Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1665 ggr
Surpan
2020-03-31 08:10

Borgerlig vigsel

Är det någon här som haft en borgerlig vigsel (i sverige)? Hur gick den till?

Vi har haft möte med vår vigselförättare och hon vill att under vigseln så ska vi skriva in oss i en vigselbok som hon har och även att våra vittnen ska skriva under något sorts vigselpapper under själva vigseln. Jag har förstått att detta är saker som inte måste göras under vigseln och jag har inte heller vart på en borgerlig vigsel där nått av detta har gjorts.

Jag är inte religiös eller spirituell och inte så förtjust i det här med avancerade cermonier. Speciellt inte när man gör saker som "inte spelar någon roll" men låtsas som att det gör det, om ni förstår?

Vi hade tänkt att byta ringar under cermonin men hade väl inte tänkt något mer men vigselförättaren är benhård på att detta ska vara med. Vi funderar på att byta vigselförättare.

Hur var er borgerliga vigsel?

/Surpan

Annons:
Åsa S
2020-03-31 08:15
#1

Hade en kyrklig vigsel men har varit på borgerlig vigsel i stadshuset i Stockholm det var mera som löpande bandprincipen folk stod i kö en del i vardagskläder andra i full bröllopsklädsel, sedan gick vi in i ett rum när det var bröllopsparets tur det var över på ett par minuter och papprena fylldes i och stacks i handen på brudparet och sedan snabbt ut och nästa gäng skulle in.

Surpan
2020-03-31 08:26
#2

#1 Okej, vi ska inte gifta oss i stadshuset, utan på en egen plats i en liten cermoni. 🙂

/Surpan

oh-la
2020-03-31 11:53
#3

Vi gifte oss borgerligt på egen plats med två vittnen. Vad jag vet skrev vi alla under på att vi varit med under vigseln. Jag tänkte inte mer på det då. Tänkte att det ju är en förbindelse som ska bevittnas och att det inte var så konstigt att det skulle signeras. Vi signerade också som vittnen på våra bästa vänners borgerliga vigsel. Även då var vi enda vittnena på plats. Nån bok har vi dock aldrig fyllt i.

Surpan
2020-03-31 11:55
#4

#3 Okej! Fick ni göra det under själva ceremonin eller innan/efter?

/Surpan

Honestyisdead
2020-03-31 12:19
#5

Jag var vittne och vi skrev alla på före vigseln har jag för mig.

[Devya]
2020-03-31 14:41
#6

Min bror och hans partner fick skriva på papper och likaså vittnena. Det hör till för att göra det officiellt. Skriver man inte på något så är man inte officiellt gifta. Jag gifte mig också borgerligt och fick göra samma sak. Vi gick till stadshuset för den biten.

Annons:
[Devya]
2020-03-31 14:44
#7

För att tillägga, allt skedde under själva vigseln då.

Honestyisdead
2020-03-31 15:22
#8

Tillägg ni kommer inte undan att skriva på sakerna. Om ni vill bli gifta. Det är inget religiöst.

oh-la
2020-03-31 16:17
#9

#4 efter vigseln. Ett bevis på att det man bevittnat gått rätt till. Vittnena är ju inte bara där för syns skull om man säger så. När jag tänker efter har vi varit vittne på två borgerliga vigslar, båda gångerna skrev vi som vittnen under att det gått rätt till. Tror faktiskt annars inte att vigseln är giltig. Vet också att det är såpass att har man inga vittnen som kam skriva under tas det med två personer från kommunen som vittnen som sedan skriver under.

Surpan
2020-03-31 17:41
#10

Papperna för vigselbevis och hindersprövning har vi redan skrivit på, det behöver bara vigselförrättaren signera när hon gjort vigseln för att det ska bli lagligt. Det hon vill att vi skriver på under ceremonin är helt inofficiella papper. Det har även hon sagt så det är jag säker på. Det ena är en vigselbok som hon har för att föra in vilka hon vigt, det andra är ett inofficiellt vigselbevis som är ett "minne för dagen". Vittnena kan skriva på efter/innan vigseln och jag har som sagt aldrig vart på en ceremoni där någon har skrivit på något under själva akten så det är därför jag tycker det känns mysko också.

/Surpan

Surpan
2020-03-31 18:06
#11

Jag vill förtydliga att jag är helt säker på att det vi ska skriva på under vigseln är hitte-på, för det säger även vår förrättare. Hon tycker dock det är finare för de som tittar på att man gör nått konkret. Vilket jag tycker känns lite fejk liksom? Därför jag undrade hur andra hade gjort. Men vi har bestämt att vi ska kontakta henne och om hon inte vill utesluta dessa delar ska vi byta förrättare så det känns bra för oss. :)

/Surpan

Lona
2020-04-01 20:01
#12

#11, Ja, tanken är väl god att h*n vill göra det till en "fin ceremoni" men det blir ju lite fel om man inte själv vill ha den biten. Grattis och lycka till med bröllopet, oavsett metod! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
2020-04-08 08:22
#13

När vi gifte oss borglig skrev vi och vittnena på innan själva vigseln.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Surpan
2020-05-14 09:52
#14

Nu har vi fått tag på en ny vigselförättare som gör på det vanliga sättet, alltså behöver vi inte skriva på något och vittnen skriver på efter vigseln.

Dock är denna lite väl minimalistisk då hon inte har ett tal hon brukar hålla eller liknande, hon säger bara själva vigseln - alltså ca 2 minuter. 🤔 Vi är rädda att det kommer kännas för hastigt avklarat trots att det bara är en liten vigsel med våra närmaste (vi har fått avboka bröllopet pga coronapandemin).

Någon som har nått tips på något man kan göra på vigselplatsen som en fin grej? Att ta med sig champagne känns för krångligt med massa glas plus att de flesta kör dit. Att släppa upp ballonger vill vi inte heller pga miljön.

/Surpan

[Devya]
2020-05-14 11:17
#15

#14 Ingen aning faktiskt vad ni kan hitta på istället… Det är därför vi tyckte om att skriva på pappren och göra allt inför våra vittnen och gäster. Alltihopa varade ungefär 20min och det kändes väldigt fint och officiellt. För oss skulle det känns onödigt att ens hålla en vigsel om vi inte hade haft den officiella biten. Men det är vi det. Det ni kunde istället göra är låta allt det där ske mellan er två och så har ni tillsammans med de andra en skild grej där ni avger era löften till varandra. Den möjligheten fanns för oss där vi höll receptionen men eftersom vigseln hade varit så fin så ville vi inte ha något extra.

Surpan
2020-05-14 11:38
#16

#15 Hur menar du nu, den officiella biten kommer ju att göras, det är ju en riktig vigsel såklart och vi kommer förklaras äkta makar. 🙂 Vi kommer också byta ringar (även om det inte behövs, men vi tycker det är fint). 

Det finns inga officiella papper att skriva på så då hade vi fått hitta på något eget papper att skriva på (som den första vigselförättaren ville). Gifte du dig i sverige? För här ansöker man om hindersprövning innan och får ett papper i handen, det papper ska vigselförrättaren skriva på och skicka in efter vigseln, vi kommer aldrig skriva på något. Det enda som måste ske för att vigseln ska vara laglig är att vigselförrättaren ska fråga om vi tager varandra och förklara oss gifta.

Vi har i alla fall precis fått svar från en tredje person som kan hålla vigseln, och hon kommer då att ha ett egetskrivet tal till oss om äktenskap och kärlek som hon håller under vigseln. Det blir nog superfint. 🙂

/Surpan

Lia
2020-05-14 18:06
#17

Vi har precis fått hem våra papper efter att ha ansökt, och gifter oss 8 augusti. Det är viktigt att få en vigselförrättare som känns rätt, så det är bra att ni letat efter alternativ. När gifter ni er? :-)

Surpan
2020-05-14 21:04
#18

#17 vad roligt. :) Nästa helg! Tänk att det är så snart.

/Surpan

mollyt
2020-06-03 19:38
#19

#18 Grattis! Hur blev det för er? 

Vi gifte oss borgerligt år 2015 och hade liksom den där 2min-varianten med vigselförättaren bara. Sen hade vi en stor canvastavla som vi lät alla bröllopsgäster skriva på (en hälsning eller bara sitt namn) som fick bli lite av ett minne/ceremoni rent generellt. Nu är det ju för sent för ett tips till er men ja, ni kanske kör någon större fest sen när coronatiderna är förbi.

Surpan
2020-06-05 10:30
#20

#19 Tack!

Ja det blir en fest på vår första bröllopsdag om allt går vägen. :) Då hoppas vi kunna hitta på något att starta festen med istället för en ceremoni så tack för tips!

Allting blev helt perfekt! Det skulle regna den dagen så istället för att åka till den park vi tänkt oss från början så satte vi upp ett partytält i trädgården som vi lövade med björk. Sen tågade vi in till en låt vi valt och vigselförrättaren läste en dikt om naturen och kärlek innan hon läste upp vigselakten. Min syster hade givit förrättaren papperna innan så vi behövde inte göra någonting, och efter vigseln så försvann hon och lät oss prata med våra gäster innan vi tog en gruppbild med allihopa (hade en fotograf på plats).

Tillslut blev allt precis som vi ville ha det!

/Surpan

Annons:
Lona
2020-06-05 10:40
#21

#20, Stort grattis, vad fint att ni fick en ceremoni som NI ville ha! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: