Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 776 ggr
powerade
8/14/20, 11:13 PM

Benvärk skor

Jag har problem att jag får värk från höfterna ut i benen o fötterna om jag har fel / slitna skor. Köpte nydligen asics löparsko som jag använder i stallet. Dem är redan tröttå.. Ska snart byta jobb där jag kommer stå rakt upp o ner eller gå väldigt mycket så är ute efter en sko som håller bra med bra dämpning. Vart hittar jag? Vad ska man söka efter? Behöver för övrigt mycket stöd i hålfoten med:/

Annons:
Chinesecrestedlover
8/15/20, 12:38 AM
#1

#0 Hej! Du kanske borde skaffa inlägg/sulor gjutna efter just dina fötter?! De ger stöd i hålfoten osv. och på de rätta ställena för just dig. De kostar en slant men är väl värt det. Självklart ska du även ha bra skor, men även de bästa skor kan bli ännu bättre med specialsulor. 

Jag stod/gick mycket i ett tidigare arbete (vissa dagar 10-16h i sträck) och tyvärr inte i de bästa skorna. Det ledde till enorma problem med mina fötter. Jag har fortfarande massor med smärtor osv. och det är många år sedan mina besvär började (tror jag började få ont 2010 om jag inte minns helt galet) och även många år sedan jag slutade på det arbetet (i början på 2012). 

Trots att jag nu använder tofflor inne, samt specialgjutna inlägg/sulor och bra skor så är mina fötter inte bra. Jag "misshandlade" mina fötter och får nu stå mitt kast, gör inte samma misstag som mig. Skaffa specialsulor innan du får besvär som inte går att bli av med.

Plantar fasciit (hälsporre) är inte roligt utan det känns som att kliva ner på spikar osv. och ibland har jag som huggande smärtor i fötterna, även då jag ligger ner och alltså inte sätter någon press på mina fötter. 

Jag har behandlat med tejpning (blev lite bättre för stunden) och laser; vilket gjorde det bättre ett tag. Mina problem går dock aldrig bort helt och de kommer alltid tillbaka med full kraft, förr eller senare. Det varierar hur starka smärtorna är och om/hur mycket jag har ont även i viloläge osv. men de finns alltid där. 

Jag har tyvärr inget tips om några specifika bra skor, men du ska ha skor som ger ett ordentligt stöd även "runt hälen" och inte bara i hålfoten.  

Mvh/Chinesecrestedlover

powerade
8/15/20, 8:20 AM
#2

#1 jag brukar inte ha problem sålänge skon är bra. Därför jag brukar köra löparskor då jag tycker dom brukar hålla ok och bra dämpning och oftast bra stöd och stabila. Men man vill ju gärna ha skor mer än max 3 månader:o

Chinesecrestedlover
8/15/20, 3:03 PM
#3

#2 Ok, va bra att du oftast inte har besvär…men du skriver att du kommer börja ett nytt arbete där du ska stå väldigt mycket och det var därför jag tipsade om specialsulor. Jag ville varna dig lite, så du kan förbereda dig bättre än mig och göra rätt, innan du börjar ditt "stå-rätt-upp-och-ner-jobb".

Jag hade inga problem alls med mina fötter innan jag stod/gick så extremt mycket som jag gjorde i det arbetet.  Ibland stod jag bokstavligen på samma plats i 10 timmar+ liksom…inte det man normalt gör i livet (utan att ha ett sådant "stå/gå" arbete). 

Det började med att jag hade så ont/så trötta fötter att jag knappt kunde gå en promenad med hunden när jag kom hem från jobbet. Jag gick och i det närmaste grät för att det var så smärtsamt…och då handlade det om en kort promenad med en liten hund och extremt sakta med tanke på smärtorna. 

Tack och lov kan jag oftast gå utan extrema smärtor nu…men ibland kan jag knappt ens sätta ner fötterna i marken utan att få "spikar" i hålfoten😕 

Hoppas du hittar bra och hållbara skor med rätt stöd för dig. Lycka till med nya arbetet förresten! 

Mvh/Chinesecrestedlover

Caeli
8/15/20, 9:09 PM
#4

Jobi har många arbetsskor. Likaså Scholl.

powerade
8/16/20, 12:26 PM
#5

#4 hur ska man veta vad man ska ha om man intekan prova?:(

Caeli
8/16/20, 5:04 PM
#6

#5 Varför kan du inte prova? Scholl är ett skomärke som finns i välsorterade skobutiker och i vissa hälsokostaffärer. Jobi kör ut till större arbetsplatser och håller visningar. Kolla om de är på väg till ditt område. Brukar inte säga nej till ännu en kund även om man inte hör till personalen på stället de besöker…

Annons:
powerade
8/17/20, 5:55 AM
#7

#6 hmm får se om jag hittar nått. Men bor inte direkt i sån stor stad:/

Åsa S
8/17/20, 10:06 AM
#8

Kolla även kollektivavtalet för ditt nya jobb i rätt många fall kan man ha rätt till bidrag från jobbet till sånt som inlägg i skor ifall man står och går mycket men det är inte alltid man får info om sånt utan man kan behöva ta reda på det själv

Maria
8/18/20, 6:47 AM
#9

Sök på nätet efter skor i sjukvården. Finns hur mycket som helst och vårdpersonal går och står hela tiden.

Det bästa är ju givetvis om du kan prova på plats men du får väl göra en utflykt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: