Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1593 ggr
Anonym
Anonym
2018-02-25 18:01

Får inte in tampong helt

Har försökt få in tampong säkert 20 gånger men lyckas inte… Har provat både stora och små, med och utan vaselin när jag har haft riklig mens men jag får inte in dom helt. Eller jag tror inte det, för jag kan känna att den sitter där vilket jag förstått att man inte ska göra. Sitter jag upp och sträcker på mig eller böjer mig framåt skaver det och känns jätteobehagligt: Jag trycket in tampongen med långfingret så långt jag kan, har tom tryckt så hårt jag kan för att försöka få upp den längre men det går inte. Det är liksom stopp, som att den sitter så långt in som det går… Vad ska jag göra? Det hade varit så skönt att kunna använda tampong istället för bindor:.

Annons:
cissi_1993
2018-02-25 18:12
#1

jag följer gärna tråden då jag har samma problem men bara tänkt att jag åtminstone inte behöver oroa mej för tampongsjukan ;P

Lona
2018-02-25 18:56
#2

Det kan vara lättare om man står upp och har ena benet på tex en pall (eller på toasitsen, om man är lite smidig).
Tampongen ska inte "rakt upp" utan snarare först lite "snett bakåt", om ni tänker att ni siktar från slidmynningen genom kroppen mot en punkt en liten bit ovanför analöppningen. Sen antar jag att olika slidor är lite olika konstruerade, men ungefär när hela tampongen passerat slidöppningen så kan man liksom "räta upp" den lite och sikta mer rakt uppåt, beroende på hur man trycker på den. Bra jag är på att förklara, va?😃
Försök att vara helt avslappnade, det påverkar jättemycket. Ta ett djupt andetag och andas ut med magen så att ni verkligen slappnar av. Använd en ganska liten tampong, men de allra minsta kan vara lite "svårstyrda" på något sätt.
På med vaselin eller liknande så att den lättare glider in.
Det ska inte göra ont, i så fall har ni förmodligen vinklat lite fel och stöter emot slidväggen istället för att följa den, så att säga.
Har man en del av slidkransen kvar så kan det nog göra lite ont iofs.

Nu är ju det här hur det funkar i min kropp och hur jag gör, har inte testat på någon annan.😉

Tillägg; och nej, den ska inte kännas när den väl sitter på plats, den ska inte märkas alls.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[134643]
2018-02-25 18:56
#3

Vinklar du den rätt? Det går ju typ uppåt och sen ”framåt”, och inte bara upp. Har du testat att pröva lite olika vinklar när det tar emot? :)

Lona
2018-02-25 19:00
#4

Hmm, nu när jag läser #3 så inser jag att det även beror på hur man lutar hela kroppen, inte bara tampongen och insättningsfingret, så att säga. Men sannolikt är att det är fel vinkel, ja, så testa åt lite olika håll.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[134643]
2018-02-26 09:48
#5

#4 Jag skrev tydligen mitt inlägg för långsamt, såg inte ditt innan jag skickade mitt. Tycker att du förklarade bra, håller med om att det antagligen är vinkeln haha :)

[Sandi92]
2018-02-27 21:32
#6

Är 25 år och har aldrig lyckats använda tampong. Det får bli bindor för min del. Tycker även det är lite äckligt att behöva vara där nere och peta, särskilt när jag har mens.

Annons:
Lona
2018-02-27 21:53
#7

#6, Jag är lite kluven där, för samtidigt är det fräschare om blodet aldrig kommer ut, så att säga, utan sugs upp direkt av tampongen. Resten av underlivet blir ju "mensfritt" om man byter i tid.
För att gå in på lite äckliga detaljer så är det heller inte så mycket mens i slidan när man sätter in en ny tampong, den har sugits upp av den man hade innan. 😛

Om jag är någonstans där det inte går att tvätta händerna ordentligt, tex på hundaktiviteter, så blir det givetvis binda.

Har du testat menskopp istället? Ingen aning om de är lättare att få in men de flesta är ju väldigt nöjda med sina.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: