjälper 😊
Jag och min läkare kom överens om att jag ska ta den varje dag av olika anledningar, men vissa äter den bara 1-2 veckor i månaden.
/Fia ☁️
#2: vem vänder man sig till som första steg?
Får man fråga vad du upplever den hjälper mot/ vad du hade mest problem med?:)
Jag har tät kontakt med psykiatrin och inte tex VC. Så den vägen gick jag. Men vårdcentralen hade jag nog gått via annars 😊
Jag hade kraftiga humörsvängningar, främst blev jag riktigt ledsen, deppig och sådär. Men också väldigt lättirriterad. För ”orimliga” saker som jag inte bryr mig om i vanliga fall.
När jag nämnde detta (+ lite annat) för min läkare ställde hon lite frågor och jag förstod att det är återkommande ungefär samma vecka varje månad.
Medicinen gör mig framförallt ”jämnare” i humöret och inte sådär deppig & ledsen innan mensen.
/Fia ☁️
#4: ah.
Har precis varit i kontakt med vc för jag känner så uppsvälld i kroppen + värk.
" vi kan inte göra något åt det, låter som det är kopplat till hormoner" var det svar jag fick så…😅😅
Vet inte om jag ska ta kontakt med kvinnohälsan istället.
Kroppen har precis kommit igång igen efter bebis och före det var jag mensfri flera månader och då har jag verkligen känt hur det känns att må bra.😅😅
#0: Jag har pmds men ingen direkt behandling för den. Jag tar antidepp, men det gör jag oavsett pga PTSD. Den enda behandlingen jag har hos gyn är att blanda p-piller för att stoppa min menscykel, men det är egentligen mest pga min endometrios. 😅 Jag har fortfarande ägglossning, men annars funkar det väl bättre än ingenting med antidepp och mensstopp antar jag. 🤷

Jag åt en medicin mot detta som hjälpte väldigt bra. Kommer inte ihåg vad den hette. Får kolla i min journal.

#7: Hittar inte. Är väldigt länge sen jag åt dem. Dom hjälpte också till när jag kom i klimateriet.