Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1240 ggr
Fridaaaa
2020-07-08 11:59

Hopplöst med blödningar

Haft minipiller i 2 år och haft problem med blödningar fram och tillbaka sedan dess. Började med det efter att jag fick barn. Märks att kroppen ändrats efter att jag fick det. Mer mensvärk, mer blödningar. Och tyvärr ofta nu med minipiller :( Vilket påverkar humör och även sexlivet.

Bara jag som tycker det är hopplöst att hitta pmedel som passar en?
Helst hade jag velat ha horminfritt men där finns inte alternativ för mig. 
Tål inte kondom (ink latexfria) och väldigt oskönt vid sex för oss båda
Litar inte på pdator för 5 öre (plus svindyrt)

Hade velat testa hormonspiral men får inte ha stöd med mig nu pga coronan så fungerar inte heller just nu.

Enormt frustrerande och BM bara ber en testa nya minipiller om och om igen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sindri
2020-07-08 12:47
#1

Hormonspiral funkade toppen för mig, Inga blödningar alls och märkte inte ett dugg av klimakteriet. Inga som helst biverkningar.

Kan du inte få spiral insatt p.g.a. corona? Verkar märkligt.

Fridaaaa
2020-07-08 14:45
#2

#1 Skrev att man inte får ha stöd med sig. Jag vill inte sätta in utan att ha någon jag litar på med mig. Därav inte möjligt ju tnu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Strimmans
2020-07-08 16:49
#3

Ta en hormonspiral :) coronan kommer gå över Och har du klarat 2 år så försök stå ut i in ett år till. Men har du satt spiral förut? Jag är en sådan som får lustgas och lugnande innan cellprov 🙈 spiralen gick plättlätt! Förklara att du är spänd och kolla vilka alternativ dom kan erbjuda. Det kommer att gå bra 🤗

Sindri
2020-07-08 20:57
#4

#2 av: Fridaaaa
Förstod inte riktigt. Du vill alltså ha någon med dig till barnmorskan. Sätta in känns inte, bara att ta ut.

[Thiah]
2020-07-09 08:10
#5

#4 jag kände bara av att sätta in, inte mycket men det kändes. Att ta ut gick plättlätt

Fridaaaa
2020-07-09 09:49
#6

#4 Ja jag vill ha med någon jag litar på vid insättning

Alla känner olika inför det. Jag vill inte sätta in utan någon jag litar på med mig, då jag redan har problem med att bli undersökt och så. Sånt är olika för olika.

#3 Som sagt kommer jag inte sätta in förrän corona är över så mna får ta med stöd.
Nej jag har inte haft spiral innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Strimmans
2020-07-09 10:02
#7

#6 okej då får du stå ut tills Coron går över

sp0ngeb0b
2020-07-09 16:20
#8

#4 Du kan ju inte sitta och säga att det inte känns att sätta in en spiral? Det är högst individuellt. Jag har satt in 2 spiraler och båda gjorde ont att sätta in. Absolut inte övermäktigt, men det gjorde ont, definitivt. En av mina vänner fick så ont när hon satte in sin att hon inte ens klarade av att ta sig därifrån själv. 

Vad jag däremot vet är att vissa kliniker kan ge bedövning om det behövs. Jag förstår dock att du vill ha med någon vid insättning, det hade jag med när jag fick min första.

Och #3 jag är nyfiken, hur kunde spiralen gå plättlätt om du behöver lustgas vid cellprov? Eller hade du lustgas vid insättning av spiralen med? För cellprov är ju i princip bara att sitta i stolen, inget gör ont och det går snabbt. Men spiralen är ju ett större projekt som troligtvis gör ont. 🤔

Strimmans
2020-07-09 17:10
#9

#8 du säger till #4 att hon inte kan säga att saker inte gör ont men du gör precis samma sak 🤔 fick mig gör det as ont, första gång hoppade jag ur stolen av smärta andra försöket likadant därefter har jag fått lugnande och lustgas! Men skönt för dig att det inte gör ont men kom inte och berätta för andra vad dom känner 🤬 nej inget lugnande med spiralen satte in den innan mitt första cellprov annars hade jag nog vägrat utan lugnande IOM mina erfarenheter av cellprov

Honestyisdead
2020-07-11 00:01
#10

#9 Nej hon gör inte samma sak eftersom hon påstår att det är individuellt. Vilket det är.

Jag känner dock ingen som inte har tyckt att insättning gör ont.

Sindri
2020-07-11 00:08
#11

Naturligtvis är det jag skriver om en sådan sak endast min personliga upplevelse. Vi alla som skriver på forumet är ju lekmän som delar med oss av våra personliga upplevelser, tankar och funderingar. Det skulle förstås stått "kändes" istället för känns. Ibland går det lite fort.

Strimmans
2020-07-11 09:21
#12

#10 hon skriver ”för cellprov är ju princip bara sitta i stolen, INGET gör ont och det går snabbt. ” så jo hon gör exakt likadant. För mig gör det vansinnigt ont och hela livmodern känns som att den ska explodera!

oh-la
2020-07-11 09:26
#13

Jag får väl gå in som motpol då och säga att jag inte känner ett smack när jag sätter in. Har satt in 3 st (5 st om man räknar att första fick sättas om 3 ggr) . Första gjorde ont, men då var jag ordentligt nervös och fruktansvärt uppskrämd. Det gick heller inte så bra och gynekologen som satte den misslyckades ett par gånger. När jag gick för att sätta in min andra var jag därför ordentligt orolig. Till min stora förvåning kände jag inte ett smack. Verkligen ingenting! Min syster satte sin ett par månader innan och hade fått höra samma historier om hur ont det gjorde, inte heller hon kände någonting alls. Hon blev nästan lite upprörd över att alla sa att det gjorde så vansinnigt ont, men kändes inget alls. Nu när jag skulle sätta min tredje kom vi så långt att barnmorskan mätte livmodern, men min livmoder är för liten för spiral, trots två barn. Det förklarar troligtvis varför första var svårsatt och andra kändes när jag haft sex. Till min stora sorg blir det därför ingen tredje som det ser ut nu. Älskar verkligen spiral annars. Inte heller uttagen kändes något alls.

Annons:
Fridaaaa
2020-07-11 09:35
#14

Ja jag kommer inte sätta in spiral nu, då jag måste ha någon med mig. Jag klarar inte det annars - alla fungerar olika

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2020-07-11 09:39
#15

#12 Vansinnigt ont? Det är ju inget ingrepp. Man tar en borste mot livmodertappen under några sekunder.

#13 min mamma höll på att svimma vid insättning.

Strimmans
2020-07-11 12:47
#16

#15 googla runt lite så ser du att det är många som har samma erfarenheter! Tycker du har tråkig attityd som bara ser till dig själv vad du tycker gör ont och inte! Varför skulle jag sitta här och ljuga? Vill du se min journal kanske?

Fridaaaa
2020-07-11 14:40
#17

Varför måste ni hålla på att tjafsa i tråden? Totalt onödigt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sp0ngeb0b
2020-07-11 14:41
#18

#12 Ber om ursäkt, insåg inte att jag gjorde samma sak själv men du har rätt. Jag tänkte på samma sätt som #15 att det ju inte är ett ingrepp utan de bara tar en borste eller tops eller vad det nu är, så kunde inte förstå hur det kunde göra ont och har aldrig hört talas om det innan heller. Men okej, då vet jag det nu.

Honestyisdead
2020-07-11 14:44
#19

#16 Lugna ner dig.

Lona
2020-07-11 17:18
#20

P-stav?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Strimmans
2020-07-11 19:02
#21

#18 ingen fara, blev provocerad efter mina erfarenheter! Det är någon typ av borste och jag börjar alltid blöda efteråt! Första gången var testet negativt eller vad man säger andra gången hade jag cellförändringar dock var jag ju helt borta pga lugnande och lustgas.

Strimmans
2020-07-11 19:03
#22

#16 jag är helt lugn! Svara på frågan istället ska jag skicka journalen? Har du googlat? Förklara varför man blöder efteråt kanske?

Honestyisdead
2020-07-11 19:19
#23

Jag definitiv helt ointresserad av din journal, så klart.

Livmodertappen är känslig och blöder lätt. 

Om man tycker det lilla gör vansinnigt ont måste ju saker som att klippa en bit vara nära döden.

Fridaaaa
2020-07-11 19:49
#24

#20 Kräver med insättning, vilket inte går nu när det är corona då jag inte får ha med någon. Plus de avråder mig pga att det är som minipiller. Jag är väldigt nålrädd med så pstav kommer det aldrig bli för min del

#22 & #23 Snälla ta det i PM och inte här.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2020-07-12 07:47
#25

#24 Restriktionerna kan lättas upp innan Corona försvinner så kanske efter någon månad eller så, så kan du få ta med dig någon. Jag bor i Belgien där det här varit stränga restriktioner länge sedan början av mars och de har börjat lätta upp på restriktionerna nu. Jag får nu ta med mig min man då jag ska till sjukhuset på kontroll. Visserligen måste vi båda två bära mask men det är inte så farligt då vi har köpt masker som inte känns så jobbiga. Så jag håller tummarna för att du så småningom får åka in med någon som stöder dig. ♡

Lona
2020-07-12 09:58
#26

Fast…vad ska bm göra då? Hon kan ju inte trolla med knäna och komma på ett nytt preventivmedel för att inga av de som finns passar just nu? Jag förstår att det är frustrerande men tycker snarare att hon ska ha cred för att hon testar olika minipiller och inte bara säger till dig att gilla läget. Corona ställer till det på många sätt, det är inte mycket att göra åt det. Jag hade för övrigt betydligt värre biverkningar med Mirena (hormonspiral) än med vare sig p-piller eller minipiller, det är ju inte säkert att den funkar bättre.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

oh-la
2020-07-12 10:03
#27

#15 att din mamma höll på att svimma ändrar väl inte faktum att vare sig jag eller min syster kände ett skvatt? Jag beskrev hur jag upplevde det, att andra upplever på annat vis ändrar ju inget för mig.

Annons:
Fridaaaa
2020-07-12 10:24
#28

#26 Har jag inte påstått heller! 
Inlägget handlar om frustrationen att inte kunna hitta pmedel som passar en. Frågar inte om förslag på pmedel.

För det är en frustration för en.

Vadå BM ska ha credd för att "hon testar olika minipiller". hon har skrivit ut en sort esdan har jag testat olika då man kan ta ut andra på samma recept.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2020-07-12 10:25
#29

#25 Hon sa att minst 3-4 månader till, ev året ut kommer det vara så, beroende på hur det visar sig om det blir en ny våg eller inte osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2020-07-12 10:56
#30

#27 Skrev jag att det förändrar något för er? 

Nej precis…..

Fridaaaa
2020-07-12 11:20
#31

Jag lämnar tråden då folk visar noll respekt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Shettisar]
2020-07-14 11:37
#32

# 31 Nu skrev du att du lämnar tråden iofs.Men har du funderat på P-plåster? Om du nu kan tänka dig hormon tillförsel vill säga..

Lona
2020-07-14 14:46
#33

#28, Sorry, jag missuppfattade och trodde att du bad om tips och att bm skrev ut olika minipiller. Hormoner är ett jäkla trassel, jag behöver det av en annan anledning men att hitta rätt preparat är banne mig inte lätt - och inte alltid så lätt att få utskrivet heller, för den delen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: