Annons:
Etikettmammarollen
Läst 756 ggr
Melainesmamma
2020-05-24 23:23

Obekväm med min kropp efter graviditeten

Jag har blivit så obekväm i min kropp sen jag var gravid. Dottern är snart sju månader och min kropp känns inte som min längre. Jag kollar på Instagram och där ser man mammor som har typ magrutor två månader efter de fött och själv känns det som att jag fortfarande vore gravid pga vikten och hur kroppen ser ut. Jag känner samtidigt att jag är så stolt över att min kropp har kunnat bära min älskade dotter i nio månader så jag skäms nästan över att jag känner såhär. Jag tycker att jag finner ingen tid till att ta tag i detta heller då det är så mycket runt omkring som ska göras hela tiden. Snälla säg inte att jag är ensam om att känna såhär

Annons:
oh-la
2020-05-25 07:57
#1

Alltså, kroppen förändras efter en graviditet. Titta på en badstrand på sommaren så ser man mängder med kvinnor med kroppar som man ser burit barn. Jag har fött två, har en fyraåring och en ettåring och min kropp ser absolut inte ut som den gjorde innan. Magen är mjukare och bredare. Naveln är större, huden känns lite uttänjd och oelastisk. Brösten ska vi inte ens tala om, eller underlivet som klipptes vid andra förlossningen. Men vad kan jag begära av min kropp egentligen? Den har genomgått en otrolig förändring! Där har vuxit något som puttat undan alla organ och tänjt ut magen. Hormoner som gör att alla muskler slappnar av har rusat tillsammans med andra hormoner som förändrar oss. Den allra största delen kvinnor som genomgår en graviditet har en annan kropp innan och efter. Jag skulle nog kunna drista mig att säga att alla kvinnor har på något vis en förändring i sin kropp, mer eller mindre synlig. Tyvärr finns idag sociala medier, som är underbara till mycket, och fruktansvärda till annat. Självklart är det inte ha som lägger ut kroppskonton med min alldagliga mammakropp. Självklart är det kvinnor mer ett stort intresse av utseende eller träning som till på köpet tjänar pengar på att visa upp sin fantastiska mammakropp. Kul för dom, men svårt för oss som tittar och tänker att det är så det ska vara. Som inte hittar tiden, inte orken, hellre äter en påse gott och blandat än strikt diet. Vi som kanske inte har genetiska förutsättningar att bli sådär superfit. Vi som fått bristningar, delade magmuskler, försvagade magmuskler, gravidkilon som vi bara inte ORKAR ta tag i mellan blöjbyten, amning, stök och vardag. Jag lovar dig att de flesta har det så. Tänk också att allt inte måste gå så jäkla fort! Det går så fort ändå, och jag lägger hellre tid på min mammaledighet och på att få njuta av tiden med mina barn. Den kommer inte igen och snart är den över. Om du mår dåligt och jämför dig med dessa kvinnor på insta med sina perfekta kroppar, ta bort kontona. Det gör dig inget gott och hjälper dig inte med din kropp. Det gör bara att du jämför på ett helt orättvist sätt med kvinnor som har helt andra förutsättningar. Och det är ok att vara osäker och till och med sörja sin kropp och att den inte är som innan. Jag menar, när annars i livet genomgår vi en sån stor och drastisk förändring, både kroppsligt och mentalt, på så kort tid? Men låt det inte styra dig, och tillåt dig att bli bekväm med din nya kropp utan att känns pressen över andras kroppar. Följ hellre konton med gravidkroppar så som dom kan se ut. Det ger en mer rättvis bild.

cissi_1993
2020-05-29 21:31
#2

det där är tyvärr så det är. Jag trodde att jag bar brädd på att min kropp förändrades men nej då, står endå här 12 månader senare och undrar var min platta mage och mina fylliga bröst tog vägen. det är tyvärr något jag kommer få leva med och lära mig att vara stolt över det kommer säkert inte bli bättre med nästa barn men det är så fränt att våra kroppar kan bära ett barn och det är något jag är väldigt tacksam över i slutänden.

S.L
2020-05-31 19:12
#3

Jag red och hade 4 hästar så jag hitta snabbt tillbaka efter födsel efter sonen. Jag gick upp 23 kg när han var 6 mån vägde jag min normala vikt det som försvann lite var ju brösten. Jag hade inget hysteri i att måste gå ner men för min unghäst D ponny var det fördel om jag vägde mindre men jag körde honom mycket tills jag hade gått ner lite. Jag gick ner snabbt även efter barn nr 2 nu 18 år senare är jag inte så tränad längre pga alleri hos ena barnet fick jag säga farväl hästar. Jag mår inte dåligt trots att jag gått upp i vikt. Tycker det är lite hysteri med se tränad ut och att det hela tiden står tips om hur man ska gå ner i vikt.

Upp till toppen
Annons: