Ta hål i öronen som vuxen
Jag funderar på att ta hål i öronen nu som 31 åring men alla jag känner gjorde det som små barn så dom kan inte beskriva det för mig..
Någon här som tog hål som vuxen?
Gör det mycket ont? Hur är det att sova under läkningstiden?
Jag var30 när jag tog hål. Det var hos frisören och de sköt med en "pistol", det var inte mer än ett myggbett. Man får inskjutet stift i kirurgstål som skall sitta tills såret är läkt. De är små så inget problem att sova med dem.
Sedan är det bara äkta metaller som gäller. Guld, silver, titan, kirurgstål.
Det kund hända första åren att det blev lite ömt i hålet, då tog jag fram de i kirurgstål och hade några dagar. Tvätta hålet med tops med tvål på ch inte minst viktigt, rengör örhängena regelbundet.
Jag gjorde som sagt var traditionellt hos frisören, men har läst att dit skall man inte gå, och inte till guldsmeden även om de säger att de har en ny, bra metod. Man skall gå till en som gör piercing för de har andra redskap och metoder. Det skall vara mycket mindre risk för infektioner och svullnad mm. Googla dig fram och läs på.
Men vill du ha hål så är det inget att tveka på.
#0: trodde det skulle vara värre än vad det var. Har bara tagit med pistol och det kändes verkligen inte. Tog nåk sekund och kändes som ett litet litet svid i örat bara. Läker snabbt.
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
Ta INTE med pistol utan gå till en riktig piercare. Det gör inte speciellt ont att göra, tar en sekund. Och så länge du sköter hygienen så känns det inte att sova på heller.
Ta inte med pistol utan riktig piercare, vad vissa än säger.
Jag var runt 10-11 när jag tog hål, dock med pistol för var vanligast då men hade inga problem med att sova.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tog om mina hål för ca ett år sedan på Apoteket Kronan, hålen hade växt ihop då jag inte använt örhängen på flera år.
Det stack till och var ömt men sov bra tack vare att hon använde korta spikar till mina örhängen (de som är för barn), hade för vuxna innan men det var för långa spikar och gjorde ont när jag låg ner.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Du har fått många bra råd, jag kan bara instämma med att det är bäst att gå till piercare. Många säger att det gör mindre ont att göra det hos piercare jämfört med pistol. Jag gjorde mina "vanliga" hål med pistol när jag var barn. Sedan har jag piercat mig i brosket som vuxen hos piercare, så det går ju inte riktigt att jämföra smärtmässigt.
Det bör gå bra att sova på öronen men om du får ont kan du ligga på en nackkudde så att örat hamnat i hålet. Så har jag gjort när jag har haft nypiercade öron, det funkar bra tills det värsta har gått över. Eller om du kan sova på rygg förstås. Lycka till!
Tack så mycket allihopa! Jag hade tänkt gå till apoteket men det låter som att jag bör ta piercare :)
Jättefina råd, tack för att ni svarar :)
Jag tycker att det är galet fel att det ens får vara lagligt att de får pierca med pistol :( Och alla föräldrar som inte vill förstå hur dåligt det är som tar sina barn fortfarande och gör det. Förr visste man inte det men nu finns det ju mycket kunskap kring det :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lite gammal tråd (men om någon ny kommer och läser igenom så skriver jag ändå).
Jag tog hål med pistol (var rätt nytt då så "alla" gjorde det, var någon form av plastsmycken när jag tog).
Första gick rätt bra men andra träffa en nerv (och blev snett) så det gjorde skitont! Höll nästan på att svimma (och då är inte jag speciellt smäftkänslig).
Kan fortfarande ha problem med det hålet (trots att det var runt 30 år sen). Använder extremt sällan örhängen sen många år tillbaka men brukar testa hålen vart tredje år eller så.
Tagit andra piercings (på betydligt känsligare ställen dessutom) och det var betydligt skillnad både gällande smärta och läkning och hade man vetat vad man vet idag hade jag aldrig tagit med pistol.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu