Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 18579 ggr
Anonym
Anonym
12/20/14, 4:00 PM

Torra slemhinnor..

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.. Har ofta problem med kliande och blödande underliv. Har testat massor av olika salvor men tycker ingenting hjälper.. Hela sommaren gick utan att jag behövde smörja in mig något nämnvärt men nu känns det allt annat än bra där nere och jag blir snart tokig.. I morse kliade det och dum som jag var så kliade jag tillbaka vilket resulterade i två jättesprickor som blöder bara man råkar röra lite :( Hade någon ACO gel hemma som lugnade det värsta, kletade även på en hel del kokosolja, men den har jag kört med i ca tre dagar nu utan att tycka det blir det minsta bättre. Jag vet inte vad jag ska göra? har haft lite små problem de senaste månaderna men så fort man har sex blir det hundra gånger värre och det kliar och håller på i ca en vecka efteråt. Verkligen jättekul.. Jag vill nog mest ha tips på någon bra salva man kan smörja in sig med och som även kan funka när man har dessa sprickor som gärna dyker upp när man har sex också. Känner mig värdelös som hela tiden får säga nej till sex för att man är så torr…

Annons:
Evisen
12/20/14, 4:04 PM
#1

Ett gynekologbesök vore det bästa. Där kan de ta prover och ge dig den medicin som kanske behövs.

Anonym
Anonym
12/20/14, 5:20 PM
#2

#1 Så är det säkert men känns som att det får vänta tills nästa år, nu lär man inte få någon tid :( Du råkar inte ha något bra tips på något man kan smörja in sig med? Jag drar mig för att gå på toa och grejer för det gör så ont :/

Bill&Bull
12/20/14, 7:15 PM
#3

Jag brukar använda bepanthen när jag har sprickor eller är torr. Funkar jättebra och läker snabbare Så de kan jag rekommendera att pröva :)

||My Love For Animals Is Immortal||

[Thiah]
12/20/14, 7:35 PM
#4

Jag skulle sluta ha sex så länge problemen finns kvar. Låt huden läka där nere i lugn och ro. Tvätta enbart med vatten och smörj sedan in underlivet. För mig hjälper rapsolja bäst och har det kliar så har jag använt kylande kräm från ACO. Låt underlivet lufta- ha inte string eller enbart tighta byxor. Bomull, bambu eller naket är bra. Och sen är det bra att boka tid till läkaren så att du kan kolla så du inte har t.ex. Svamp. :)

[EvelinaL]
12/20/14, 7:45 PM
#5

Har haft samma problem och ACO Soothing Cream har hjälpt jätte mycket även min gynekolog tyckte den var bra. Den är lite som gelen fast 1000 gånger bättre. Deras glidmedel är också jättebra sen när det har läkt tillräkligt  mycket för att ha sex. Hoppas det ordnar sig.

Anonym
Anonym
12/20/14, 7:51 PM
#6

#3 Det kanske jag har hemma.. Ska kolla på det, tack för tipset! :) #4 jag har så klart inte sex om jag inte känner något obehag, men oftast räcker det med att man är där och pillar lite så spricker jag med en gång. Så det är så svårt att veta om det är bra bra eller om det bara är bra för stunden.. Tvättar mig bara med vatten, ljummet/kallt sådant då värmen torkar ut ännu mer. Rapsolja har jag faktiskt inte testat med däremot olivolja och det funkade väl sådär, så ska testa raps istället! :) Sover ofta naken, men ogillar det starkt när man har smörjt in sig, det blir så kladdig och rinnigt vilket gör att det kliar pga det. Men använder bara trosor av bomull och inga string. Men ja, ett besök hos gyn skadar nog inte, men det får dock vänta till efter jul och nyår :/

Annons:
Anonym
Anonym
12/20/14, 7:53 PM
#7

#5 Den har jag haft och den har precis tagit slut.. Tycker den funkar bäst när man känns torr men inte när det kliar och är sårigt.. Men ska absolut köpa den igen i vilket fall, den är skön att smörja på efter dusch tex :)

[Thiah]
12/20/14, 7:56 PM
#8

#6 för mig är det rapsolja som gäller men det är individuellt. Bra att du redan luftar. :)

Evisen
12/20/14, 9:25 PM
#9

Jag håller med om de råd som har givits här. Lactacyd är en tvål som kan användas i underlivet och även ACO's intimate care cleansing oil,

Tänk även på att överdrivet rakande av underlivet kan skapa irritation. Håret där finns av en viss anledning.

Gyntider finns det säkert på ditt sjukhus akutgynmott. om du upplever det som väldigt jobbigt med dina besvär och inte kan vänta.

Anonym
Anonym
12/20/14, 10:21 PM
#10

#9 Rakar mig gör jag inte längre, slutade för några år sedan då detta började. Jo, det gör det säkert, men åker inte flera mil till sjukhuset för några sprickor. Tar det hellre i lugn och ro när det finns tid på mitt vanliga ställe. Men ska iaf ringa och boka tid så man kan få en så fort som möjligt. För just såna här sprickor vill jag helst undvika igen, de är värre än värst. Usch!

fridarebecka
12/21/14, 1:43 PM
#11

Jag hade samma problem förra vintern och under sommaren blev det helt bra. Gyn kom fram till att det var slemhinnorna som var sköra och gjorde att det blev småsprickor, och i sprickorna blev det svamp- och ju mer jag smörjde med svampmedel desto ömtåligare blev slemhinnorna. Allt blev en ond cirkel. Nu sitter jag på helspänn och hoppas att det inte ska komma tillbaka och hittills har det inte gjort det :)

De stora ändringar jag gjort är:
Smörjer med babyolja innan duschen och sköljer bara bort med lite vatten.
Har "jeansförbud" 5 dagar i veckan, då springer jag runt i mjukisar eller klänning och strumpbyxor.
Har börjat äta mucopen, ett tillskott för torra slemhinnor och känslig hud, det tog några månader innan det kändes som det började hjälpa men nu känns det verkligen som att dom hjälper.

Anonym
Anonym
12/21/14, 8:30 PM
#12

#11 Svampmedel använder jag bara om kliandet verkligen inte går över efter några dagar med vanligt smörjande, så det är jag väldigt försiktig med. Barnolja funkar tyvärr inte på mig, är väl för mycket konstigheter i det. Däremot har jag faktiskt börjat använda jeans oftare, eller iaf jeansliknande byxor, men så ofta är det inte så att det borde spela in.. Hemma går jag bara i mjukisar. Mucopen? Det låter lite intressant, var kan man köpa det? Hoppas det inte kommer tillbaka för dig, för det är verkligen jobbigt när underlivet bråkar -.- Vill även bara uppdatera och säga att det värsta är över redan :) Smorde in med en salva jag hittade som mannen köpte förra året på inrådan av Apoteket och det verkar som den gör susen med sprickorna iaf :)

fridarebecka
12/22/14, 9:51 AM
#13

#12 jag beställde från vitaminvaruhuset, det finns ett liknande tillskott som heter membrasin, har för mig att det kanske tom är exakt samma innehåll. Läs på om dom och se om det kanske kan vara något för dig 🙂

Skönt att det värsta är över! Det är verkligen skitjobbigt det här.

Annons:
Minka040
12/22/14, 5:09 PM
#14

TS, vad heter salvan som hjälpte dig? Tänkte om någon hittar denna tråden senare och undrar hur du lyckades få lindring.  :)

[JeanetteK]
12/22/14, 5:13 PM
#15

När jag använde p-spruta blev jag galet torr i slemhinnorna. Även p-piller torkar ut för mig. För tillfället använder jag inget p-medel (nu får maken sköta den delen 😉) och nu är allt som det ska igen. Kanske samma för dig?

[silkesnosen]
12/23/14, 10:31 AM
#16

Ceridal hudolja är fantastiskt att smörja med. Troligen är du torr och skör och friktion gör attt du får småsprickor och därmed Svamp. Mitt råd är att du tar lokal östrogen om gyn anser att det är källan till dina problem, men tills dess är hudoljan fantastisk och fungerar även som glidmedel, så att du kan skydda dina slemhinnor.

Trollan92
12/23/14, 12:18 PM
#17

Jag blev för torr när jag tvättade mig med imtimtvål, den torkar ut och inte alls bra. Man ska bara tvätta sig men lite vatten för underlivet renar sig själv. Så jag fick en salva som hade östrogen i sig eller vad de heter för att få mer flytningar då jag inte hade flytningar pga torrheten. Den hjälpte, men sen hände de igen så nu använder jag Mandel olja oprafymerad och de är barnmorskan själv som tipsat den. Och den är jätte bra! Kostar 49kr på Apoteket! Värt ett försök! :)

Lia
12/23/14, 1:26 PM
#18

Jag använder xylocain, som är bedövande

inu
12/23/14, 8:47 PM
#19

Hur gammal är du? Är man i övergångsåldern är detta ett vanligt problem (men samtidigt inte nåt man ska acceptera). Tycker du ska boka tid hos gyn efter julen, snarast! De flesta vårdcentraler har öppet i mellandagarna också. 

Om dina besvär bli olidliga kan du alltid kontakta husläkarjouren som har öppet kvällar och helger. Ett trasslande underliv är verkligen det värsta som finns, och dessutom drar man sig för att söka vård för det. Men tycker verkligen inte nån ska behöva gå runt med dessa besvär!

Du kan också testa att du inte duschar med tvål (vilket man aldrig ska använda i underlivet) utan använder olja som "tvål". Och håll dig ifrån sex så länge du har sår och sveda/klåda. 

Hoppas allt ordnar sig. Kram!

http://sirinulot.wordpress.com/

IceTee
12/24/14, 1:21 AM
#20

Jag tycker att du ska testa att låta bli vattnet också, då det faktiskt torkar ut. Har fått strikta regler om att unvika vatten i mitt underliv pga att jag blir torr och rubbar hela balansen! Tycker också att du ska ringa gyn, få en tid så fort som möjligt! Du kan alltid ringa 1177 för råd också! De kan tipsa om krämer som kan hjälpa och så

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Mitralis
12/25/14, 8:14 PM
#21

Vad använder du för toapapper? Är det olika hemma och på skola/jobb?



Inkanyezi
12/26/14, 5:43 PM
#22

Vatten är nog ändå det bästa att tvätta med, möjligen med lite flytande tvål med mjölksyra, som Lactacyd eller Eucerin. Man behöver ju hålla sig ren. Men mot torrheten kan man använda något preparat med hyaluronsyra, som bland annat finns som vagitorier, exempelvis Repadina® eller som gel, Replens®.

Hyaluronsyran är ett kroppseget ämne och torrhet i slemhinnor kan bero på att man har låg nivå av den.

[silkesnosen]
12/26/14, 7:39 PM
#23

#22 vatten om man måste, men olja är bäst vid sköra slemhinnor. Det är ett känsligt område och Lactacyd är döden för underlivet, då det torkar ut. 

Det är en modern idé att allt ska tvättas med tvål och vatten… Jag menar vem skulle få för sig att att tvätta sina slemhinnor i ögonen med vatten och tvål? Sköra slemhinnor är inte att leka med.

Inkanyezi
12/26/14, 7:55 PM
#24

#23 Jag tycker nog att jag har orsak att säga emot dig här. Torka ut är Lactacyd inte känt för att göra, då det innehåller mjölksyra. Nu har jag väl knappast påstått att det skulle användas invärtes, men man kan behöva tillföra hyaluronsyra om det saknas.

Och visst sjutton använder man vatten till ögonen. Helst med lite salt i. Ögonsköljning görs vanligen med rent vatten, men också en svag borsyralösning kan användas.

Att olja skulle vara bra för sköra slemhinnor är en nyhet. Vore det inte bättre att använda det som kroppen själv har där, dvs just mjölksyra och hyaluronsyra? Det är ju meningen att slemhinnan ska hållas fuktig. Jag antar att du inte använder olja i ögonen, för att ta till samma krystade liknelse.

[silkesnosen]
12/26/14, 9:02 PM
#25

#24 Jag är en av dem som har mycket svårigheter med mina slemhinnor och har haft så svåra smärtor att jag knappt kunnat gå eller röra mig, så tro  mig Lactacyd gör att slemhinnorna torkar ut. Oljan lägger sig som en skyddande hinna (Ceridal hudolja) ,men sedan kan man behöva östrogen för att stärka slemhinnan, så att den tål ngn typ av friktion. Med stöd av läkare är jag idag fungerande och det är fantastiskt. 

Jag har definitivt sköljt ögonen ngn gång i mitt liv, men inte tusan gör man det med regelbundenhet. Underlivet kan rengöras med olja, men är även självrengörande. Jag skriver vad som hjälpt mig att återgå till ett vettigt liv. Underlivet är känsligt.

Jag använder ögondroppar i form av gel i mina ögon, då allt för lättflytande inte fungerar, men i ögonen har man ju en annan typ av vätska, medan man i underlivet har flytningar.

inu
12/26/14, 10:07 PM
#26

Underlivet ska absolut inte tvättas med tvål. Däremot kan många kvinnor som inte har problem med underlivets slemhinnor tvätta med tvål men får man problem så har man och då är olja det bästa. Har man inte problem ska vatten räcka för att rengöra men har man problem så kan man skippa att verkligen skölja runt i underlivet med vatten och istället använda olja, som sagt. Slemhinnornas egna rengöring är ju bland annat flytningar som definitivt inte är vatten utan en vätska med perfekt pH. Dessutom har man talgkörtlar som smörjer underlivet med fett. Allt detta går ganska lätt att hitta fakta på bland annat 1177 vårdguiden.

Östrogen är för många kvinnor i övergångsåldern räddningen då klimakteriet medför hormonförändringar som gör att man får bland annat torra slemhinnor (och då inte bara i underlivet utan överallt!).

Hoppas dina problem löst sig, TS?

http://sirinulot.wordpress.com/

Inkanyezi
12/26/14, 10:36 PM
#27

"Tvål" är ju liksom "olja" generiska begrepp, och om det nu finns en olja som ska vara särskilt bra, är det nog rätt lämpligt att i så fall tala om vilken olja. Lactacyd är heller inte "tvål" i den vaniigaste bemärkelsen, eftersom tvål vanligen är en basisk produkt framställd genom att behandla fett med lut.

Så vilken olja tycker ni som förespråkar olja att man ska ha där. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara dieselolja, så det måste ju rimligen handla om någon särskild olja?

Och de "flytningar" som omtalas här innehåller ju precis de beståndsdelar som jag har nämnt här, mjölksyra och hyaluronsyra.

Annons:
Mitralis
12/26/14, 11:40 PM
#28

😕 Nu blev det lite tråkig stämning här tycker jag…



[silkesnosen]
12/27/14, 12:08 AM
#29

#28 Ingen dålig stämning, men visst upplever jag en viss frustration i att kvinnors erfarenheter inte räknas… Det är viktigt att skriva om det här, då många kvinnor i onödan har underliv som inte fungerar och då vi har en kutur där vi tror att yttre medel ersätter kroppens egna. Sedan behöver man ibland tillsätta hormoner och annat.

#27 Jag har nämnt en olja som rekommenderas av Gyn och som är en enda som fungerar för mig, men det är viktigt att lyssna till sin egen kropp.

farvendal
12/27/14, 1:19 AM
#30

Har du testat att byta tvättmedel till någon oparfymerad sort? Jag vet inte om det kan vara någon form av överkänslighet men det är ju helt klart värt att prova.

Använder du något hormonbaserat p-medel? Min kära muffa torkade ut av mina Cilest-piller..

Sen kan problemen absolut blivit värre i och med ditt mixande med olika salvor och oljor. Förstår frustrationen, men det blir rätt lätt obalans i muttan om man mixar för mycket 🙂

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

noraa
12/27/14, 2:55 AM
#31

som sagt ha inte sex tills såren läkt helt självklart , jag hade avstått 2 veckor för säkerhetsskull. Du kan testa intimolja , men inget jag rekommenderar eftersom så fort jag börjat använda det har det resulterat i underlivssvamp & urinvägsinfektion. 

mitt tips till dig är olivolja?! yoghurt? smör? hmm

Ladydragon
12/27/14, 4:00 PM
#32

#22 bara ett vänligt påpekande det är rätt stor skillnad på mäns och kvinnors underliv och det som funkar till er män funkar oftast inte för oss kvinnor
jag upplever i alla fall att män ofta tycker att tvål ska man ha i underlivet så det blir riktigt rent och bara för att det funkar för er män ja då ska det funka för oss kvinnor oxå ….helt fel 

själv tvättar jag med vatten och avslutar alltid med olja Acos Bad och dusch olja och den rekommenderade Gyn mig att använda 

kan lugnt säga att tvål kommer inte ens i närheten av mitt underliv oavsett vilken det är får rysningar bara jag tänker på det känns som om det bara skulle skapa stora problem och definitivt göra ont och skapa klåda och torrhet

IceTee
12/27/14, 7:37 PM
#33

#24 Nu handlar detta dock om ett kvinnligt underliv, som skiljer sig mycket från ett manligt, och jag tycker då att man ska gå efter andra kvinnors erfarenheter istället för att hålla fast vid hur rätt man har trots att flera påpekat att de blivit avrådda från att göra just detta. Hoppas att du förstår hur jag menar

Dessutom har jag försökt hitta vad lacacyd intimtvål innehåller, men inte kunnat komma åt det någonstans. Det står "milt rengörande ämnen", men det är ju en tolkningsfråga vad som är "milt", Så jag skulle bli tacksam om du kunde skicka innehållsförteckningen till mig!

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
12/27/14, 9:37 PM
#34

Oj, här har det hänt en del! #14 Salvan heter Silon, bra för en massa konstigt. Vågade inte riktigt använda den förra året men den funkade helt okej mot sprickorna. #15 Då jag använder ppiller så är jag rätt säker på att torrheten beror på dem.. Har alltid problem mer eller mindre. Men jag vågar inte ta chansen att byta ppiller när de funkar så bra i övrigt. Sen finns det inget annat preventivmedel som jag tror att jag skulle känna mig bekväm med :/ #16 Var köper man den oljan? #19 Jag är 26, så mina problem beror inte på åldern får jag hoppas ^^ Tvål använder jag aldrig i underlivet, använder bara vatten. #20 Vet att vatten torkar ut också.. Men jag känner mig så sunkig om jag inte använder iaf lite vatten :/ #21 Serla använder vi här hemma och då jag varken jobbar eller går i skola så är det det enda papper jag använder :) #26 Mina problem är ju kvar, men det mest akuta med sprickorna och kliandet gav med sig på ca 2-3 dagar :) Nu känns det normalt iaf men jag vet att blir jag det minsta torr och irriterad så är det bara att börja om igen. #30 Här hemma kör vi bara med parfymfritt tvätt- och sköljmedel då sonen är extra känslig. Jag äter ppiller, Neovletta, men som jag skrev ovan vågar jag mig inte på att byta sort eller hitta något annat då jag inte känner att något förutom piller skulle funka för mig. Sen kan det säkert bli värre av att jag smörjer med olika saker, men den sista tiden har jag försökt hålla mig till samma, men när allt tog slut på samma gång så fick jag ta av det jag hade hemma och det funkade just då iaf. #31 olivolja funkar sådär för mig, men har börjat testa med rapsolja och ska se om det funkar bättre. Jag har även varje höst/vinter problem med urinvägsinfektioner, och jag är rädd att det är det jag har känningar på nu.. Kissade normalt i morse, har varit i väg hela dagen och när man kom hem vid 16-tiden så kände jag att det brändes lite och fick genast för mig att det var dags för uvi igen. Gick på toa ca 2 timmar senare igen och det brändes lite mer och nu sitter jag här, har känningar men vågar inte gå på toaletten! Jag vill inte ha urinvägsinfektion!!! Hoppas hoppas hoppas att det bara är inbillning.. Men varför skulle man ha sån tur? Nu när jag äntligen fått hyfsad ordning på underlivet så ska man säkerligen behöva äta penicillin som ger mig Svamp och grejer.. Kuul detta.. Suck.

Annons:
IceTee
12/27/14, 9:47 PM
#35

Tycker definitivt att du bör prata med en gynekolog om dina besvär, kanske det finns en bra salva på recept som löser dina problem med slemhinnorna och som du sen kan ta vid behov? Och att du får UVI så ofta borde du också kolla upp, det är inte bra!

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
12/27/14, 10:01 PM
#36

#35 Jo, jag har tänkt att besöka gyn så snart alla helger och allt är över. Har ett jättebra ställe att gå till, men då det är privatägt så är öppettiderna lite sådär också. Men ska ringa och boka tid iaf! Ang uvi så har jag varit hos läkaren varje gång jag har fått det och de varken säger eller gör något åt det mer än att skriva ut penicillin. Ibland tar de odlingar för vissa år så kommer den tillbaka 2-3 gånger på väldigt kort tid. Men som sagt, de gör ingen vidare utredning. Kanske är något att nämna för gyn samtidigt?

IceTee
12/27/14, 10:03 PM
#37

#36 det tycker jag definitivt du ska göra! Både att gå dit och att säga till om UVI, det skadar aldrig att få en andra åsikt om saker 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

[silkesnosen]
12/27/14, 11:57 PM
#38

# 34 Den köper du här: 

http://www.militusmedical.se/ceridal-hudolja

Det är bra att både smörja med och använda som glid. Det är den enda som jag tål, så jag hoppas att de fortsätter att sälja och den rekommenderas enligt min gyn till patienter med sköra slemhinnor, vestibulit och liknande. 

Sedan tror jag ju att du skulle pröva att vara utan dina p-piller. Du har rätt att må bra. 

Sedan har jag ännu ett tips för att undvika UVI. Sedan jag började att dricka Molkosan (finns i hälsokosten) så har jag inte haft mer än just känningar och jag har blivit av med bakterierna. Om du ständigt äter Antibiotika, så förstör det även ditt underliv och bidrar till fel PH i underlivet. 

Dessutom…jag är inte i klimakteriet och får ändå tillföra östrogen, så saker kan ske i kroppen utan att det handlar om ålder. Jag tror dock att dina p-piller kan ställa till det. Jag har förstått att P-piller som har mer östrogen i sig är bättre för slemhinnorna, men sämre med tanke på biverkningar som blodpropp och annat. Kanske kan du finna alternativ?

IceTee
12/28/14, 12:31 AM
#39

Värt att tillägga är också att om en typ av p-piller inte funderar betyder inte det att du inte kan använda p-piller, det finns olika märken och de påverkar ofta olika (mer eller mindre biverkningar, andra biverkningar. Det är ju väldigt individuellt)

Medarbetare på Skor iFokus

Inkanyezi
12/28/14, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag blir uppriktigt förbannad över att bli nedvärderad bara för att jag är man. Det betyder inte att jag skulle ha svårt att förstå problemen som kvinnor kan ha med underlivet. Jag har levt med kvinnor i många tiotals år, och jag har haft döttrar, och jag har varit med om de här problemen och jag har sett lösningar som fungerar.

Jag förnekar inte alls kvinnlig erfarenhet, men det tycks vara gott om kvinnor som förnekar min erfarenhet av rent sexistiska skäl. Om det finns någon som har erfarenhet av någon olja som är särskilt bra, hade det varit klädsamt att hosta fram det, i stället för att bara kritisera mig för att jag är man. Det är väldigt lågt.

Jag är medveten om att det skiljer på män och kvinnor, och jag skrev redan i mitt första inlägg "Vatten är nog ändå det bästa att tvätta med, möjligen med lite flytande tvål med mjölksyra, som Lactacyd eller Eucerin. Man behöver ju hålla sig ren."

Jag fetstilade "möjligen" i citatet nu, för att påpeka att jag inte alls har rekommenderat att man alltid ska använda de här preparaten. En del av inläggen här vittnar om ren idioti. Vatten torkar inte ut! Det torde vara alldeles självklart för varje tänkande människa, att vatten inte torkar ut.

Däremot finns ett ganska stort problem som väldigt många kvinnor inte är medvetna om, åtminstone inte rationellt. Slidan sitter inte mer än ungefär en tum ifrån anus, och beroende på bakteriemiljön kring anus kan det vara lämpligt att tvätta sig varje gång man har gjort "nummer två". Och kardinalfelet som faktiskt många gör är att inte tvätta, utan att torka med papper.

Och vad innehåller papperet? Och hur skonsamt är papper mot känsliga slemhinnor, både när det gäller mekanisk och kemisk påverkan?

Som om inte det vore nog, är det också vanligt att torka framåt, så att man flyttar bakteriemiljön kring anus en liten bit längre fram, till just den här fuktiga miljön med slemhinnor som är känsliga. Visserligen ska det finnas flytningar som transporterar eventuell orenhet åt rätt håll, men det funkar inte alltid riktigt så.

Och därefter sätter man på sig en trosa, eventuellt med ett trosskydd, och ibland med en binda.

Det finns ett ganska bra skäl till att manlig och kvinnlig klädedräkt är olika, och kjolen har utvecklats just för att det inte är så himla lämpligt för en kvinna att stänga in den där miljön av diverse bakterier och fukt i en byxa.

Om man inte har bara rent vatten att tvätta med, kan man använda sådana våtservetter som man torkar spädbarn med - och torka bakåt.

Svampmedel bör man inte använda, om man inte har konstaterat Svamp och vanlig hygien inte hjälper eller räcker till. Det svampmedel som oftast brukar rekommenderas, Pevaryl (som finns som vagitorier), har som biverkan just att det orsakar klåda och irritation i underlivet. Alltså precis vad man vill slippa.

Och min sarkasm om oljan gick inte hem, men det kan kanske vara bra att veta att det faktiskt finns matoljor som är direkt olämpliga, eftersom de kan innehålla allergener. Därför ska man absolut inte använda den billiga olivoljan (aceite de orujo) som är gjord med extraktion, och kan innehålla rester av extraktionsbensin. Man ska inte heller använda någon olja som är blekt, eftersom det ofta görs med metall som är starkt allergen (nickel). Återstår jungfruolja.

Men oljan fuktar inte. Den håller kvar den fukt som finns, och som kommer inifrån. Det finns också livsmedel (och tillskott) som kan förbättra miljön i slidan och också i tarmen. Probiotika, acidofilus, finns visserligen också i form av vagitorier, men det är inte i första hand i underlivet man ska ha in det, utan man stoppar in det i munnen, och sedan sköter kroppen om resten.

Däremot är de två preparat som jag har nämnt i #22, och som innehåller hyaluronsyra, användbara för att förbättra miljön i slidan och slemhinnorna närmast utanför. 

Utöver vettig hygien vid toalettbesök är det alltså bra att ha kjol och vara utan trosor när man har problem i underlivet, eftersom trosor (och trosskydd) skaver och hindrar ventilation och därmed kan förvärra besvären. 

Och i brist på vatten, använd våtservett och torka bakåt. Inget papper. 

Jag har en smidig bidé-dusch som jag har handlat på Ö&B, som är ansluten till kranen på handfatet. Den är billig och mycket praktisk. Min fru har använt den i ett tiotal år och är mycket nöjd.

IceTee
12/28/14, 11:50 AM
#41

#40 jag har både pojkvän, pappa och har ex-pojkvänner, men jag kan inte påstå mig veta bättre om det manliga könet än män. Och jag tycker att du drar otroligt förhastade slutsatser och inte lyssnar på vad någon skriver. Du säger emot vad flera av oss fått höra av våra gynekologer, så såvida du inte är utbildad gynekolog tycker jag verkligen att det är dumt av dig. Bara för något fungerat för din fru betyder det inte att det gör det för alla, det är därför vi kommer med våra erfarenheter och på pekar saker gyn sagt åt oss att unvika när vi har torra och sköra slemhinnor! Tyvärr orkar jag inte svara på dina andra argument då de blev väldigt röriga och aggressiva, så jag hoppas du förstår min poäng och vi kan komma överens om att det är bättre att ta råden man får från en utbildad gynekolog än okända människor!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Inkanyezi
12/28/14, 12:05 PM
#42

#41 av: IceTee

  • "Tyvärr orkar jag inte svara på dina andra argument då de blev väldigt röriga och aggressiva, så jag hoppas du förstår min poäng och vi kan komma överens om att det är bättre att ta råden man får från en utbildad gynekolog än okända människor!"

Jag vet inte om du själv förstår vad du skriver här. Man slänger alltså ut en fråga på ett Internet-forum, där en massa "okända människor" svarar, och inte "en utbildad gynekolog" - varav fortfarande väldigt många är män. 

Om man vill ha råd av en utbildad gynekolog är det väldigt enkelt att bara vända sig till en gynekolog. Det kan också tänkas att den utbildade gynekologen är kvinna och har personlig erfarenhet av samma problem, vilket naturligtvis kan vara bra.

Men det betyder inte att jag godtar de rent sexistiska kommentarer som kommer här från kreti och pleti. Alldeles självklart bör man undersöka om råden man får på ett Internet-forum är vettiga. Man kan till exempel fråga en barnmorska eller gynekolog om förslagen man har fått på Internet är vettiga.

Och jag skriver inte rörigt. Det är ytterligare en sexistisk kommentar för att förringa mig, och jag har inget skäl att godta den typen av personangrepp. Din inledning med pojkvän och pappa och "veta bättre om det manliga könet" än män är just ett uttryck för sexism, då jag inte har påstått att jag skulle veta bättre om det kvinnliga könet än kvinnor. Jag vet alldeles självklart inte hur det känns när man har irriterade slemhinnor där. Men jag vet vad som kan hjälpa, och jag vet någonting om mekanismerna bakom problemen.

#33 Innehållsförteckningen på Lactacyd intimtvål finns på: http://www.apotea.se/lactacyd-intimtv%C3%A5l-utan-parfym-250-ml

  • Aqua, Lauryl Glucoside, Cocamidopropyl Betaine, Lactic Acid, Coco-Glucoside, Glyceryl Oleate, Glycol Distearate, Glycerin, Sodium Methylparaben.

Den skiljer sig från den vanliga Lactacyd genom att den inte innehåller jordnötsolja, som vissa kan vara allergiska mot.

IceTee
12/28/14, 1:09 PM
#43

Kan du snälla peka ut något här som är sexistiskt? För att påstå att jag uppfattade det du skrev var rörigt hade inget med ditt kön att göra, nu gör du en höna av en fjäder. Uppenbarligen kommer vi inte fram till något här då ingen av oss verkar förstå varandra, så då lämnar jag min del av den här diskussionen. Dessutom ska TS till gynekologen så förhoppningsvis är detta otroligt onödigt då någon utbildad får bedömma hur TS ska gå vidare

Medarbetare på Skor iFokus

[silkesnosen]
12/28/14, 1:12 PM
#44

#41 Du använder en tråkig ton och oavsett hur väl du än menar så kan du omöjligt veta hur det känns att ha ett kvinnligt kön, vilket givetvis innefattar även den manliga gynekologen. Jag skulle dessutom vilja hävda att majoriteten av kvinnorna sköter sin hygien alldeles utmärkt och jag upplever din ton som tråkig.  Det är viktigt att utbyta erfarenheter mellan kvinnor kring vad man upplevt fungerar, givetvis är även dina erfarenheter av godo, men du får ändå vara lyhörd för att trots allt är man, vilket har många fördelar, men i just den här diskussionen är det inte sexistiskt utan krass fakta är jag rädd. 

Jag har levt med män och diskuterat deras svårigheter. Givetvis innebär det att jag kan tala kring vad de har upplevt, men nej jag kan aldrig veta hur det är att leva med ett manligt underliv… Jag skriver inte det här för att på något sätt vara nedlåtande, men jag upplever att du går i försvar is tället för att öppet samtala tillsammans med oss i tråden. 

Mvh "Kreti och pleti"

Inkanyezi
12/28/14, 1:14 PM
#45

IceTee, du borde skämmas. Jag har pekat ut för dig redan att dina kommentarer är sexistiska, för att du implicit påstår att jag genom att jag är man inte skulle kunna veta någonting om hur man hanterar problem med det kvinnliga underlivet, och därigenom undvikit alla sakliga argument som har förts fram. Det du gör i #43 är djupt ohederligt, eftersom du faktiskt har uttryckt tydligt att det visst har med mitt kön att göra.

Men jag tycker faktiskt att det är okej att lämna den OT-utvikningen.

Alldeles självklart tycker jag att TS ska ta upp problemen med gynekolog, men i den diskussionen kan ju argument som har kommit fram på nätet också vara något att beakta. Det kanske finns ett litet korn att ta vara på?

IceTee
12/28/14, 1:31 PM
#46

#45 nu kommer du med väldigt grova anklagelser, kan du peka ut där jag faktiskt har sagt det? Du har antagligen bara tolkat det jag sagt fel, då detta inte alls är vad jag menat? Så snälla, antingen slutar du komma med grova anklagelser eller så säger du vad det är jag sagt så jag kan förklara vad jag egentligen menade, för jag har inget att skämmas över här!

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
12/28/14, 1:31 PM
#47

#45 nu kommer du med väldigt grova anklagelser, kan du peka ut där jag faktiskt har sagt det? Du har antagligen bara tolkat det jag sagt fel, då detta inte alls är vad jag menat? Så snälla, antingen slutar du komma med grova anklagelser eller så säger du vad det är jag sagt så jag kan förklara vad jag egentligen menade, för jag har inget att skämmas över här!

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
12/28/14, 2:12 PM
#48

Oj, sitter på telefonen, så mitt inlägg kom med två gånger! #45 det jag bara störde mig mest på var att du sa emot saker vi fått höra av våra gynekologer, och det kanske var onödigt att dra in ditt kön (även om kvinnor generellt sett har mer erfarenhet av kvinnliga underliv än män, och vice versa), men jag tyckte inte det var speciellt sexistiskt och har inte heller menat det så! Hade du öppnat med att det fungerat för min fru så hade folk lyssnat annorlunda, även jag. Jag kan förstå att det känns som man blir förtryckt när man får höra att man inte har lika mycket att säga till om (nu har jag inte sagt detta och inte menat att du inte har något att säga till om här), men i vissa fall kanske man får acceptera att folk tycker det och bita ihop som den större människan. Hoppas du förstår det här på rätt sätt och att jag inte menar något illa mot dig, jag försöker bara förklara varför jag sagt som jag sagt och hur jag menat. Dock tog jag väldigt illa upp när du sa att jag borde skämmas och att jag var sexistisk, vilket jag inte tycker och inte menade.

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Kibschen
12/28/14, 2:13 PM
#49

#45 Självklart så tycker jag att du kan bidra med att berätta erfarenheter din fru och dina barn har haft och det kan vara mycket hjälpsamt. Dock är könet på den som talar ganska relevant i diskussionen då en person med ett kvinnligt kön har upplevt problemen, var på vi som män bara kan känna någon som har. Och därmed så väger din åsikt mindre utan att vara sexistisk och kan helt legitimt ge kvinnor talföreträde i frågan. Vatten kan torka ut när man tvättar och speciellt i kombination med tvål. Anledningen är att kroppens skydd för att återfukta och mot uttorkan är fet i olika former. I underlivet i form av flytningar. Tvättar man bort det utan att tillsätta nytt ( exempelvis aco mini care baby oil) så blir resultatet att det blir torr innan kroppen svarar med att producerar mer. Tvättar du bort det kontinuerligt så kommer det resultera i att kroppen måste anpassa sig och det kan resulterar i mer flytningar. Det är dem tipsen min flickvän har fått. Nu lämnar vi dominanta härskartekniker bakom oss (både du och jag) och jag kommer i alla fall här med lämna tråden lika fort som jag kom in.

[JenniN]
12/29/14, 10:09 AM
#50

Vatten torkar visst ut.

Lia
12/29/14, 1:07 PM
#51

Jag har mycket sköra slemhinnor och har problem dagligen. Det enda som stillar lite är att tvätta lite med vatten och använda lactacyd när jag duschar. Det fungerar utmärkt för min del. Jag har också då min bedövningsgel men det funkar inte alltid.

Inkanyezi
12/29/14, 1:54 PM
#52

#49 av: Kibschen:"Nu lämnar vi dominanta härskartekniker bakom oss (både du och jag) och jag kommer i alla fall här med lämna tråden lika fort som jag kom in."

Jag har inte i den här tråden uppvisat något exempel på "dominant härskarteknik", men du gör det faktiskt i just det här stycket, om du därmed gör ett inlägg och därefter helt stänger av all dialog. 

Just det är nämligen paradexemplet på "härskarteknik". Har du så fullständigt missat vad härskarteknik är, eller är det din avsikt att just demonstrera den?

#50 av: JenniN:"Vatten torkar visst ut."

Det här måste nog vara årets citat. Stackars fiskar! 

#51 av: julbli: "det funkar inte alltid"

Om du silar bort det som är utanför ämnet kan du kanske hitta något som kan vara till nytta i den diskussion som har varit här. Det finns flera aspekter kring tvättning och skötsel av underlivet och dess närmaste omgivning, vilket kanske inte har kommit fram tillräckligt tydligt. 

Slemhinnorna mår inte bra av att tvättas, eftersom man inte ska ta bort det kroppen producerar för att skydda dem. Det är kanske vad vissa menar när de säger att vatten "torkar ut". Inte heller Lactacyd intimtvål mildrar det, men det gör faktiskt preparat med hyaluronsyra och mjölksyra, eftersom det är substanser kroppen själv använder för att skydda de här känsliga slemhinnorna.

Också när slemhinnorna är störda, av medicin eller hormoner, kan det vara bra att tillföra hyaluron. Kolla gärna detta med gynekolog. Eventuellt kan man sätta ut sådana preparat som vållar problem och använda någon annan metod eller annat preparat.

När man har problem, ska man ta dem på allvar och helst ta reda på vad som orsakar problemen och hur det kan undvikas.

Tvättningen, den enda tvättning jag föreslår, är att tvätta huden, inte slemhinnorna, och att framför allt tvätta bort bakteriemiljön kring anus utan att föra något av den fram emot känsliga områden. 

Och om du inte har provat att smörja dig med olja, så har ju en eller annan vittnat om att det kan vara bra. Jag gissar att det främst gäller huden, och inte slemhinnorna, men de som använder olja kanske kan utveckla det?

Ladydragon
12/29/14, 2:15 PM
#53

#52 men herregud ge dig någon gång…tycker det är rätt tragiskt att du totalt tagit över en bra informativ tråd med dina smått konstiga råd och ja dessutom är du man inte kvinna 

#52 fiskar är ju anpassade för ett liv ständigt i vatten 

och jag håller helt med om att vatten torkar ut och kan göra att man får ännu mera problem med underlivet…jag tänker i alla fall lyssna på Gynekologen som gav mig råd om att alltid avsluta tvättning i underlivet med olja

Mitralis
12/29/14, 2:41 PM
#54

Undrar om TS är kvar efter den här urspårningen 😕
Hoppas i alla fall att det löser sig för TS och att allt blir bra.



Bill&Bull
12/29/14, 3:12 PM
#55

Som man läst sig till här så funkar vissa saker för vissa men kanske inte för andra, vilket innebär att man får testa sig till vad som funkar för en själv. För egen del så förvärrade oljan och nu kör jag bara med vatten och det funkar för MIG.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
fridarebecka
12/29/14, 5:11 PM
#56

Vatten torkar väl visst ut, kanske inte fiskar, men underliv som det är vi diskuterar i den här tråden. De två gynekologer jag varit till har varit helt eniga om detta iallafall, och tydligen gynekologer som folk i tråden varit till. Jag litar på våra utbildade gynekologer.
Innan sköljde jag bara med vatten men det funkade inte för mig, jag blev rekommenderad att smörja med babyolja innan duschen som skydd mot vattnet och det har verkligen hjälpt mina slemhinnor att bli normala igen.

IceTee
12/29/14, 5:52 PM
#57

Fick du någon tid hos gyn TS? 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

mollyt
12/29/14, 5:56 PM
#58

Jag har använt mig mycket av den fetare krämen från Decubal (http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=229034&gclid=CKHL2-Lb68ICFYH2cgodnzQARw)

Jag har haft väldigt stora problem med torra slemhinnor (inte bara i underlivet) och periodvis haft så att jag spruckit vid varje vaginalt samlag. Då har jag använt denna kräm som jag tycker varit absolut bäst, men det svider som attan precis när man smörjer på.

Inkanyezi
12/29/14, 7:24 PM
#59

#53 Ladydragon, du har inte gett mig ett enda gott skäl till att "ge mig", och du kommer än en gång med en rent sexistisk kommentar. Har du någonting sakligt att framföra mot mina argument?

IceTee
12/29/14, 7:32 PM
#60

#59 väntar fortfarande på de där sexistiska kommentarerna du pratar om…

Medarbetare på Skor iFokus

farvendal
12/29/14, 7:39 PM
#61

#52. Snarare ditt "Stackars fiskar" som jag bedömer som årets citat..

Missat att fiskar är utvecklade för att leva i vatten? Missat att fiskar har fjäll - inte hud? 

Jo, vatten kan torka ut. Om man utsätts för mycket vatten. Men att sköja sitt underliv med ljummet vatten någon gång ibland är ingen fara.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

IceTee
12/29/14, 7:41 PM
#62

#62 det många menar med att det torkar ut är nog att om man redan har torra slemhinnor bör man inte tvätta med vatten varje dag, i alla fall inte utan att tillsätta olja sen, då det gör saken värre 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Kibschen
12/29/14, 8:03 PM
#63

#59 hade du mer att tillägga som du inte fått lägga fram?

[JenniN]
12/29/14, 8:08 PM
#64

52# Jag tror arr dina argument hade tillfört mycket om du kunde inse att ALLA är olika. De lösningar som fungerar för din fru och dina barn kanske inte är de ultimata lösningarna för andra, och sen vägrar du erkänna att du har fel. Vatten torkar ut ibland. På vissa människor gör det faktiskt det,hur svårt ska det vara att förstå och ta till sig? Och det här sexistiska du snackar om är rent av löjligt. Poängen var att TS har mycket att lära av andra kvinnors erfarenheter, vilket du knappast kan argumentera mot, och att TS då sks ta emot råden av de kvinnor som skriver här. Istället för att enbart lyssna på dig som tydligen vet allt om alla andras erfarenheter. Du säger att vatten omöjligtkan torka ut slemhinnorna i ett kvinnligt underliv, baserat på vad? Jag säger att vatten KAN torka ut slemhinnorna i ett kvinnligt underliv baserat på att vatten torkar ut mitt underliv. Ren fakta och en erfarenhet jag har i och med att jag faktiskt har ett kvinnligt underliv. Vilken åsikt väger tyngst?

Inkanyezi
12/29/14, 8:37 PM
#65

#60 Du kanske drabbades mer eller mindre oförskyllt, eftersom det enda jag kan peka på är #33, och de värsta grodorna kommer från annat håll. Ursäkta, är kanske det minsta jag borde säga, men det är inte helt lätt att hålla reda på var alla sexistiska grodor dyker upp här.

Och tråden har glidit en bra bit OT genom bland annat angreppen mot mig och att jag besvarar dem.

Men när det gäller oljan, hade jag redan i trådstarten sett att TS hade använt olja och att det inte hjälpte. Den olja hon anger är faktiskt den minst reaktiva av alla oljor på marknaden, men uppenbart löser den inte hennes problem.

#64 Jag har väl inte på något sätt antytt att jag skulle tro att alla kvinnor är lika eller reagerar lika på olika behandlingar? Det dras slutsatser som saknar grund här.

Jag har faktiskt kollat det här med den enda gynekolog jag känner närmre och som jag lätt kan nå, och hon hade inget att invända mot de förslag jag gav. Hon tyckte också att man kunde smörja med olja, men att om inte det hjälper ska man kontakta en gynekolog och reda ut vad problemet kan vara. Och hon skulle i första hand provat att sätta in preparat med hyaluronsyra, och föreslå kjol och inga trosor. Nu är klimatet ett annat i Florida, så det kanske inte funkar alla dagar här.

Och jag tycker att det är synd att så många är helt förblindade av att jag har "fel kön" för att delta i diskussionen, att de väljer att helt trasa sönder tråden bara av skälet att jag är man. Det är vad jag mycket intensivt upplever som sexistiskt.

[JenniN]
12/29/14, 9:14 PM
#66

65# Men hjälp, trots att jag pekar ut att du har fel kan du inte erkänna det. Nåväl, ha det så kul i denna tråd. Adjöken

Anonym
Anonym
12/29/14, 9:21 PM
#67

Vi har naturligt "smörjmedel" där nere som står emot vatten som oljan gör. Därför ska man inte tvätta med tvål då det tar bort "de feta" i smörjmedlet och då blir det torrt. Man kan tvätta av sig med lite vatten, inte överdrivet dock. Men som med allt annat så är det olika vad man tål och inte.

Inkanyezi
12/29/14, 9:24 PM
#68

Ursäkta JenniN, men du tar alltså till härskarteknik när argumenten tryter. Du är välkommen tillbaka närhelst du vill, även om du hellre angriper mig för att jag är man än vill bemöta mina argument sakligt. Adjö så länge då.

[JenniN]
12/29/14, 9:37 PM
#69

68#. Mina argument har varit hela tiden ärr vatten torkar ut hos en del . Du har fortfarande inte gett något sakligt argument angående att jag har fel, du har inte gett ett enda logiskt argument angående det alls faktiskt, det enda du skrev var "stackars fiskar" . sakligt? Knappast , Medans jag talar från delvis egen erfarenhet och delvis från min gynekolog. Det om något är saklig fakta, det verkar snarare som att du beskyller alla för härskarteknik så fort du har fel. Och jag vill inte lämna diskussionen pga någon larvig härskarteknik eller för att du är man, utan rentav för att vi inte kommer någonvat.

Annons:
Inkanyezi
12/29/14, 9:54 PM
#70

Kanske man skulle uttrycka sig lite mer nyanserat?

Fukt = vatten. Vatten tillför fukt. Vatten är fukt.

Men en slemhinna fuktas inte bara av vatten, utan den heter slemhinna, därför att det finns körtlar som förser den med slem, slem som innehåller någonting skyddande. Alla slemhinnor har någon slags funktion, och slemmet har ofta till uppgift att hålla dem mjuka och att hindra att de nöts av friktion.

Vatten kan skölja bort slemmet. Om man sköljer för ofta kan det leda till att slemhinnorna torkar och inte längre skyddas av slemmet. Det hjälper inte alltid att försöka ersätta slemmet med olja, vilket TS har talat om redan i det första inlägget. Olja skapar inte fuktighet, men kan hålla vävnaden mjuk och hindra avdunstning.

Fortfarande är det så att vatten, som substans, inte är uttorkande och inte verkar uttorkande vare sig på huden eller på slemhinnor. Vatten är ju fukt.

Och det var ju inte heller jag som förutsatte att alla kvinnor ska vara lika och tåla den där oljan, när det uppenbart är så att alla inte kan använda olja, eller att den i alla fall inte hjälper alla.

TS klåda kan ha flera orsaker, och jag tycker absolut att hon ska gå till en gynekolog och reda ut problemen. Det hon gjorde här var att försöka få tips om vad man kan göra, och jag har givit tips som faktiskt inte är fel, och ingen har bemött dem utöver att hävda att vatten torkar ut och att jag skulle ha fel om oljan.

Vattnet är en substans som finns i vår kropp, och som man därför kan betrakta som kroppseget. Oljan är mer tveksam, även om vi fördrar den. Hyaluronsyra och mjölksyra är kroppsegna substanser, som finns i just det här slemmet, och preparaten jag har pekat på är till för att återställa slidans naturliga fuktighet.

Jag kan inte se att någon här har kommenterat det, utan ett flertal koncentrerar sig på att angripa mig, inte för huvudparten av vad jag för fram, utan framför allt på grund av mitt kön. Det är vad jag uppfattar som sexistiskt.

Och jag tror inte att TS är hjälpt av att man försöker sabla ner den som faktiskt försöker hjälpa med tips, bara för att han råkar ha fel kön.

[JenniN]
12/29/14, 10:16 PM
#71

70# ja vi vet alla att vatten är fukt, bra att du har konstaterar det. Men om det sköljer bort slemmet så torkarcdet ju ut, även om det är fukt. Jag har däremot aldrig påstått något om salvor eller olja, Jag säger bara att vatten kan torka ut, vilket det också gör om det sköljer bort slemmet. Hade inte vattnet varit där så hade slemmet inte sköljts bort, ergo vattnet gör så att slemhinnorna torkar. Jag vet ärligt inte på hur många andra sätt jag kan skriva det. Och det har INGET att göra med att du är man. Snälla vrid det inte hela tiden med den där jäkla offerkoftan.

Emelie-E
12/30/14, 11:35 AM
#72

#70 Vill bara påpeka att vatten torkar även ut huden.. Min son har jätteproblem med torr hud efter han har duschat/badat, vare sig det är "tvål" eller bara rent vatten. Smörjer inte jag in honom efter varje bad, så blir hans hud som sandpapper och han börjar klia sönder sig. Så, vatten torkar ut.

[JenniN]
12/30/14, 1:35 PM
#73

72# Jag tror tyvärr inte att det är någon idé.

CLind
12/30/14, 2:25 PM
#74

# 71 det är nog inte konstigt att du har problem om du har slem i slidan. Slemhinnorna skyddas av slidsekretet.

[JenniN]
12/30/14, 2:37 PM
#75

74#  Och där kom ordpolisen med i leken, jag menade ju såklart slidsekret. men det spelar ingen roll för det var fortfarande inte min poäng. 

Den var att vatten torkar ut slemhinnorna. Oavsett vad man vill kalla det som slemhinnorna producerar.

Inkanyezi
12/30/14, 3:08 PM
#76

Jag börjar undra om folk faktist väljer att missuppfatta helt avsiktligt. Sekret är alltså ett annat ord för det "slem" som ger namn åt slemhinnor. Måste man vara övertydlig för att inte bli missförstådd?

Och alldeles självklart kan det vålla problem att skölja bort sekretet som ska skydda, vad man än väljer att kalla det.

På huden finns också fuktbindande substanser och skyddande fett. De fuktbindande, hygroskopiska, substanserna är bland annat urea, karbamid och mjölksyra, och alla är vattenlösliga. Det innebär att de kan sköljas bort av vatten.

Om man vill återställa hudens mjukhet och fukt, räcker det inte heller där alltid att smörja med olja, utan man kan behöva tillföra något som drar åt sig vatten, som exempelvis karbamid. Även om de här substanserna har konstiga namn, så är det sådant som finns i och skapas av vår kropp. Urea och karbamid är alltså kroppsegna naturliga substanser, och det är gammal kunskap att man kan läka sprucken hud med urin.

Jag har inte någon offerkofta på mig, men jag ställer mig väldigt undrande till att det är mer viktigt att påvisa att jag skulle ha fel än att ta till sig att jag kanske faktiskt likt den blinda hönan ändå hittar ett eller annat korn. Jag tycker inte att man borde underskatta den kunskap som en betydligt äldre person kan ha tagit till sig under en lång levnad. Även om han råkar ha fel kön.

Annons:
[silkesnosen]
12/30/14, 3:16 PM
#77

#76 Du går in på ett tråkigt sätt i diskussionen vilket leder till att det du säger blir förringande. Trots måhända goda intentioner, så har du inget kvinnligt underliv och den kunskap som vi kvinnor besitter om våra kroppar kan inte skrivas bort med rabblande av olika syror och vad allt det är. Att vara äldre, innebär ju inte att man alltid måste ha "rätt". Jag är äldre, men vet att yngre kan ha erfarenheter som jag inte har och att kroppar är olika. Sedan upplever jag att du blandar samman risk för obalans i PH med sköra slemhinnor. De olika tillstånden kräver olika metoder. Jag skulle önska att du som äldre var lite mer ödmjuk i diskussionen, vilket troligen skulle leda till att vi alla kan vara mer i ett samtal istället. 

Mvh. "Tanten".

Inkanyezi
12/30/14, 3:47 PM
#78

Ledsen att jag skriver tråkigt. Inte så mycket att göra åt. Men om det nu verkar tråkigt, kanske man kan försöka lyfta diskussionen lite grann, snarare än att påpeka fel? Jag kan inte hjälpa att de här substanserna som ska skydda vår hud och våra slemhinnor har latinska namn, som också är de namn som används bland läkare och annan sjukvårdspersonal, liksom bland farmaseuter. När man går in på apoteket och frågar efter dem underlättar det att ha namn för det man är ute efter.

Jag har aldrig upplevt att bli illa bemött när jag har sökt de här sakerna på apoteket, och senast idag, eftersom jag skulle köpa Repadina, var jag tvungen att fråga, eftersom det inte stod på hyllan, utan låg nere i en låda på avdelningen för "Intim". Jag tycker faktiskt att de här som faktiskt är kvinnor borde ta det till sig, att alla gamla huskurer faktiskt inte fungerar för alla, eller all slags "torrhet", klåda och vad det kan vara. Apoteket har medel för sådant, medel som inte är aggressiva mot slemhinnorna, utan som stöder deras funktion. Läkare känner så klart också till det här.

Och jag tycker inte att man ska säga till en person som har provat med olja och det inte funkade, att mer olja ska smetas på. Däremot tycker jag nog att det kan finnas skäl att nämna annat, som faktiskt inte kom fram genom dem som genom rätt kön och därmed förmodad erfarenhet skulle veta bättre än jag om hur man kan ta hand om besvär i underlivet.

Om jag nu uttrycker mig fel, så fråga gärna läkaren, gynekologen, barnmorskan eller apotekaren. Men glöm inte att farmaceuter inte får ge råd om behandling, så de är mer restriktiva med hur de svarar.

Trollan92
12/30/14, 5:22 PM
#79

Laktacyd imtimtvål torkar ut slemhinnorna. Inget jag rekomenderar till dig som kommenterat åvan. De va de som f*uckade ur mina slemhinnor och fick även rekomenderar ifrån barnmorskan att sluta med de. Bara tipsar dig! :)

[silkesnosen]
12/30/14, 6:19 PM
#80

#78 Jag har råd från gynekolog, vilka jag går efter och jag har nog provat tiotals olika oljor och krämer innan jag fann rätt. Av den anledningen tipsar jag, för att andra ska slippa känna sig som försökskaniner. Givetvis behöver hon tala med gyn, men det jag nämner är även rekommenderat av gynekologer, så det är inga huskurer. 

Det jag menade med tråkig ton var inte att jag blev uttråkad, utan att du tycks vägra att även lyssna till andra i tråden och har av någon anledning bestämt dig för att du har rätt. Det handlar inte om rätt eller fel, utan om att finna vägar för att slippa har svåra smärtor och leva ett vettigt liv. Vi är många som har funnit lösningar och därför har en del råd att ge.

[JenniN]
12/30/14, 10:52 PM
#81

Ja så med andra ord. Vatten Kan torka ut :)

[Daisy-Moa-Elsa]
12/30/14, 11:42 PM
#82

Att ni orkar. .. herregud, lägg ner tjafset och återgå till TS startinlägg. Ge råd, har ni redan gett råd, tjafsa inte med andra. Tråden har ett bra ämne men så mycket skit att traggla genom för folk att hitta nåt matnyttigt.

Vill ni tjafsa ta det er emellan i PM…förstör inte mer en matnyttig tråd snälla

inu
12/31/14, 1:40 AM
#83

#40

Jag jobbar som sjuksköterska på sjukhus och vi ska bara tvätta händerna med tvål och vatten när vi har synligt smuts på händerna eller att de känns kladdiga samt när man vårdar patienter med tex kräkning och diarré, tex Calici som bara försvinner av tvål och vatten med mekanisk rengöring). Annars ska vi använda handsprit som inte torkar ut vår hud på händerna eftersom det innehåller Glycerin. En uttorkad hud är sämre i kvalitet och därefter också sämre som skydd mot yttre angrepp. Detta är värt att ta upp för TS hänsyn också. Är man torr och har i underlivet så har vi större risk att få tex svampinfektioner.

Vatten torkar ut.
Om man däremot DRICKER vatten, så återfuktas vi då kroppen distribuerar vattnet till tex huden.

http://sirinulot.wordpress.com/

Annons:
inu
12/31/14, 4:48 PM
Sarah
1/1/15, 10:08 AM
#85

Utvändigt vatten- torkar ut, invändigt vatten- återfuktar… lactacyd torkar ut ännu värre. I jobbiga perioder kan man  göra rent med  ex barnolja på en bomullstuss. Mina erfarenheter. 

Om det blir sprickor efter sex har jag kanske inget tips att ge, utom att avstå tills problemen är borta. Men om det "bara" är klåda så har det tidigare funkat bra för mig att duscha direkt efter sex och tvätta ordentligt (med bara vatten).

Trollan92
1/1/15, 11:13 AM
#86

#85 jag blir torrare där nere pga vatten. Hur kan du skriva att vatten återfuktar? ^^

[Daisy-Moa-Elsa]
1/1/15, 11:19 AM
#87

# 86 läste du hennes inlägg ordentligt? "Invändigt vatten - återfuktar", dvs det som du dricker.

Hon syftar inte på det utvändiga bruket av vatten som återfuktare, tvärtom "utvändigt vatten - torkar ut"

Sarah
1/1/15, 11:40 AM
#88

#86, alltså vatten du dricker :) det är bra och återfuktar. Menar inte att du ska spruta upp det eller ngt sådant.

Trollan92
1/1/15, 2:50 PM
#89

Haha åh herregud, jag va nog ganska trött när jag läste de ^^ tack!

Ethina
1/2/15, 11:25 PM
#90

I mina öron låter det som du har relativt svår Svamp, för att behandla det räcker oftast inte salvor och piller som man stoppar in. Jag hade samma problem som dig, med stora sprickor som äntligen (efter 4 år) läkt. Har testat säkert 50 olika p-piller i kombination med långa kurer med medicin mot Svamp, vattenförbud (tvättade mig där nere med intimolja då andra oljor innehåller ämnen som kan irritera underlivet), sexförbud och kliförbud. Så här i efterhand kan jag säga att det är absolut värt att stå på sig och fortsätta försöka, för att bli av det detta är SÅ SKÖNT. Känner mig som jag fått en helt ny fitta. :)

Annons:
[Devya]
1/3/15, 10:37 AM
#91

De som inte har haft sådana här problem kan inte riktigt komma med bra råd - om det inte är en utbildad person som har haft många sådana fall att ta itu med eller om det är någon som har haft någon bekant som har varit med om liknande problem. Spelar ingen roll om det är en man eller en kvinna som berättar. Sen igen är alla olika så bara för att en grej har fungerat för någon annan betyder inte att det kommer att fungera för ts.

Jag är kvinna men har aldrig haft sådana där problem tidigare så jag kan inte veta vad som skulle bäst fungera för ts. Jag vet bara att man ska vara försiktig med att tvätta sig där nere. Ju mer jag har tvättat mig ren där nere desto mera problem har jag upplevt (små irritation som sveda). Då jag har märkt att jag har blivit för torr där nere så börjar jag ju inte tvätta mig ännu mer där nere. Istället har jag använt mig av bepanthen någon enstaka gång och det har fungerat utmärkt för mig. Aloe vera propolis har jag också vågat på mig med att använda då jag har haft det.

Vatten torkar ut om man använder det för att rengöra/tvätta något område. De som säger annat måste verkligen börja läsa på mera. Jag lider jämt av torra händer då jag hamnar att tvätta dem ofta då jag är på jobb (jobbar med barn) så jag ser till att ha med mig en kräm att smörja in mina händer med. Om jag vill återfå mjuka och fina händer så börjar jag ju inte att tvätta händerna ännu mer…. Samma sak med underlivet. Vatten torkar ju ut.

Trollan92
1/3/15, 10:51 AM
#92

Har man problem med torra slemhinnor så han man oftast problem med att man inte får flytningar. Det finns kräm receptfritt på Apoteket för örtogen brist :)

Trollan92
1/3/15, 10:52 AM
#93

Östrogenbrist*

bellanova
1/16/15, 3:34 PM
#94

du måste ju gå till gyn för att få en diagnos Låter på mej som något som heter lichen

Du kan googla på det

[JenniN]
1/17/15, 7:33 PM
#95

TS Hur går det ? =)

Upp till toppen
Annons: