Annons:
Etikettkillsnack
Läst 1388 ggr
Anonym
Anonym
2017-10-24 14:14

Starka känslor för en vän. Kär?

Det finns en kille som jag har känt i ca ett år nu. Det började med att jag började på ett nytt jobb där han redan jobbade. Vi snackade lite osv, men det visade sig några månader senare att vi har gemensamma vänner. Efter det har vi snackat mer, umgåtts en del på fritiden (tillsammans med våra gemensamma vänner) och bondat väldigt bra. Vi är ganska lika i våra sätt att vara och tänka.

Grejen är nu då att jag tänker på honom ofta. Alltså typ saker som vi pratat om eller gjort tillsammans, eller något vi har inplanerat. Kommer på mig själv med att titta efter honom på kontoret då och då. Försöker tajma min lunch med hans om jag kan. Och så vidare. MEN! Jag har aldrig känt mig attraherad av honom, om ni förstår. Alltså jag tycker om hans personlighet men har aldrig attraherats av hans utseende alls. Skulle inte alls kunna tänka mig någon närmare fysisk kontakt liksom.

Detta har fått mig att fundera, eftersom alltid annars när jag fått starka känslor för någon brukar jag tycka att den personens utseende är attraktivt, även om det kanske inte är samhällets idé av en snygg person eller ens min egen idé av en snygg person (alltså när känslorna svalnat har jag också ändrat uppfattning om utseendet). Har också alltid sett det som självklart att vara fysiskt attraherad av en person jag är kär i. Samtidigt har jag aldrig känt så starka känslor för en vän förr. Jag har känt kärlek till vänner, känt att vissa aktiviteter kanske vore roligare med dem. Men tror aldrig jag har gått runt och tänkt "jag vill verkligen umgås med X just nu" om en vän, har liksom aldrig känt en sådan dragning till någon som jag enbart har vänskapliga känslor för. Men samtidigt hör jag om vänskapsband som är så starka att man umgås väldigt ofta, saknar varandra, gör allt tillsammans och pratar hela tiden.

Så jag har ju funderat en hel del på det här nu. Kan man känna såhär starkt för en vän utan att det är kärlek inblandat? Liksom, är det jag som bara haft "svaga" vänskaper (i jämförelse) tidigare och nu har hittat en vän jag fått starkare band till? Eller är det faktiskt kärlek inblandat? Skulle vara kul att höra vad ni tror. Dela gärna med er av erfarenheter.

Kramar 🤗

Annons:
Sindri
2017-10-25 17:49
#1

När jag var ung var jag oftast mer intresserad av killkompisar än tjedito. Hade flera stycken som jag verkligen kände starkt för, men det handlade aldrig om annat än vänskap.
Tyvärr missförstod en del killar, så den vänskapen rann ut i sanden, och andra har jag förlorat kontakt med p.g.a. flyttar, olika liv etc.  (Tyvärr en del flickvänner som inte kunde acceptera tjejkompis heller)
Men än idag, på ålderns höst, har jag flera manliga vänner som jag verkligen tycker om och känner starkt för. Det handlar oftast om personkemi, sätt att tänka, humor, associationer etc.

Så det kan mycket väl vara ren vänskap du känner för denna killen. Det kan också vara början på något annat, man vet aldrig, känslor är luriga.

Det viktiga om du söker hans sällskap är bara att du ser till att han inte missförstår och blir sårad.

Scorpio97
2017-10-25 22:15
#2

Jag har också haft så starka känslor för vänner. Bara för killkompisar men det kan bero på att jag aldrig haft någon nära tjejkompis. En av killarna blev jag kär i, men med övriga var det bara starka vänskapskänslor och inget annat :) Så det är nog bara att vänta och se hur det utvecklar sig. 

Numera har jag dock ingen kontakt med någon av dom, vi växte isär, flyttade osv.


//Jessie

Anonym
Anonym
2017-10-26 05:57
#3

Tack för era svar #1 och #2!

Jag har också alltid känt att jag trivts bäst i sällskap av killar, men på något sätt har jag ändå nästan bara umgåtts med tjejer under mina skolår. Jag vet inte riktigt varför jag känner så men det känns liksom som att min personlighet är mer lik många killars än de flesta tjejers, om ni förstår (jättesvårt att förklara utan att generalisera som fan…). Det kanske är därför jag aldrig haft några sådana starka känslor för en tjej, för att vi helt enkelt inte klickat fullt ut. De enda jag känt så starkt för är pojkvänner/de jag varit kär i, så det var därför jag misstog det som kärlek även fast det bara är vänskapskänslor. Häftigt att man kan ha så starka känslor för "bara" en vän. Vi får se hur det utvecklas helt enkelt. Tyvärr vore det olämpligt av flera anledningar om det nu skulle handla om kärlek, så hoppas inte det… 🤐

Upp till toppen
Annons: