OT - Off Topic

Borgerlig vigsel

2020-03-31 08:10 #0 av: Surpan

Är det någon här som haft en borgerlig vigsel (i sverige)? Hur gick den till?

Vi har haft möte med vår vigselförättare och hon vill att under vigseln så ska vi skriva in oss i en vigselbok som hon har och även att våra vittnen ska skriva under något sorts vigselpapper under själva vigseln. Jag har förstått att detta är saker som inte måste göras under vigseln och jag har inte heller vart på en borgerlig vigsel där nått av detta har gjorts.

Jag är inte religiös eller spirituell och inte så förtjust i det här med avancerade cermonier. Speciellt inte när man gör saker som "inte spelar någon roll" men låtsas som att det gör det, om ni förstår?

Vi hade tänkt att byta ringar under cermonin men hade väl inte tänkt något mer men vigselförättaren är benhård på att detta ska vara med. Vi funderar på att byta vigselförättare.

Hur var er borgerliga vigsel?

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2020-03-31 08:15 #1 av: Åsa S

Hade en kyrklig vigsel men har varit på borgerlig vigsel i stadshuset i Stockholm det var mera som löpande bandprincipen folk stod i kö en del i vardagskläder andra i full bröllopsklädsel, sedan gick vi in i ett rum när det var bröllopsparets tur det var över på ett par minuter och papprena fylldes i och stacks i handen på brudparet och sedan snabbt ut och nästa gäng skulle in.

Anmäl
2020-03-31 08:26 #2 av: Surpan

#1 Okej, vi ska inte gifta oss i stadshuset, utan på en egen plats i en liten cermoni. Glad

/Surpan

Anmäl
2020-03-31 11:53 #3 av: oh-la

Vi gifte oss borgerligt på egen plats med två vittnen. Vad jag vet skrev vi alla under på att vi varit med under vigseln. Jag tänkte inte mer på det då. Tänkte att det ju är en förbindelse som ska bevittnas och att det inte var så konstigt att det skulle signeras. Vi signerade också som vittnen på våra bästa vänners borgerliga vigsel. Även då var vi enda vittnena på plats. Nån bok har vi dock aldrig fyllt i.

Anmäl
2020-03-31 11:55 #4 av: Surpan

#3 Okej! Fick ni göra det under själva ceremonin eller innan/efter?

/Surpan

Anmäl
2020-03-31 12:19 #5 av: Hera

Jag var vittne och vi skrev alla på före vigseln har jag för mig.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2020-03-31 14:41 #6 av: Devya

Min bror och hans partner fick skriva på papper och likaså vittnena. Det hör till för att göra det officiellt. Skriver man inte på något så är man inte officiellt gifta.

Jag gifte mig också borgerligt och fick göra samma sak. Vi gick till stadshuset för den biten.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.