Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1120 ggr
Anonym
Anonym
5/26/17, 12:33 PM

Resa utomlands

Hej alla på Kvinna iFokus!

Jag behöver lite hjälp att förbereda mig inför en utlandsresa jag ska göra om 2 veckor (7e juni 2017)
Jag ska åka själv (är 19 år) och ska bo hos en bekant och hennes 2 söner (24 & 20 år) i spanien. Jag blev erbjuden boende i samband med en presentation inom min sport. Det är också så vi kommit i kontakt med varandra till att börja med. 
Jag har dock bara träffat den yngre sonen när han var i Sverige under 2 dagar 2016, inte övriga familjemedlemmar. 
jag kommer bo där mellan den 7e och den 12e juni. 

Jag har sökt runt lite på Google efter listor med saker att ha med, men tycker det blir så rörigt. Vad bör jag ha med mig som är viktigt? Behöver jag vaccinera mig mot något? 

Jag har precis handlat kläder inför resan, den typen av kläder jag egentligen aldrig använder men jag känner att jag behöver ha svalare kläder än jeans och piké. 
Solskydd är köpt, reseladdare behövs inte då det är samma tror jag, menskopp är med, pass och körkort är strax över året gamla. så det är inga problem med det. 
Vad behövs mer?

Sen, vad är reglerna ang deoderant och parfym? Jag har för mig att man inte får ha med sig för mycket i flytande form. Är det då i total eller är det per flaska? 

Detta är första gången jag ska flyga, och jag är super nervös. Finns det något tips för att man inte ska må illa under flygresan? Total flygtid är strax under 4 timmar.

mvh

Annons:
Honestyisdead
5/26/17, 1:15 PM
#1

I resväskan får du ha schampo, deo och liknande. Det är i handbagaget man inte får ha vätska i förpackningar större än en dl och dom ska få plats i en återförslutningbar en literspåse.

Viktigast är pass, biljetter, pengar och flyginformation. Samt nummer till dom du ska träffa.

Vaccinering är bra. Det är olika beroende på var du ska. Men hepatit kan man få överallt så den bör du ta.

Maria
5/26/17, 1:21 PM
#2

Du behöver inte oroa dig för att ha glömt något för i Spanien finns allt mer eller mindre att köpa precis som här hemma. Dessutom billigare😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
5/26/17, 1:26 PM
#3

Ang handbagage, om jag ska ha med mig en katt som ska exporteras från sverige till Spanien inne i kabinen. Får jag ändå ha med mig en ryggsäck med typ min dator, hörlurar, laddare osv? Blir ju 2 väskor totalt

Honestyisdead
5/26/17, 1:35 PM
#4

Tvivlar på det. Du får fråga flygbolaget.

Gredelin
5/26/17, 1:38 PM
#5

Det vore väl trevligt att ha med en present till värdpersonen, något svenskt.

Sindri
5/27/17, 12:12 AM
#6

Jag flyger regelbundet med SAS och Norwegian och på båda bolagen får man ha med ett handbagage om 8 resp 10 kg + en handväska eller dataväska. Det har aldrig varit något problem för mig att ha med både och. Ryanair vet jag är lite kinkigare.

En katt eller hund i väska får inte väga mer än 8 kg (med väska). Du bör dock av allergiskäl meddela bolaget att du skall ta med djur i kabinen.

Strax innan säkerhetskontrollen på Arlanda finns en låda med plastpåsar med "blixtlås". Du kan ta en sådan och lägga i dina förpackningar med flytande (eller sånt som blir flytande i värmen) inte större än 1 dl, i en sån påse. (Förpackningen får alltså inte rymma mer än 1 dl, även om innehållet är mindre.) Lägg påsen löst i en plastback i kontrollen. Totala mängden är 1 liter, så 10 förpackningar à 1 dl är ok.
Jag brukar ha med en tom vattenflaska som jag fyller efter kontrollen.

Du skall också tömma alla fickor, ta av jacka, kofta, sjal etc och lägga separat. Datorn och mobilen ut ur ryggsäcken. 

Du skall vara i Spanien i juni - jag hoppas du tar med badkläder! OCH - lita inte för mycket på solskyddskrämer, personligen använder jag dem aldrig nuförtiden och har slutat bränna mig. Korta stunder i solen, solhatt, solglasögon, parasoll, en tunn tunika i bomull eller linne är ett bra solskydd.
https://www.svd.se/om/solfaktorn

Tunna, lätta skor är också bra att ha.

12 juni är det fortfarande roamingavgifter inom EU, men just nu är de väldigt låga. Kolla med din mobiloperatör vad som gäller för dig.

Annons:
Vixxen
5/29/17, 6:38 PM
#7

De flesta flygbolag måste man anmäla/betala om man har djur med sig.

Honestyisdead
5/30/17, 9:46 AM
#8

#6 Mobilen behöver man inte ta fram. Endast iPad och dator.

Sindri
5/30/17, 10:50 AM
#9

#8 av: Hera
Du har rätt, det skulle stå dator och platta. Jag brukar jämt ha mobilen i fickan så jag stoppar in den i väskan istället.

[Thiah]
5/31/17, 4:56 PM
#10

#8 jag har behövt ta fram mobilen också.

Honestyisdead
5/31/17, 6:07 PM
#11

#10 inte jag. Och jag frågade förra måndagen när jag gick igenom säkerhetskontrollen i Kastrup och dom sa att det endast är plattor och datorer.

Sindri
5/31/17, 7:55 PM
#12

Ja men det kan vara lite olika från säkerhetsvakt till säkerhetsvakt. Det finns regler, men en del kan misstolkas och man gör säkrast i att göra som de säger.
Jag har själv träffat på övernitiska vakter, men det är liksom ingen idé att börja argumentera med dem. De får göra sina egna tolkningar, enligt samtal med säkerhetschefen på Arlanda. (Jag ringde henne för att få förhandsbesked om att ta med en sak, hon sa att hon skulle släppt igenom den, men sa också att andra kunde tolka det annorlunda och säga nej, och det hade de rätt till.)

[Thiah]
6/1/17, 5:03 AM
#13

#11 vore skönt om jag skulle slippa i Helsingfors också. Är alltid lite rädd att telefonen får fötter…

Annons:
Honestyisdead
6/1/17, 8:29 AM
#14

#13 Jag åker till och från Helsingfors minst en gång om året och har inte framme telefonen där heller.

Sindri
6/1/17, 9:04 AM
#15

#13 av: Thiah
Det är inte så att du haft den i fickan då?

Denna kommentar har tagits bort.
[Thiah]
6/1/17, 11:19 AM
#17

#15 kanske någon enstaka gång. Brukar sätta allt i ryggsäcken. Men kanske vi har haft så mycket konstigt i vår väska att de vill kolla. Har ofta fått genomsökt handväskan efter dom sett nått mystiskt (sist var det en metallgrej på plånboken…haha)

Sindri
6/1/17, 4:19 PM
#18

Ja, jag har fått ta ut stora hårspännen, och en gång reagerade en båge på mina byglar i bh:n! Men det är väldigt olika på olika ställen kan man konstatera.

[Thiah]
6/1/17, 5:20 PM
#19

#18 haha ja.. pappa har fått strippa och sen insåg vi att han hade en bit folie i fickan(sån där liten från tabletter).

Sindri
6/1/17, 6:33 PM
#20

Ojoj! Som tur var slapp jag ta av mig bh:n! 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: