Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 377 ggr
Anonym
Anonym
7/15/20, 7:04 PM

Vän som mår dåligt psykiskt

Min bästa kompis sen drygt 30 år tillbaka mår dåligt psykiskt vilket främst yttrar sig som ätstörningar och utseendefixering. 
Från början var hon normal/smal, nu är hon smal men har inte sjukligt låg vikt utan det är snarare inställningen som är alarmerande.
Hon håller (för) noga koll på vad hon äter och dricker och hon tränar rätt hårt nästan varje dag. Är på gymmet varannan dag, de andra springer hon ungefär en mil.
Hon tycker otroligt illa om sitt utseende men det är ju inte där problemet sitter.

Jag vet inte om hon ens inser att hennes inställning är skev eller om hon har lyckats "hjärntvätta" sig själv såpass att hon tror att hennes mående beror på utseendet.
Just nu har hon dessutom en jobbig situation hemma med ett förhållande som är på väg att ta slut och har varit dåligt länge. Hon har dessutom kontakt med en man som sviker gång på gång vilket kraschar hennes självförtroende totalt.

Hur hjälper jag henne, mer än att säga att jag finns här? Det känns inte som att jag når fram, särskilt inte som jag själv är överviktig och inte är särskilt hälsosam. Att jag säger att hon är ok tycker hon alltså inte räknas.

Vi är båda medelålders om det spelar någon roll.

Annons:
Sindri
7/15/20, 8:28 PM
#1

Har man ätstörning och utseendefixering så spelardet ingen roll om man så vinner Miss Universum. Det sitter i hjärnan och har inget att göra med vad personen ser i spegeln. Känns lite som om det handlar om någon sorts kontroll, en sorts ilska över att inte kunna bestämma över sin kropp och sitt liv.
Ja, det bästa du kan göra är att stötta, finnas där i vått och torrt. Det är såklart inget fel att du framhåller din åsikt att hon är smal och att hon övertränar.

[Henry Norrström]
8/4/20, 5:28 PM
#2

Jag vet inte riktigt men jag tror att ni ska åka iväg på en "semester" tillsammans. Hon behöver komma bort från sin tillvaro. Hennes nuvarande verkar inte vara bra o inte hennes andra som inte går så bra. Tränar hon för att passa in någonstans? 

Sover hon bra eller snurrar det i huvudet. Vad har hon för aktiviteter utanför sin träning ? Att komma bort en stund brukar ge en kick att det finns annat än sitt vardagliga liv, träffa andra människor så hon glömmer de hon har nu.

Kan kanske hjälpa, värt att testa.

Henry

Upp till toppen
Annons: